MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vonat indul, bringa marad

2009. március 14. - georgejr

Már a blog indulása óta kapok leveleket, melyekben a bringások panaszkodnak, hogy mennyire szívatja őket a MÁV. Hurenson is belekóstolt a brignások MÁV-os életébe nem is kicsit. Az olyan állomásokon, ahol kevés ideig várakozik a vonat, gyakorlatilag esélytelen a kívülről zárt bringás kocsiba feltenni a biciklit. Erre kiváló példa volt a mai nap. Hurensonnak nem hagyott elég időt a menetrend, így a bringa a peronon maradt, Hurenson pedig a vonaton. Más kérdés, hogy a kalauz miért menesztette a vonatot, ha az utas a bringát próbálta feltenni... Igaz a bringás álcafestés is érdekes, de azt tudjuk be a régvolt idők maradékának....

Üdv mindenkinek!

 
Mielőtt belekezdenék a sztoriba leszögezném, nincs gyakorlatom a bringás-vonatozásban, eddig elvétve fordult elő, hogy igénybe vettem volna ezt a lehetőséget, tapasztalatlanságom pedig nyilván erősen közrejátszott abban, hogy így alakult az utam.

Tegnap este a Nyugatiból mentem Dunakeszire, bringával. Megvettem a jegyet magamnak is, meg a biciklinek is - nem értem neki mért nem jár a diákkedvezmény :) - majd megcéloztam a vágányt. Az utolsó kocsi volt a biciklitároló, az ajtaja viszont zárva volt. A kalauztól megtudtam, hogy csak belülről nyitható, így hát felszálltam, kinyitottam a tolóajtót, bringa fel, kész. Azért elgondolkodtam, hogy ez itt a Nyugatiban teljesen rendben van, de mi van az olyan állomásokon, ahol a vonat mindössze pár percig áll: vajon van-e elég idő felszállni, kinyitni a bicikliskocsit és leugrani a járgányért?

Ma reggel megkaptam a választ: nincs. Dunakeszi-gyártelepen kíséreltem meg a felszállást a 8:43-as vonatra. A biciklit hátrahagyva felszálltam az utolsó kocsiba, de nem tudtam bejutni a tárolórészbe, mert zárva volt az utastérből nyíló ajtó. Persze azonnal visszafordultam, de ekkor más esélyem sem volt, az ajtók záródtak, a szerelvény elindult, a bringa meg ottmaradt az állomás kellős közepén. Mivel újabb fajta vonat volt elektromos ajtókkal, leugrani nem tudtam, a vészfék meg azért mégiscsak túlzás... Gyorsan felhívtam a barátnőmet, aki szerencsére csak pár percre lakik az állomástól, hogy mentse meg a bringát, s közben elindultam megkeresni a kallert, hátha tud valami magyarázatot adni a zárt ajtóra.

Kaptam is magyarázatot: a kerékpár-piktogrammal díszített hátsó kocsi nem bicikliskocsi, és mindig zárva van. Az igazi bicikliskocsi a vonat elején van. Kérdeztem, hogy akkor mégis mit keres a piktogramm a vagon oldalán? Erre azt a választ kaptam, hogy ott van már vagy tíz éve, de az akkor is a motorkocsi, nincs az az Isten, hogy én oda bejussak. Nem firtattam tovább a kérdést, nyilván nem ő festette a vagont, legközelebb majd elöl szállok fel. Azért a Nyugatiban megnéztem közelebbről is azt az első kocsit: tényleg volt azon is piktogramm, viszont az utastér nem igazán különbözött a többi vagonétól. Újból megkerestem a kallert, aki ezúttal is készségesen tájékoztatott: az egyik ülést fel lehet hajtani, és akkor oda be lehet állítani a bringát, a kampóba meg be lehet akasztani az első kereket (nota bene: nem volt kampó,de állítólag szokott lenni). Sajnos nem tudtam fotózni, de állítom, hogy akkor is a hátsó kocsinál próbálkoztam volna ha látom az elsőn is a piktogrammot, ugyanis az pont úgy nézett ki mint az a bringáskocsi amivel kifelémenet utaztam.

A biciklit a barátnőm gyors mentőakciójának köszönhetően nem lopták el, mondhatni megúsztam a dolgot, de azért felmerült bennem pár kérdés:

A post elején említett bicikliskocsit mért nem lehet kinyitni kívülről? Ha le akarják lopkodni a cangákat, azt így is meg lehet oldani, max utazni kell hozzá egy állomsányit, másrészről akinek van esze, az úgyis használ zárat. Ha ilyen kocsival találkozom egy köztes állomáson, akkor továbbra sem látok semmiféle garanciát arra, hogy nem hagyja ott a vonat a biciklimet miközben én az ajtókkal szenvedek.

Ami persze ennél is érthetetlenebb, az a piktogramm a hátsó kocsin… Aki erre magyarázattal tud szolgálni, annak respect érte.

Egy dologban biztos vagyok, ezentúl előbb megkeresem a kalauzt, szólok neki, hogy várjanak meg, és csak utána próbálkozom bármivel is.

