MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Bagófüstös pénteki post

2008. október 10. - georgejr

Szokásos zsúfolt post. Sajnos az, hogy mikor lesz változás és hely arra nem lehet semmilyen szívderítőbbet mondani, csak annyit, hogy majd, egyszer, talán... Viszont mint már többször is írtam, az utazáshoz hozzátartozik az utazási kultúra is. Na az itthon nincs..e egyik oldalon se...


Kedves Vasúttársaság!

Szerencsére hetente csak kétszer, hétvégente utazom a 150-es vonalon.
A problémám az, hogy ilyenkor elég kevés a szabad ülőhely, de legtöbb esetben úgy is
fogalmazhatnék hogy nincsen.
Az érintett vonatszámok amiken ezt hétvégente tapasztalom: 796, 791
Érdeklődnék, hogy mikor lesz ez ügyben változás, hogy az utasok harmadának ne kelljen állnia?


A másik kérdésem az, hogy miért 50%-50% a dohányzó- nemdohányzó ülőhelyek aránya?
Sőt ha a valóságot nézem, akkor ez kb. 60%-40% a dohányzók javára, ugyanis rendszeresen dohányoznak a nemdohányzó kocsik folyosóján, végében holott ott sem szabadna.
Ha netán találok egy ülőhelyet a vonaton, az biztos hogy a dohányzó részében van.
Teljesen egyértelmű - és ehhez nem kell millió forintokért felmérést csináltatni - hogy a nemdohányzók többen vannak az országban is és mindenféle közösségben, ezáltal a vonaton is. (szerk: ezzel vitatkoznek)
Ennek ellenére mégis mi vagyunk hátrányban.
Miért nem lehet a szerelvényeket úgy kialakítani, hogy a helyek aránya a valóságot tükrözze?
Nem kerülne sokba a dohányzó részt cigimentesre alakítani. Pár matrica, szép nagy hogy mindenki lássa
és leszerelni a hamutartókat.
Természetesen nem minden kocsiról de többségéről igen.

Harmadik kérdésem, hogy miért nem tesz a kalauz azzal valamit, aki nemdohányzó részben cigizik?
Legalább rászólna, de még azt sem hallottam soha..
Lehet hogy furcsa de engem zavar hogy büdös cigifüstös lesz a frissen mosott ruhám, amit aznap vettem fel,
a passzív dohányzás egészségügyi oldaláról nem is beszélve.


Remélem megértik, hogy bár én írtam a levelet, de véleményemmel sok utastáram egyetért.

Várom válaszukat,

Üdv.:
Árpád

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr51706475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cometneni 2008.10.10. 16:00:10

Mai történés! keleti pu-n 28perc alatt sikerült megvennem a jegyet siófokig, a maestralra. indulási idő 15.00 . fölszálltunk, kb 2perccel indulás előtt az első kocsiból az utasokat átszállították a már addig is 120 százalékos kihasználtságú hátrább levő kocsikba. most kb 16 óra lehet, a maestral meg más eljutott egészen érdig. itt állunk a nyílt pályán már jóideje... mivel a vonat nem helyjegyes, így viteldíj- visszatérítés nem jár... kihez lehetne fordulni?

cometneni 2008.10.10. 16:01:24

MÁR Érdig akart lenni, elnézést.

cometneni 2008.10.10. 16:20:31

MÉG Mindig ugyanott ácsorgunk... tájékoztatás nulla

dontals 2008.10.10. 16:21:00

Ha naív lennék, azt kérdezném: milyen ügyben kihez lehet fordulni?

De nem vagyok naív, mert pontosan ismerem a helyzetet: az elmúlt 2 évben összesen kétszer utaztam a Balatonra vonattal (egyszer nkzi vonattal, egyszer "sima" gyorssal) és egyszer sem úsztam meg 1,5 órás késés alatt. Ezzel persze nem azt mondom, hogy ez a természetes, de (valószínűleg) nagyon benne van a pakliban.

