MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ami itt folyik, az egyszerűen "kafkai"

2009. április 12. - georgejr

István jegyet vett online, csak a jegykiadó kioszk, na az nem akart működni. Nem volt nagy baj, csak 5 órája kifogyott a papír.... Sebaj kárpótlásul nesze neked 16 ezer forintos bünti... Egyébként, azt már csak halkan jegyzem meg, hogy nem lehetne bevezetni egy egyszerű dolgot ilyen esetekre? Nincs papír? Ok beballagok a pénztárba és a pénztáros már printeli is a jegyet??? 2009. Abszurdisztán, én így szeretlek

 

Tisztelt Fórumok!


A kelet-európai állapotok abszurditását a műveltebb közönség soraiból egyesek időnként úgy írják le, hogy ami itt folyik, az egyszerűen "kafkai", utalva ezzel a nagy író azon megfigyelésére többek között, hogy itt mindenki bűnös egy kicsit, és mindenkit meg is lehet büntetni minden különösebb aggály nélkül. Magam is éreztem ennek a sajátos szellemi klímának már néhány apróbb széllökését, de most egy tornádó erejével vágott gyomron a felismerés. Kis történetem a következő:

2009. február 21-én, szombaton Kecskemétre indultam. A vonat, amit kinéztem, 14.00-kor indult a Nyugatiból. Még aznap délelőtt megrendeltem a jegyet a kényelmes européer polgár kényelmét a végletekig kiszolgáló Internet segítségével. Mivel az internetes jegyrendelés a MÁV egyetlen innovatív fejlesztése az utóbbi nagyjából 30 évben, én nagyon megbecsülöm, és amikor csak tehettem, éltem is ezzel a szemfényvesztően gyors és nem mellesleg kulturált lehetőséggel. Eleinte semmi rendkívüli nem történt. Megkaptam a visszaigazoló e-mailt, benne a rendelési számmal. Megérkezvén a Nyugatiba a két kék színű terminálhoz járultam, hogy rutinos mozdulattal bepötyögjem a tízjegyű számot, amit követően kb. 3-5 másodperc múlva a gép már ki is köpi a jegyet. Most nem ez történt, ugyanis mindkét terminál kijelzőjén a műkődésen kívül, vagy valami hasonló felirat villogott. Felkerestem hát a jegypénztárat, ahol a készségesnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető hölgy elrebegte a jól ismert varázsigét (ezt feltehetően a kommunikációs tréning első, egyben utolsó leckéje): "nem tudom, nem tehetek róla", annyit azért javasolt, hogy szálljak fel a vonatra, majd a kalauz segít. Segített is, de erről majd még később! Bátortalanul azért jeleztem ugyan, hogy mivel intercitiy vonatra vettem jegyet, nem igazán tudom, hova üljek, hiszen a dolog természetéből fakadóan nekem helyjegy járna. Válasz, mint előbb.
Felszálltam. Érkezett a kalauz. Kaptam tőle egy papírt, mi szerint igénybe vettem FIZETÉS NÉLKÜL!!! az utazást, de majd ha beküldöm valamiféle MÁV-központba ezt a papírt, és mellé leírom a foglalási számom, akkor ELTEKINTENEK A BÜNTETÉSTŐL!!! vagyis, ha nem küldöm vissza a papírt 30 napon belül, akkor 9000Ft-ra megbüntetnek...itt már hirtelen kezdetem talajvesztettnek érezni magam. kíváncsi természetű ember lévén azért megkérdeztem, hogy mi a baj a terminálokkal. kifogyott belőlük a papír-válaszolta a jegykezelő, és még a nagy esemény időpontját is elkottyintotta előzékenyen, tehát mindez de. 10-kor történt, ami azt figyelembe véve, hogy párbeszédünk elhangzására kb. negyed 3-kor került sor, legalábbis figyelemre méltó momentum. 
mindenesetre levontam a megfelelő, bár ijesztő végkövetkeztetést, vagyis ha az ember a bankártyájával vesz egy jegyet, de történetesen nincs papír az automatában, akkor értelemszerűen bliccelővé válik (máris más lenne a helyzet, ha pl engednék, hogy ilyen esetben az utas is feltölthesse az üres autómatát néhány A4-es segítségével, ez még barátságosabbá tenné azt a közösséget, ami a rendszeres vonathasználók és a cég között már amúgy is fennáll).
további fejlemények: kétszer írtam e-mailt a megadott központ címére. válaszra se méltattak, csak az automatikus válasz érkezett meg mindig, hogy észrevételemet rögzítették. 30 napon belül postai úton elküldtem a kalauz által kiállított papírt, a rendelési számomat, bízva abban, hogy ellenőzik a vásárlást, és békén hagylak. Ma érkezett meg a szüleim lakására egy levél (nem velük élek, de mellékes), hogy akkor volt 7000Ft ki nem fizetett jegy (érthetlen összeg, utána lehet nézni, ráadásul 50%-os kedvezménnyel utaztam), és még 9000Ft büntetés, amiért ilyen kis huncut voltam. Tanulságot most inkább nem vonnék le.
Üdv:

