MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Stírölő vasutasok, lúzer pénztáros

2009. május 23. - georgejr

Olvasónk felesége előbb a rossz vonatra szállt fel, mert Gyula állomáson sem az igazi az utastájékoztatás, a vasutasok inkább stírölték a csajokat. A pénztáros meg simán átvágta volna a palánkon, ha nem jár utána Békéscsabán a dolgoknak...

 

Kedves Blogger, kedves Olvasók!


Engedjék meg, hogy az ezekben a percekben épp Budapest felé utazó feleségem történetét megosszam Önökkel. Levelemet első dühömben írom, kérem, bocsássák meg, ha olykor indulatosabban fogalmazok.

Kedvesem levelezőn végzi a főiskolát a fővárosban, s ma – mivel a péntek reggeli 8.30-as időpontra máshogyan nem érne oda – egy holnapi vizsga miatt kénytelen felutazni Gyuláról Budapestre. Délután 4-ig dolgozott, ezért úgy döntött, hogy a 16.59-es vonattal indul el itthonról. Első alkalommal döntött úgy, hogy nem sajnálja a némileg kulturáltabb utazási körülményekre áldozott pénzt, s a 17.15-kor Békéscsabáról induló gyorsvonatra első osztályú helyjegyet vált (fizetéskor derült ki, hogy ez jóval drágább, mint amire számítottunk). Az egyetlen működő pénztárnál kettővel előttünk egy zűrös(nek tűnő) ügylet zajlott, mely igencsak feltartotta a sort. A várakozás közben egy másik, mint kiderült szintén Budapestre tartó utassal együtt figyelmesek lettünk a pályaudvaron bent álló vonatra. Jegyváltás után sietve érkeztünk a peronra, ahol épp elcsíptük, hogy a 4. vágányról induló vonat Békéscsabán (ugye itt kell átszállni) keresztül Szegedre közlekedik. A padokon tespedő és zavaróan stírölő forgalmisták (vagy mit tudom én milyen pozícióban henyélő vasutasok) tekintetének kereszttüzében gyors búcsú, majd a nejem az említett hölggyel együtt felszállt a gyárilag zárt ablakú (valószínűleg a klimatizálás miatt), ám tárva nyitott ajtajú vonatra, ahol rajtuk kívül alig egy-két utazó lehetett ekkor; vasutas, akitől megerősítést (merész gondolat: esetleg segítséget a felszálláshoz) kérhettek volna, sehol. Én búcsút intettem, majd távoztam. Kálváriájuk itt kezdődött.
 

Néhány perccel később nejem izgatottan hív, hogy képzeljem el, éppen most futott ki az állomásról egy kis piros vonat Békéscsaba felé. A hölgy társaságában persze rögtön leugrottak erről a szerelvényről, majd az első vasutastól kértek tájékoztatást, aki flegmán felelte: „ez is Békéscsabára megy”. Igen ám, de a vonat csak 17.20-kor indul, amikor a fővárosba tartóknak már 5 perce a csabai csatlakozással kellene a Keleti felé robogni. A helyzet gyors mérlegelése, majd bánatos beletörődés következett, tudomásul véve, hogy a következő pesti vonattal csak egy órával később, 20.47-kor (már ha azt épp nem érinti a már megszokott 20-30 perces késés) ér a Keletibe, ahonnan még legalább egy óra BKV-út a szálláshely.


Válságkezelés: legalább az így elbukott helyjegy árát vissza kellene kapni. A pénztárban közben személyzetváltás. Az új pénztárosnak nejem felvázolta a helyzetet, majd jelezte: ha már így járt, legalább az elbukott helyjegy árát szeretné visszakapni, majd kér egy IC-pótjegyet a következőre, mivel arra ugye kötelező. A pénztáros értetlenkedve nézett nejemre, majd közölte: a jegyek visszaváltása 25 % kezelési költséggel jár, és egyébként is, minek akarja visszaváltani, ha utána az IC-re meg úgyis kell. Nejem logikus érvvel áll elő: „mert az IC-pótjegy kb. feleannyiba kerül”. A hölgy erre azzal trónfolt, hogy minek bonyolítani, amikor a különbözetet úgyis elvinné a kezelési költség, és a gyorsvonat pótjegye meg jó az IC-re is. Ebben maradtak.