Tanulság:
Nem vonattal kell menni. Vagy pedig bízni benne, hogy megúszod késés nélkül. Ez ügyben nem hiszem, hogy lehetne bárkihez is fordulni...

dontals 2008.10.10. 16:23:50

Ja és idén nyáron mi is Érdnél álltunk egy jó órát 40 fokban valami váltóhiba miatt (egy olyan szakaszon, amit milliárdokért újítottak fel az elmúlt években). Bármiféle tájékoztatás nélkül. No comment. És kitartást :)

cometneni 2008.10.10. 17:12:48

Aranyosak vagytok! :) azt hiszem, pár ősz hajszállal gazdagodtam... kb másfél órás ácsorgás után tájékoztattak minket, h kisebb baleset történt. ha kisebb, akkor miért nem mehetünk tovább? mert még mindig itt dekkolunk...

mildi 2008.10.10. 19:01:12

jajj, 150-es! ha pestig mész, javaslom, menj inkább félegyháza felé, és félegytől/ig vegyél ic pótot
vagy menj 7901-gyel, ill a 7906-sal v 798-sal....tudom, ezek később vannak, de az a két vonat, amiről te írsz a legzsúfoltabb, a 791 az egyetlen, ami bemegy keletibe, a 796-os meg átszállás nélkül megy bajára...
100 %-ig igazad van, de ennél jobb tanáccsal nem szolgálhatok

georgej, de, a nemdohányzók többen vannak, én pont amiatt szoktam morogni, hogy a fülkés kocsikban (ahol 3 bagós, a többi nem) beülnek a bagózóba, én viszont dohányzom (főleg ha gyerekkel ül be, arra végképp nincs pofám rágyújtani, olyankor marad a folyosó, ott meg tilos, brrr)

lurkó 2008.10.10. 20:51:23

Én dohőányzok tehát az az érdekem hogy rágyujtsak. Tehát rágyujtok. Amenyire lehet tiszteletben tartom hogy ne bántsam a nemdohányzókat. De segitséget nem kérek senkitől (jv,ombutsman,verőlegény) Ha a nemdohányzók is eljutnának arra a szintre hogy a saját érdeküket sajátmaguk érvényesitsék talán a közérzetük is jobb lesz. De sose feledjék hogy aki dohányzik az is csak ember!

Mesteri Margarita 2008.10.11. 10:35:28

Ez most ilyen három az egyben poszt a kommenteket olvasva :D
1. cometneni: ez szopás, de mint tudjuk, az utasok az utolsó utániak a MÁVnál (akik nem is foglalkoznak személyszállítással - lásd [origo]-s kérelem a felsővezetés jutattásairól)

2. zsúfoltság: ennél bosszantóbb és felfoghatatlanabb, bár kisebb távolságra szóló probléma, hogy pl. az elővárosi vonatok (kispiros Flirt) esetében reggel miért közlekednek egy kocsival 120%-on a járatok, majd napközben kettővel 30-20-10%-on?

3. dohányzás-nemdohányzók: előrebocsátom, hogy nem dohányzom, soha nem is dohányoztam, így nem tudom, meddig lehet kibírni, hogy valaki ne gyújtson rá. Utálom én is, amikor valami hülye dohányos rágyújt egy nem erre kijelölt helyen, és a hajam-ruhám bagószagú lesz ("a passzív dohányzás egészségügyi oldaláról nem is beszélve"). A vezető jegyvizsgálók (kalauzok :D) passzivitását is tapasztaltam, sőt volt, hogy ő maga gyújtott rá.
Amúgy itt a hatályos jogszabály: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900042.TV&kif=nemdoh%E1nyz%F3k+v%E9delm%E9r%F5l#xcel

Mesteri Margarita 2008.10.11. 10:37:24

Lényeg:
4. § (2) Személyszállító vasúti járművön dohányzásra alkalmas helyet kell kijelölni. A kijelölés tűzvédelmi szabályokat, illetőleg közlekedésbiztonsági érdeket nem sérthet, vagy veszélyeztethet, és a kijelölt dohányzóhely - eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában - meg kell hogy feleljen a 2. § (4)* bekezdésében foglalt feltételeknek.
(4) A dohányzóhelyek tömegközlekedési eszközön történő kijelölésének részletes szabályait - az egészségügyért felelős miniszterrel egyetértésben - a közlekedésért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.
(5) Az üzembentartó egyes, belföldi forgalomban, menetrend szerint közlekedő személyszállító vonatokat nemdohányzó járattá nyilváníthat, ha a kiindulási és a célállomás menetrend szerinti távolsága nem haladja meg a 100 kilométert. Ebben az esetben a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni. A nemdohányzó járattá történő nyilvánítás tényét jól látható módon és egyértelmű felirat vagy jelzés alkalmazásával a személyszállító vasúti kocsik külsején és utasterében fel kell tüntetni.
______________________________________________________________