Sz. István

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr321058661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gáspár Norbert Pál · http://www.panoramio.com/user/185261 2009.04.12. 08:36:14

Na ez az amitől én is tartok, hogy mi van ha nem működik az automata?
Mondjuk ilyenkor a pénztáros szerintem KÖTELES kinyomtatni a 10 jegyű kód alapján a jegyet. Bár nemtudom, hogy technikailag felkészültek-e rá, de elméletileg semmi akadályát nem látom.

De ha ilyenért megbüntetnének... Nagy balhé lenne, az tuti :)

Ákibard! 2009.04.12. 11:19:31

Juj-Juj-Juj.

Kezdjük csak előlről.
NEm működött a kioszk, felszáltál az IC-re, kaptál urtasleadási lapot, amin rögzítve lett a kioszk hiba. Elküldted ezt az utasleadásit, és a kódodat, amire válaszként kaptál 7+9e bűntetést azért mert nem volt nálad a jegyed?

Milyen indoklás, vagy mire való hivatkozás volt az összegeknél?

Ha minden így történt, ahogyan írtad, akkor az utasleadásit tárgytalannak kelelne tekintenie a MÁV-nak, vagy nem minden így volt.
Ezt azért tudni kellene a többihez.

Ákibard! 2009.04.12. 11:23:37

@Gáspár Norbert Pál:
Ha az automata nem működik, akkor elvileg minden további nélkül felszállhatsz a vonatra, kapsz utasleadásit, azt beküldöd, és a log alapján megnézik, ha tényleg rossz volt a kioszk, akkor törlik az utasleadásit.

A pénztárosnak nem kötelessége kiadni, már csak azért sem, mert a pénztárgép nem tudja kiadni az internetes jegyet.

Ha minden így volt, akkor valószínűleg tévedés történt, ezért kellene tudni a fentieket.