A 17.20-as vonattal feleségem végül jóval hamarabb ért Békéscsabára, mint a lekésett csatlakozás helyett, kényszerűségből választott IC indult, így úgy döntött, biztos, ami biztos a békéscsabai pénztárban is rákérdez a kialakult jegymizériára. A készségesebb csabai hölgy szavai gyakorlatilag csak a kezelési költség mértékében egyeztek meg tanult gyulai kolléganője tájékoztatásával. A csabai pénztáros kissé megbotránkozott a hallottakon, majd elmondta, hogy a korábbi helyjeggyel úgy megbüntették volna nejemet az IC-n, mint a huzat. Ezért aztán visszaváltás pluszköltséggel, majd IC-pótjegyvásárlás… ¾ óra várakozás, majd végre irány Budapest. 

Az egész történetet azért akartam megosztani másokkal is, mert számomra, nap mint nap ügyfelekkel, üzleti partnerekkel dolgozó ember számára megdöbbentő az a közöny és gőg, amivel ezek a vasutasok viseltetnek az ember iránt. Ha például a levél elején említett, a gyulai pályaudvaron tespedő vasutasok nem a miniszoknyások stírölésével, nagyarcú buta poénjaik elsütögetésével lennének elfoglalva, hanem mondjuk szólnának annak az egy, két, öt, tíz vagy napjában ki tudja hány szerencsétlennek, akik kezüket-lábukat elhagyva rohannak, hogy felszálljanak egy, majd csak 30 perc múlva induló vonatra, talán nem esnének meg ilyen történések, és talán a hozzám, hozzánk hasonló, gondolkodó emberek is többre tartanák a MÁV-ot és dolgozóit, mint egy küllemében és mentálisan is lepusztult, igénytelen csőcseléknek, akiknél (nem mellesleg) igen komoly összegeket hagyunk ott hónapról hónapra.

 

Üdvözlettel:

egy olvasó.



Ui.: Bocsánat a szóismétlésekért, siettem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr681138653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2009.05.23. 12:52:34

Huh, szép történet. Sajnos pénztáros és pénztáros között is óriási különbség van. De ez egy érdekes helyzet, hogy a pénztáros hanyagsága miatt szív(hatott volna) egy utas...

A stírölő vasutasok azért nem tájékoztatták az utast, mert nincs benne a munkaköri leírásukban ;)

mildi 2009.05.23. 16:00:25

a kedves utas meg nem tudja megkülönböztetni egymástól a vasutasokat, akin egyenruha van, attól kérdez, még akkor is, ha az csak a bakter, vagy a kocsivizsgáló. a padon valszeg nem az adott állomáson szolgálatban lévő pályás v startos vasutasok ültek pl. vonatjukra váró kallerek is lehettek, és rohadtul azt csinálnak munkaközi szünetben, amit akarnak, pl henyélnek és stírőlnek. vag y az életszerűbb lenne, ha minden egyes arra elhaladó egyénkét megállítanának: bocsánat, segíthetek vmiben?
ah

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.23. 23:20:07

"első osztályú helyjegyet vált (fizetéskor derült ki, hogy ez jóval drágább, mint amire számítottunk)"

a T. levélíró, te is nagy lúzer lehetsz. Az Elvria elég korrekten megmondja a jegyárat, ha veszed a fáradtságot, hogy beállítsd. (Felteszem, tudod használni, ha az emailig eljutottál). Ezenkívül eddig minden nagyobb állomáson láttam kifüggesztett díjszabást. Nemigen ér meglepetésként egy menetjegy ára.

Amúgy meg évekkel ezelőtt változott meg a díjszabás úgy, hogy az 1-2 osztály különbözetére nem érvényes a kedvezmény, és a különbözet a teljesárú vasúti jegy árának a fele. (erről tudok, kallerok, pénztárosok ti jobban tudjátok)

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.23. 23:21:58

@chipetke: apropó, a helyjegy, az ugyanannyiba kerül minden kocsiosztályra. A szó, amit keresel, a menetjegy.