*2. § (4) A dohányzóhely ugyanabban a helyiségben nem jelölhető ki, kivéve, ha annak légtere a helyiség egyéb részétől elkülöníthető, vagy az elkülönítés megfelelő légtechnikai megoldás alkalmazásával megoldható. A dohányzásra kijelölt hely zárt légterű csak abban az esetben lehet, ha a megfelelő légcsere feltételei nyílászáró szerkezetekkel, vagy egyéb műszaki berendezés felszerelésével biztosítottak, és ott más, nemdohányzó személy bent tartózkodása - a munkaköri feladatok ellátásán kívül, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény rendelkezéseire is figyelemmel - a helyiség rendeltetéséből adódóan nem szükségszerű.

chi 2008.10.12. 01:44:45

Ember, hol is jár az a vonat, ahol a dohányosoknak ilyen überjó? Én Bp-Pécs viszonylatban gyakorta járok már úgy, hogy egy kocsivégecskében sem lehet rágyújtani. Azért ez is kicsit végletes...

sanya18 2008.10.12. 01:56:33

1. Dohányzom.
2. Mindig igyekszem tiszteletben tartani a nemdohányzókat és a tiltásokat. De már bocs, az is ősi román szokás hogy már a dohányzó fülkékben is rámszólnak hogy ne gyújtsak már rá, menjek már ki (ahol meg tilos ugye). Az ic-ken a dohányzó helyek felén nemdohányzók ülnek, nekem meg ne adj isten jut hely a nemdohányzó részbe (ilyen is volt már). vonat végéről séta az elejére egy cigiért. Valahol azért mindkét félnek meg kéne próbálni alkalmazkodni és nlmi toleranciát gyakorolni. Én mondjuk minden fülkében tiltanám a dohányzást de a folyosón meg a kocsi végében nem, ott a nemdohányzók is max addig tartózkodnak amig leszállnak felszállnak (kivéve péntek 16:05 miskolci gyors :D) És elég sok vonat megy, amin az egész szerelbényen tilos a bagó. Gondolom aki Bukarestig megy vele az inkább mégse megy vele :D Egy kemény dohányosnál ugyanis ez is szemponttá válhat.

Mesteri Margarita 2008.10.12. 09:35:04

Én a dohányzásra kijelölt helyek és a dohányzásra nem kijelölt helyek figyelembevételét, tiszteletben tartását hangsúlyozom újra és újra...
Ha pl. egy dohányzó vonaton a dohányzó kocsirészben/fülkében vagy, mint dohányos, akkor gyújts rá. Igen, szívás, ha egy nemdohányzónak már csak ott van hely(jegy) - ilyen esetben max. egyéni jófejséget lehet elvárni, ha megkérnek, hogy légyszi mégse gyújts rá. Én nem is szoktam próbálkozni: i.j. és ezt tudomásul veszem.

Tudtommal a dohányzó kocsik/fülkék esetében sem lehet a peronon, folyosón rágyújtani, mert az már nem kijelölt hely.

Viszont ha a vonat menetrend szerint nem dohányzó, akkor mindegy(nek kéne lennie), hogy raktak-e rá ilyen-olyan-amolyan okokból dohányzó/büdös/retkes kocsit, mert azon tilos a dohányzás és kész.

Természetesen a hagymás-szalonnás kenyér illatát sem szereti mindenki, de csak felületesen jó párhuzamba állítani a dohányzás problémájával.

Fedup Sári 2008.10.12. 21:24:11


Tisztelt .... Árpád!

Köszönjük szépen, hogy ügyfélszolgálatunkat megkereste levelével; hangsúlyozni szeretnénk, hogy az abban foglaltakkal érdemben foglalkozunk, ugyanis rendkívül fontos társaságunk számára az utasainktól érkező minden visszajelzés. Nagyon sajnáljuk, azt, hogy utazásai alkalmával a levelében említett kellemetlenségek érték, azonban el kell, hogy mondjuk, hogy a szűkös források, a csökkenő állami támogatás, és nem utolsó sorban a jegy megváltása nélkül utazók által okozott bevételkiesés, valamint kocsiparkunkat érő rendszeres rongálás miatt nincs lehetőségünk az Ön által panaszolt vonalon és időszakban sem a járatok sűrítésére, sem pedig a vonatok nagyobb kocsiszámmal való közlekedtetésére.