 

Hurenson

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr221001606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.03.14. 13:16:02

"A post elején említett bicikliskocsit mért nem lehet kinyitni kívülről?"
Sajnos szokás kinyitogatni kívülről, hogy oda felszálljanak, és randalírozzanak. Sokszor ezért van zárva az ajtó az utastér felől is, és a jegyvizsgáló nyitja ki, ha szükség van rá. Volt példa arra, hogy felszedték ott a padlóburkolatot, meg a nyitott tolóajtón lógtak kifelé...

"Ami persze ennél is érthetetlenebb, az a piktogramm a hátsó kocsin… Aki erre magyarázattal tud szolgálni, annak respect érte."
Eredetileg az poggyásztér. Vagyis jelenleg is, csak poggyásszálítás megszűnt. De ott lehetett kerékpárokat tárolni. Később kialakították a kerékpáros szakaszt a túlvégen (vezérlőkocsi) ezáltal az lett a kerékpárszállító rész a poggyásztér meg maradt. Gondolom azóta nme járt a motorkocsi főjavításon, ahol lefsthették volna pontosabban nem festették volna fel a kerékpár jelzést. "Lepacsmagolni" meg annyira nem szokás.

Amúgy a vészféktől nem kell félni, tudom ki van rá írva, hogy így bünti úgy bőnti, de az csak akkor, ha INDOKOLATLANUL működteted. A bicajod peronon hagyása elég indok a működtetésre. (Nem csak akkor lehet rángatni, ha eg nagymama félig kint lóg a vonatból...)

Adani 2009.03.14. 16:12:40

Pontosan ilyen esetekben vészféket húzni, ha meg akar büntetni még mindig le lehet tagadni ,h te húztad meg.

Nagymoli 2009.03.14. 16:22:31

Szerintem is elég indok a vészfékre, ha elindul a vonat, mielőtt mindenki felkászálódik rá az összes cuccával. Nem igaz, hogy nem várhat egy kicsit.. A késést úgysem ott szedi össze. :-D Ütemes késés... :-D A kerékpár piktogram meg csak álca a külföldiek számára, hogy lássák, mi nem a balkán vagyunk... Már majdnem visszaszoktam ismét a vasútra, amikor jött az ütemes sztrájk is...

Georgejr, gratula a kicsihez! És üdv itt újra!

Adani 2009.03.14. 16:51:26

Ez igaz ha már jegy kell neki akkor utasnak számít a bicaj is és ha nem tudott felszállni elég indok a vészfékhúzásra. :))))

Kérdezte a postíró, h a bringának miért nincs diákjegy. Szerintem ha diákigazolvánnyal tudja a bicaj igazolni ,h iskolába jár akkor sztem semmi akadálya nem lenne. :)

petya.bacsi 2009.03.14. 20:33:03

Hmmm... nem sok utas szórakozik ezzel, sokan nekitámasztják a kinti előtér ajtajának és csókolom :) Legközelebb lehet te is jobban jársz, ha így cselekszel - bár szerintem ez szabálytalan, nem?

Ákibard! 2009.03.14. 20:51:17

@petya.bacsi:
" bár szerintem ez szabálytalan, nem? "
Igen. Ha van kijelölt kerékpárszállításra alkalmassá tett terület akkor a befogadóképessége szerinti darab kerékpár szállítható ott.
Ha nincs kijelölt terület, akkor a vonat első és utolsó kocsijának hátsó peronján szállítható 2-2db kerékpár, de ha az első vagy az utolsó kocsi 1. osztályú, ott nem szabad szállítani.
Közbenső kocsi peronján sem szállítható.

pocokpocok 2009.03.15. 06:45:41

@Nagymoli:
ehhez az íráshoz csak gratulálni tudok: és mivan, ha te is ezen a vészfékes vonaton utazol, ahol vagy 10 percig tart , hogy végigmenjen a jv,és kiderítse, ha már nincs, aki vállalja, hol húzták meg a vészféket, és helyrerakja, a rendszer újratöltsön: és adja Isten, hogy elinduljon. Remélem, ha egyszer sietsz, lesz szerencséd egy ilyenhez: és akkor anyázhatsz, hogy miért nem tudott időben kimenni!
Jah, és a sok smileyről: tényleg röhejes, amit írtál:_D

Ákibard! 2009.03.15. 11:32:20

@pocokpocok:
Nem egy vészfékezést éltem már meg.
Egyikhez sem kellett 10 perc, még 5 sem...
EGyedüli kulcsa az, hogy a mozdonyvezető a fékszelepet nem zárja visza, így a vészfékszelepből folymaatosan jön némi levegő. A sziszegő hang alapján könnyedén meg lehet állapítani, hol húzták meg.