rickyramirez 2009.05.26. 13:14:55

Jó párszor el kellett olvasni ezt az írást, hogy értelmezni lehessen! Az alapvető értelmezési nehézséget az adja, hogy folyamatosan keveredik a helyjegy és a (menet)jegy fogalma. Az utas nem válthatott helyjegyet a 17.15-ös vonatra, mert arra nem kell és nem is lehet. Első osztályú menetjegyet váltott Békéscsabától, csak ezt lehet elképzelni. A gyulai pénztáros nem mondott hülyeséget, hiszen az IC-re már kell pótjegy, és az első osztályú menetjegyét ott ugyanúgy felhasználhatja, csak kell még hozzá pótjegy. Az lehet, hogy az IC-n már nem akart első osztályon utazni (hogy miért, az nem világos), de akkor valóban nem lett volna okos dolog a már megváltott első osztályú MENETjegyet a kezelési költség miatt visszaváltani, hiszen amit akkor visszakap az 1-2. osztály különbözetéből eredően, azt (nagyjából) ki is fizette volna az IC-pótjegyre.
Azt meg végképp nem értem, hogy miért vannak felháborodva, hogy nem érték el az eredetileg kiválasztott gyorsvonati csatlakozást? Erről csak ők tehetnek, hiszen Gyulán rossz vonatra szálltak (igen, a csúnya vasutasok nem voltak gondolatolvasók, és nem jöttek rá, hogy ők nem a 17.20-assal akarnak menni...).

rickyramirez 2009.05.26. 13:21:19

@chipetke:
"a különbözet a teljesárú vasúti jegy árának a fele"
Nem vagyok sem kaller, sem pénztáros, sem vasutas, de ez nem így van. 2007-ben kétszer (február 15-én és május 1-jén) volt jegyáremelés. Ekkortól módosult ez a dolog, és már nincs 50%-os különbség, hanem kevesebb (meg lehet nézni a díjszabási táblázatokat). Mellesleg amekkora különbség van a két kocsiosztály között (azazhogy szinte semmi), még ez az árkülönbség is sok...

Kocsivizsgáló80 2009.05.27. 10:24:57

Én csak azt nem értem, hogy miért kell már a szalagcímmel elültetni az emberek fejében azt, hogy a vasutasok "csak" a csajokat nézik.

A cikk lényegében nem is erről szól.

Az, hogy az ember fia megnézi a nőket szerintem természetes, már ha nem egy homárról beszélünk.

Egyébként azt megfigyeltem a problémákban amiket ide feltesztek, hogy Miskolc és környéke nem is igazán szerepel. Nálunk a Tiszain nagyon sok probléma amit felvetnek az emberek, nem létezik.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.05.27. 10:29:34

@Kocsivizsgáló80: küldj ilyeneket, és akkor Miskolcról is lesz post. Nyilván csak az tud írni, aki ott él, ismeri a körülményeket. nap mint nap tapasztalja, hogy milyen gondok vannak.
a cikk címét a levélíró adta, de igazad van tényleg nem szerencsés. erre jobban figyelek a jövőben.

krtek24 2009.05.27. 19:32:13

Ez az ember egy szánalmas hülye. Tudom, hogy durva, de erre csak ezt tudom mondani. Nincs rosszabb annál, ha egy ostoba embernek még önérzete is akad :(

krtek24 2009.05.27. 19:35:00

@rickyramirez:
Igen, a kocsiosztály-különbozet most már mindössze 25% (a kerekítés miatt +/- egy kicsi). Ez pedig már finoman szólva tényleg semmi különbség, ha az ember teljesárú jeggyel kénytelen utazni.

Kocsivizsgáló80 2009.05.28. 08:09:15

@georgejr: ...küldj ilyeneket, és akkor Miskolcról is lesz post....

Ezalatt mit értesz?
Én is vasutas vagyok. :-)

azallamenvagyok 2009.06.03. 14:19:47

szerencse, hogy annakidején nem egy halottaskocsiba rakta a nőt első randi után a taxi helyett..

Giolamo 2009.06.28. 17:12:33

A pénztásos tényleg hibázott. Miért nem kérdezték a padon ülő vasutasokat hogy az a vonat mikor indul? Sokan vannak aki felszállnak jóval hamarabb egy vonatra, nem akarok senkit megbántani de ilyen esetben szerintem csak akkor lenne kötelességük szólniuk azoknak a vasutasoknak ha az a vonat órákkal később indult volna. Nem a vasutas kötelessége az utasok után rohangálni hogy "bocsánat ön merre utazik"? Ha nincs tisztában azzal hogy jó vonatra száll e, akkor igenis tessék odamenni felszállás előtt azokhoz a padon ülő vasutasokhoz és kérdezni. Mert utána már késő.
Valami információ vagy bármi kiírás hogy melyik vonat melyik vágányról mikor indul, nem volt az állomáson?? Minden állomáson szokott lenni. Ha pedig nincs akkor az a vasút hibája.