A nemdohányzó kocsikban történő dohányzással kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy munkatársaink figyelmét rendszeresen felhívjuk a dohányzásra vonatkozó szabályok megszegőivel szembeni megfelelő fellépés fontosságára, de ezen a téren ugyanakkor számítunk utasaink aktív segítő közreműködésére is.

Reméljük, hogy az Ön által tapasztalt kellemetlenségek ellenére is, amelyek miatt ez úton is elnézést kérünk, továbbra is utasaink között üdvözölhetjük.

Budapest, 2008. október 12.

Tisztelettel:

Nagy Nándor
ügyfélszolgálati előadó

mávstart zéerté
Budapest, Kerepesi út valamennyi

========================================

Vagy másra számítasz, Árpi?

Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2008.10.13. 10:01:11

Hello! Először is a dohányzó-nem dohányzó vitához annyit, hogy felőlem lehet dohányozni :) csak jó lenne az ülőhelyek arányát a valóság szerint alakítani. Természetesen a dohányzóknak is van joguk dohányozni a vonaton, de ha csak 10 cigis ember van, akkor minek 2 teljes kocsi (4 fél bhv pl.)? A másik 2 kocsi meg tele van persze nemdohányzókkal mint pénteken is.

Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2008.10.13. 10:05:21

Nem a cigis - nem cigis vitát akarom szítani :) nem azért írtam az ügyfélsz-nak, azt szeretném h mindenki elégedett legyen :D
És hogy mit várok az ügyfelesektől? Nem tudom de egyszer csak történik valami, inkább szólok 100x mint 1x sem mert akkor nincs aki b@sztassa őket :D

magocska 2008.10.13. 10:08:43

Szombaton utaztam haza Bp-ről Békéscsabára. Éppen IC ment, hát azzal mentünk. Összehasonlíthatatlanul sokkal jobb volt és simán megéri a 390 Ft-ot az, hogy elférek (nagy a hely a székek között), gyorsan hazaérek (ezt úgy kell érteni, hogy csak 10 percet késtünk a 30 helyett), és CIGIMENTES utam volt. Azt hiszem, hogy átpártolok a pótjegyes vonatokra. Arra a kb. havi egy alkalomra bőven megéri.

Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2008.10.13. 10:36:30

georgejr itt egy felmérés bár nem mai :) igaz azóta sokat változ6ott
www.gallup.hu/gallup/release/dohany2000.htm

Bit Rot 2008.10.13. 14:56:11

Nem lehetne, hogy a dohányosok kibírjanak 1-2-3 órát cigi nélkül?

Így a vonatok is lehetnének teljesen füstmentesek, aki meg dohányos, előtte-utána rágyújt, és meg van oldva.

Vagy ez túl egyszerű lenne?

Adani 2008.10.13. 17:04:02

Én magam is a dohányzók táborába tartozom. Viszont én mindig mielőtt rágyújtok megkérdezem a fülkében utazókaz, h nem zavarja-e ha. Ha vki azt mondja, h igen akkor nem gyújtok rá vagy kimegyek a folyosóra esetléeg át másik kocsiba vagy fülkébe. Ha minden dohányos így tenne sztem nem lenen gond ebből, a nemdohányzók pdig nyudotan szóljanak rá arra aki rágyújtott, sőt ha látják, h vki húzza elő a cigit szólhatnak, h bocs, de engem zavar ha lehet ne. Ilyenkor én biztosan nem gyújtanék rá.