rickyramirez 2009.04.12. 12:59:59

Furcsa nekem ez az ügy, hiszen nem tudjuk, hogy mi volt a MÁV konkrét válasza a leadott jegyátvételi kóddal kapcsolatban, pedig ez kulcsfontosságú.
Olyan nincs, hogy nem írnak semmit: érvényes volt-e vagy érvénytelen. Ákibardnak köszönhetően azt már tudjuk, hogy ilyenkor azt vizsgálják, hogy működőképes volt-e az automata, de ebben az esetben egyértelmű, hogy nem, hiszen azt még a jegyvizsgáló is magától említette. Tehát a kérdés, hogy a kód leellenőrzése után mi lett az eredmény?
Én egyébként négy hónapja használom legalább heti rendszerességgel a kioszkokat, és soha nem volt bennem félelem a tekintetben, hogy mi lesz, ha nem működik majd. Bízom az illetékesek korrekt eljárásában, ha ilyen előfordulna.
Amit georgejr ír, az alapvetően jó (mármint hogy kioszkhiba esetén lehessen a pénztárban is kinyomtattatni a jegyet), csak felmerül, hogy:
1. mi van, ha akkor veszem át egy helyen a jegyet, amikor az állomás jegypénztára zárva van (attól még a kioszk működik és vonatok is járhatnak, ahol a jegyvizsgálónál lehet megvenni a jegyet, ha valaki előre nem veszi meg),
2. a jegypénztáros hogyan nyomtassa ki a jegyet, ha pl. a kioszk (az átvételi kód beütése után) nem ad ki jegyet (mert pl. begyűrődött a papír, stb...). Akkor már nem fog tudni jegyet nyomtatni, mert a rendszer azt jelzi, hogy az ahhoz tartozó jegye(ek)et már átvették. Ha pedig mégis, akkor bárki bármit mondhat, a jegypénztáros vagy az állomás dolgozója pedig néhány perc alatt úgysem tud meggyőződni arról, hogy valóban hibás volt-e a kioszk, ahhoz több idő kell.

greggrant 2009.04.12. 13:42:47

Nagyon jól elbeszélgettek arról, hogy mi van akkor, ha minden a rendeletek és szabályok szerint alakul. Mit kellett volna kapnia a vonaton meg a mávtól, az egy dolog - a másik meg az, hogy mit kapott végül. Büntetést 7+9 ezer forintról.
Szerintem nem kellene befizetni a büntetést, mivel bizonnyal megvan a jegyvételi tranzakció nyoma a rendszerben, illetve a bankszámlán, mint bizonyító erejű irat.

petya.bacsi 2009.04.12. 15:09:28

@Ákibard!: nekem ezzel egy bajom van, játszunk el ezzel a történettel egy picit ;)

megveszem neten a jegyemet, kifizetem előre, és tegyük fel behal az automata. behalhat, máv-ról van szó, ezt a céget minden sújtja, és murphy is gyakran meglátogatja.

felszállok a vonatra, és kifogok egy olyan kallert, jegyvizsgálót, vagy hívjuk úgy, ahogy akarjuk, aki pökhendi, és duplán bevette a leszarom tablettáját, a máv értelmezésében ő egy utasbarát kaller.

nem elég, hogy a saját hibámon kívül nem tudtam átvenni a jegyet, amit ugye kifizettem, hanem még én kerülök ciki/megalázó helyzetbe az utastársak előtt, ha előadja a 6 tyúk halálát.

mi van akkor, ha a kalauz nem tudja vagy nem akarja tudni, hogy mi a teendő ilyenkor? ha mondjuk nem ad utasleadási lapot, hanem fenyegetőzni kezd mondjuk rendőrrel, vagy zsebbe akarja elintézni a büntetést?

de menjünk a történet másik irányába is, a happy end felé: ad utasleadási lapot a kaluz néni/bácsi, és én büszkén beküldöm a máv-nak, az automatát okolva.

a mávból simán kinézem, hogy letagadja, megcáfolja azt, hogy nem működött az automata, mivel ők a tökéletesség magyarországi helytartói, és simán meghurcolja a fizető utast, és be is vasalja a pénzt.

aki sokat utazott, az látott érdekes dolgokat...

petya.bacsi 2009.04.12. 15:10:58

@greggrant: a tranzakció nyoma - bankkártya terhelés - megvan, de azzal szerintem nem bizonyíthatsz semmit. lásd előző hozzászólásomat (oké, szőrszálhasogató, de akár az is megtörténhet)

Ákibard! 2009.04.12. 15:27:34

@petya.bacsi:
Tényleg csak nagyon röviden: Ilyen nem történhet meg.