Minden alkalommal jött a jegyvágó, megkérdezte mi történt, miért húzták meg, nem volt felelet, ment tovább, visszaállította a kart majd a szelepet, menesztett, mentünk tovább...

lurkó 2009.03.15. 14:53:33

@Ákibard!: Sokmindentől függ! Hány kocsi van,ha megvan akkor a gumigyűrű a helyénmaradt vagy elröpült mert ha elröpült akkor másikat kell szerezni a jegyvizsgáló felszerelésben nincs. És ha mindez megvan akkor sem biztos hogy a helyén marad a kupak tehát drótozni kell. A jegyvizsgálónál drót sem szokott lenni. Nem mindenhol annyira ideális a helyzet mint felétek. Sajnos.

Ákibard! 2009.03.15. 21:35:47

@lurkó:
Ennél a jegyvágónál pl volt drót, mutatta is, hogy mindig van nála, mert volt már, hogy a vészfékkar a saját súlya alatt esett le, működésbe hozva a szerkezetet. Valószínűleg ez az én esetemben is így volt, bár állítólag láttak leszállni egy részeg faszit.

lurkó 2009.03.15. 22:28:05

@Ákibard!: Nálam egyszer egy halbin vészfékeztek ráadásul véletlenül. Szegény kiscsaj az óriási hátitáskáját vette le a pogyásztartóról a pántja pedig beleakadt a vészfékkarba. Szerencse hogy az a fajta volt aminél a négyszögkulcsal lehet viszaállitani. Ugyhogy hip-hop mentünk tovább. De azóta is figyelgetem hogy nagyon szerencsétlen helyen van az a kar.

lurkó 2009.03.15. 22:34:42

A páromnál viszont az történt amit te irtál. Magátol levágott a vészfékszelep. És nem volt nála drót. A mozdonyvezető csinálta meg végül szerzett drótot valahonnan.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.03.16. 00:12:38

Nekem egy dolog sántít. Odafelé még a motorkocsiban vitte a cangát a poggyásztérben. Akkor nem minden hernyón rakták át a bicikliszállító részt a vezérlőkocsiba?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.03.16. 00:15:59

Amúgy érdekes, hogy a hernyóknál, meg a posta Bhv ingánál van vezérlési kapcsolat a kocsik illetve a mozdony között, mégsics a vonaton vészjelző, amivel a mozdonyvezetőnek lehetne jelezni.

pocokpocok 2009.03.16. 11:42:31

@Ákibard!:
oké: súlykold, és támogasd az utast abban a hülye ötletében, hogy a problémák megoldása a vészfék meghúzás, ha ő vakarózik még indulási időkor a peronon: nehogy kimenjen időben: isten ments!

Szaki Danee 2009.03.17. 16:03:27

@pocokpocok:
Emberünk ott volt időben a megállóhelyen, de a vonatnak papíron egy perc a tartózkodása, ami a gyakorlatban lehet akár 30 másodperc is. Belülről próbálta meg kinyitni a csomagtérajtót, a bringa pedig lent volt a peronon addig. Miután a vonat elindul egy ilyen helyzetben, a vészféknél jobb ötletem nekem sem volna. Még akkor is megéri, ha megbüntetnek érte. De futnék pár kört a bünti befizetése előtt, mert több tízezer forintos vagyoni kár megelőzése szerintem indokolttá tehet egy vészfékezést még akkor is, ha ebből késés lesz. Ráadásul az ilyenkor leginkább pánikba eső, de legalábbis megijedő utastól ne várjuk már el, hogy higgadtan döntsön.
Egyszer én is húztam vészféket, mert Zuglóban nem sikerült megállnia a vonatunknak, aztán éreztem, hogy próbálkozás helyett gyorsítunk... Én már eleve siettem és repülőrajttal indultam volna dolgomra és nem igazán gondoltam bírságra meg orraeső utasokra, amikor a kar után nyúltam. Kicsit kiabáltak utánam, mi tagadás, de akkor már a felüljárón sasszéztam a vonat és a korlát között. Hja és vonatot vezetni tudni kell és a megállás tudományát bizony ennél jobban kell űzni... (A megállóhely nem volt lezárva és a vonat menetrend szerint meg kellett volna, hogy álljon Zuglóban. Késése - addig - nem volt, ami indokolhatná az áthaladást, és senki nem tájékoztatott sem előre, sem utólag arról, hogy a vonat ott mégsem állna meg...)

Martin VIII 2009.03.18. 08:56:09

Mindig figyeld meg a vonat elején lévő betűket ha "bdvmot"az a motorkocsi "bmxt" az a vezérlő kocsi ha jól emlékszem.

pocokpocok 2009.03.18. 18:34:41

@Szaki Danee:
Hja és vonatot vezetni tudni kell és a megállás tudományát bizony ennél jobban kell űzni..

A vészfékes megállás nem a mozdonyvezető tudománya..Elmegy a levegő, megszorulnak a fékek.

Mellesleg bocs, de nem az a logikusabb, hogy magam előtt felszállítom a kerékpárt?
Így ez a "tréfás" eset nem esik meg.
Én biztos nem így csináltam volna: és mások sem így csinálják.

Adani 2009.03.22. 10:29:51

Ha előbb a biajt rakod fel akkor temaradsz a peronon :)

Nézőpont kérdése melyik a jobb.