Mindkét oldalnak van mit tanulnia, de amúgy az esetek többségében emg lehet beszélni a dolgot. Egyk ocsmában sem gyújtok rá egy sokfős asztaltársaságnál ha vkit zavar akkor sem ha amúgy ott bent mindenki füstöl mint a gyárkémény.

mildi 2008.10.14. 18:17:58

john42, nem.
24órás szolgálat után hazafelé, vagy szolgálatba menet hajnali 4-es keléssel nem.
tudomásul kell venni, hogy van aki dohányzik, és rágyújt ha kívánja (meg ha szabad)

adani,
rossz módszer. dohányzó fülkében nem fogom megkérdezni, hogy zavarja-e. ha zavarja, átmegy nem bagós fülkébe. (gyerekkel beülni bagósba erőfölénnyel való visszaélés sztem. nem fogok egy 2éves ártatlanságra rágyújtani, és ofkórsz, nem is küldöm el melegebb fülkébe, szívom a fogam..)
ráadásul a folyosón tilos dohányozni!

a fele-fele rossz arány, kb 1/3-2/3 lenne az ideális

Fedup Sári 2008.10.14. 23:56:53

Az a legfaszályosabb amúgy, amikor a nemdohányzó vonatról való leszállás után a dohányosok egy része azonnal rágyújt, miközben a tömeggel araszol a mondjuk a Nyugatiban a karámkijárat felé, a mögöttük haladók meg szívhatják ezerrel a füstöt.

A mávstart természetesen nem kívánja bevezetni az osztrákoknál és a németeknél alkalmazott módszert: dohányozni az állomások területén csak a kijelölt helyeken szabad, máshol nem.

A nemdohányzók védelméről szóló törvény betartását felügyelő ÁNTSZ szerint is így van rendjén a dolog, szerintük ugyanis a Nyugati fedett része (csarnok, betonbunker a vesztendparkoló alatt stb.) nem zárt légterű, így ott szabad a dohányzás -- eszerint még a karámőrök is dohányozhatnak a jogszabályértelmezésük szerint, miközben jegyellenőrzést végeznek.

Azt viszont szeretném hangsúlyozni, hogy az idézett tv. szerint ha a jegyvizsgáló nem szólítja fel az abbahagyásra a dohányzási tilalom megszegőjét, illetve nem szállítja le annak eredménytelensége ellenére a vonatról, akkor azzal ő maga törvénysértést követ el (3. §).

Adani 2008.10.15. 10:42:30

Tilosnak tilos a folyosón, de ha ott nem zavar senkit akkor inkább ott gyújtok rá. Persze csak ha van lehúzható ablak. A csikket meg mielőtt kidobjátok az ablakon illene elnyomni, nehogy felgyújtson vmit.

Egyébként vannak bunkók a dohányosok között is legalábbis sztem az pl. bunkóság ha vki beszáll a liftbe cigivel és telebagózza a fülkét. Láttam már ilyet.

mildi 2008.10.15. 16:12:34

liftben?! jesszumpepi!
a folyósóval óvatosan, mert tleg tilos, és a végén még azért büntetnek meg, mert jót akartál...
nem mellesleg a 150sen az említett vonatokon soxor akkora a tömeg, hogy a folyóson a csomagjaikon ülnek, de jártam már így a 100son, 120son is-ilyenkor vagy nem gyújtok rá, vagy ha tudom hol van esetlegesen vonatkereszt, akkor lelépek rágyújtani, amíg beér a másik vonat.

sári,
tömegben nem illik rágyújtani, hiába engedik meg a rendeletek, sztem. ki kell menni a tumultusból. nem csak a füst miatt, ki is égethetem véletlen vki ruháját...ehhez nem kell ész, vagy mégis?
munkavégzés közben meg (jegykezelők) egyenesen tiszteletlenség.

Adani 2008.10.17. 11:58:47

A szegedi vonalon ( 135) múltkor speciel pont a kaller szólt nekünk, h Telekgerendáson állunk 5-6 percet ( vonatkereszt) ezért ha gondoljuk vele tarthatunk egy gyors cigiszünetre. Ez múlt héten volt ráadásul "különvonatunk" is volt, mert dupla Uzsgyi ment Orosházára Békéscsabáról és a hátsó Uzsgyiba csak mi voltunk, el is neveztük bulijáratnak, ugyanis egy orosházi buliba tartottunk.

sarkisarkany · http://kozrohej.blog.hu 2008.10.19. 15:27:06

Jééééé, van még olyan vonat a MÁV-nál, amelyiken akár egy fél kocsinyi dohányzó is van?
Ez meglepő, főleg, hogy se a flirt-ön, se a talent-en nincs dohányzó rész. (mivel egybe van nyitva)