A jegyvizsgáló nagyon jól tudja mi a feladata, ha rendőrt akar rád hívni hát hívjon, zsebbe meg amúgy sem adunk pénzt ugyebár mert egyaz hogy mi fizettünk, kettő meg az, hogy azt nem szabad.

A MÁV nem fogja letagadni, nem érdeke letagadnia.

Én úgy gondolom a fenti eset kapcsán valami hiba történt, vagy nem teljesen így történt a dolog, ahogyan le van körmölve.
Utána fogok kérdezni, csak türelem, a MÁV-nál is Húsvét van.

sallaister 2009.04.13. 06:54:26

minek egyáltalán papír??? 21. század basszus

Adani 2009.04.13. 18:22:43

Erre mondtam még régebben, h hasonló eseteknél én azért csinálnék mobillal pár fényképet esetleg videót a nem működő kioszkról. Ezt be lehet mutatni a kallernek is ha nem hinné el, ill. később lehet csatolni a levélhez, h ez van.

Ákibard! 2009.04.13. 22:12:51

@Adani:
Akkor mégegyszer: Ha a kioszk nem működik, arról log file készül.
A jegyvizsgálónk nincsen mérlegelési jogköre, ha aszentatyaúristent mutatod be, aki tanúsítja, hogy a kioszk üzemképtelen volt, akkor is utasleadásit kapsz. Ami persze törölve lesz a log file alapján.

Ami viszont tanácsos, a MÁVdirektre rácsörrenni, hogy itt vagy és nem működik a kioszk, és most majd jól felszállsz a vonatra.

Adani 2009.04.13. 22:29:48

Pontosan, de én azért ilyen esetben csak lőnék pár képet vagy videót elvégre pár perc alatt megvan és később még jól jöhet. A postírónak is ha lett volna lehetett volna csatolni.

A MÁV Direkt helyett nem jó ha a pénztárosnak szólok? A Direkt ugye nem ingyenes és sokszor nincs pénz a kártyámon, de a pénztárosnak ha szólok csak tudja értesíteni az illetékeseket.

Ákibard! 2009.04.13. 22:49:00

@Adani:
A pénztáros nem nyerő, igazándiból sokat nem tud csinálni, maximum bejelenti a hibát. A Direkt az igazi.

A postolót egyelőre hagyjuk, írtam levelet az illetékesnek, megnézzük, hogy mi is történt pontosan.

ressm 2009.04.14. 07:38:25

igazából azt nem értem, hogyha beruháznak egy sok milliós készülékre akkor miért nem tervezik be, hogy hiba esetén mi az utas teendője, hova forduljon, stb,stb. Hagyják hadd küszködjék, szivassák, stb. Ott kellene minden gépen kiírva, hogy mit tegyen ha nem működik amelyre több ok is lehet, pl áramszünet, kapcsolat megszakadás, akármi! ezeknek a gépeknek a hibajelzése pl papír kifogyás jelzve van-e egyáltalán valahol? a javítás, fenntartásra milyen előírások vannak egyáltalán? meg milyen retorziók ha nincs benne papír 5 órán keresztül? néha nem értem, hogy akik ezeket a milliós kiadásokat eldöntik soha nem utaznak vonattal? eszükbe sem juthatnak a fenti esetek?

füredi (törölt) 2009.04.14. 08:29:40

Én is így jártam, de nekem volt még időm átmenni a hátsó két automatához. Külön vicc, hogy akkor fogyott ki a papír, miután kiadott már a háromból két jegyet. Ezt követően a másik is kiadta a hárma, így lett három jegy helyett öt jegyem...

A kaller nem nagyon tud mit csinálni, ha jegy nélkül szállsz fel, neki ez a kötelessége.

füredi (törölt) 2009.04.14. 08:30:24

Azért a sztori meglehetősen messze van a "kafkaitól".

