MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ráfaragott a MÁV az új Talent-vonatokkal - Fékproblémák miatt kivonta a forgalomból tíz új motorvonatát a vasút

2009. július 14. - georgejr
Leállította Talent motorvonatait a MÁV-Start: a tíz, nemrégiben vett Bombardier szerelvényt a fékek hibás működése miatt vonták ki a forgalomból. A váratlan javítások költségeinek kifizetéséről a vasút és a járműgyártó nem egyezett meg.

Hamar munka ritkán jó: a MÁV is megfizeti az árát a három éve kapkodva megvásárolt tíz Bombardier motorvonatának. Az eredetileg az osztrák vasútnak készült, egyenként 4,3 millió euróért kínált Talent szerelvényeket a MÁV arra hivatkozva vette meg, hogy azonnali forgalomba állításuk nélkül nem tud eleget tenni elővárosi szolgáltatási kötelezettségeinek. Az átvételüket követően egy évig veszteglő motorvonatok végül Győr és Bécs között közlekedtek menetrend szerint.

Most azonban onnan is kiestek. A legfőbb ok természetesen most is a pénz: a Bombardier motorvonatok javítása a szolgálatba állításuk óta a vártnál félmilliárd forinttal többe került. A kérdés már csak az, hogy a számlát a MÁV vagy a vonatok gyártója állja-e majd. Lapunk értesülése szerint mindenesetre a szerelvények üzemkészsége alacsonyabb a kanadai- német gyártó által a szerződéskötéskor vállaltnál - fékberendezésük a vártnál lényegesen gyorsabban használódik el.

Úgy tudjuk, a típushibát a magyar vasút jelezte a Bombardiernek. Érdemi lépés azonban sokáig nem történt: a MÁV-Start és a gyártó a hírek szerint azon vitatkozott, hogy ki fizesse a féktárcsák cseréjét. Eközben a Talent szerelvényeket - feltehetően közlekedésbiztonsági megfontolásokból - egymás után állították le.

A Győr és Bécs közötti közvetlen, tehát átszállás nélküli utazás lehetőségét biztosító tíz, két áramnemű Talent közül a múlt héten kettő még közlekedett. Kedden azonban a MÁV-Start ezeket az utolsó motorvonatokat is kivonta a forgalomból. Ami azzal jár, hogy az Euroregio-járatok utasainak Hegyeshalomnál át kell szállniuk - erről hétfő reggel a MÁV-Start maga adott tájékoztatást.

A magyar cég lépését a motorvonatok gyártója alapozta meg. Wolfgang Pape, a Bombardier Transport vezérigazgatója és Paul Krott projektigazgató hétfőn legalábbis levélben szólította fel a MÁV-Start illetékeseit a motorvonatok forgalomból kivonására. Amivel elvileg elismerték azt is, hogy valósak a szerelvények üzemeltetésénél tapasztalt problémák.

A Bombardier rendelkezése nem jelent garanciát, hogy a cég a járművek javítási számláit is állja majd, igaz, más választása valószínűleg nem lesz. További vitákat szülhet, hogy az eddigi vizsgálatok tanúsága szerint a féktárcsák gyors elhasználódásáért a Talentek konstrukciója kárhoztatható - azaz a most aktuális javításokkal a probléma nem oldódik meg. A magyar vasút a Bombardier szerelvényeit legkevesebb 25-30 évig futtatná. Azt pedig feltehetőleg sem a MÁV nem vállalja fel, hogy a gyártó hibájára visszavezethető többletköltségeket a vonatok teljes élettartama alatt fizesse.

A Talent szerelvények újbóli szolgálatba állításának a fékberendezések javítása, cseréje után feltehetőleg nem lenne műszaki akadálya. Ha azonban a MÁV nem jut egyezségre a Bombardier illetékeseivel, az utasok akár végleg búcsút mondhatnak a Talenteknek: a járművek visszaadására van lehetőség a MÁV és a gyártó közötti szerződés szerint.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr111245233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teebeeykk 2009.07.14. 11:25:50

ÖBBnél is fennáll ez a probéma?
Lehet, hogy nehéz megmagyarázni a magyar vasutasoknak, hogy ne azt a szegény tárcsaféket nyúzzák, hanem a visszatáplálásos eletrodinamikus féket, mert egyrészt nem kopik, másrészt gazdaságos.

Ákibard! 2009.07.14. 12:59:54

@teebeeykk:
Sajnos sokan nem tudnak bánni ezekel az érzékeny technikákkal... A FLIRT-ek jórésze is laposra van fékezve, 1-2 úthengert megszégyenítő rezgéseket produkál :(

Azért persze önmagában az, hogy az ÖBB-nél nem voltak ilyen gondok nem jelenti azt, hogy a MÁV-os vezérek cseszték el, hanem azt, hogy időben cserélték.

De tudtommal az ÖBB-nek is okozott ez nem kevés gondot...

MTBence 2009.07.14. 15:48:38

@teebeeykk: @Ákibard!:

- Mint írták, konstrukciós hibából eredő probléma: ez igaz, mivel a Talent villamosféke gyenge, mindenképpen rá kell segíteni a tárcsafékkel.

- ÖBB-nek is okozott gondot: ez olyan szinten igaz, hogy ők viszont rendszeresen csereberélik a tárcsákat, erre ők tudnak pénzt fordítani.

- Vita arról, hogy ki fizesse a féktárcsák cseréjét: mivel a szerződésben benne van, hogy X fékbetét csere után ki kell cserélni a féktárcsát is, ezért kikövetkeztethető, hogy a MÁV fog fizetni, s nem a Bombardier. (Lehet, hogy gyártó hiba, de ez a szerződésben benne foglaltatik - a szerződő felek aláírták, elfogadták.)

Ezeket a soroknak azoknak írom, aki nem érti teljesen a cikket: ez teljesen olyan, mintha a "V" fékes bringádnál a felni is erősen kopna, nem csak a fékpofa. Ezzel a hasonlattal talán már a kívülállóknak is érthető a hiba súlya.

MTBence 2009.07.14. 18:56:30

@MTBence:
És a legfontosabbat kihagytam:
- EVM!!! Na emiatt a faszság miatt kopnak el leginkább a Talent féktárcsái. Ebben a motorvonatban az EVM csak a levegőt figyeli, így, ha az EVM utasítására fékezni kell, azt csak légfékkel teheti a mozdonyvezető, különben (szintén légfékkel) vészfékezéssel megáll a vonat. A Flirtben az EVM figyeli a villanyféket is, ezért kevésbé kopnak a féktárcsái.

Nagymoli 2009.07.15. 12:23:51

Biztos drága lett volna ezt a fékfigyelést beépíteni a Talentekbe... biztos ez a hiba egy megrendelhető opció volt hozzá :-)MÁV kérésre... :-D

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.08.04. 08:05:05

Az EVM színvonala olyan magas, hogy német ésszel egy hónap kell a megértésére. Az idő pedig píz :)
Amiket most erőltetnek, azok védtelenek a pft és a fémgyűjtés ellen.
Üdv