Ákibard! 2009.04.14. 12:14:12

@ressm:
" akkor miért nem tervezik be, hogy hiba esetén mi az utas teendője, hova forduljon, stb,stb. "
Sajnos nem találtamk róla fotót a képeim között, de ki van írva a kioszkra, mi a teendő hiba esetén... Plusz a gyik-ben is le van írva mi ilyenkor a teendő.

"gépeknek a hibajelzése pl papír kifogyás jelzve van-e egyáltalán valahol?"
Igen, minden mozzanata jelentve, és rögzítve van a gépnek, a nyomtatótól a papírig. Papírelakadás, fogyás, stb szintén jelentve van.

ressm 2009.04.15. 07:42:01

@Ákibard!: a jelek szerint a gép sokat tud de pl a hiba jelzés hova fut be? milyen előírások vannak a javítási időre? meg milyen retorziók ha órákig áll mint a példában írt papír kifogyás miatt?

Ákibard! 2009.04.15. 08:22:10

@ressm:
A kérdéseidre bővebben válaszolni sajnos nem tudok...

5 óra papírkimaradás esetén retorziót alkalmazni, hát nemtudom mennyire lenne rendes dolog, tekintve, hogy nincs minden kioszkos állomáson egy-egy ember aki karbantart, papírt tölt, hanem egy területi központból jönnek.
Azért az eset szombaton történt, ez figyelmebe kell venni, ilyen esetek előfordulnak, és elő is fognak, szerencsére elég ritkán.

Amúgy hirtelen még eszembejutott, hogy a Nyugatiban is van egy 3. kioszk a Körút felől, a rendőrség mellet, bár lehet erről a postoló nem tudott.

ngeri 2009.04.15. 12:36:00

No, mi is jártunk így.

Beütöttem a kódot, 2db menettéri jegyért, és nem történt semmi. Nem írta ki azt, h rossz a gép, csak nem kaptunk jegyet. Beütöttem újra, erre azt mondta, h már kiadta.
Ezek után felszálltunk a vonatra, a kaller korrekt volt, elmondta mit kell tenni. A MÁVnak beküldtem scannelve emailben és postán is az utasleadásit, és jeleztem, h menettérti jegyről lévén szó, a visszautat kérjük megtéríteni (mert végül is kocsival jöttünk haza) Jött a szokásos "intézkedünk" formalevél, majd jópár napra rá a büntetésről a csekk, meg az irgumburgum. Azzal nem törődtünk, hanem megvártuk a reklamációnkra a választ. Abban írták, h tényleg nem működött az automata, és küldik a visszaút ellenértékét MÁV utalvány formájában (kb. 40db 100Ft-os címletben kaptuk meg:)), és természeteden törlik a büntit.
Happy End :))

Törzsgyökeres szentesi 2009.04.15. 19:10:34

Tanulság: minden esetben a pénztárnál megvenni a jegyet.

Ákibard! 2009.04.15. 20:58:06

@Törzsgyökeres szentesi:
Tanulság:
Inkább ne szólj bele abba, amiről nem tudsz semmit. Köszi.

Amúgy adminisztrációs hiba történt, megoldódott. Emberek vagyunk, ezért hát hibázunk.

Ákibard! 2009.04.15. 20:59:06

@Törzsgyökeres szentesi:
Bár szerencsére nem kell az ellenkampány az eTicketnek nagyon sokan használják, ettől függetlenül nem hiszem hogy egy tévedés, hiba miatt fel kellene hagyni a rendszer használatával...

rickyramirez 2009.04.16. 00:38:43

@Törzsgyökeres szentesi:
Azért, mert történik egy-két hiba a rendszerben (és ne felejtsük el, hogy tavaly nyár óta működik csak), emiatt nem kell hasznavehetetlennek minősíteni (mert közvetett módon ez történt). Az veszi meg hagyományos módon a jegyét, aki nem képes a fejlődéssel lépést tartani.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.04.16. 06:27:55

@Ákibard!: SŐT! maximálisan igazad van. Az egyik legjobb fejlesztések közé sorolnám.