MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

DRuNKeN MaSTeR kalandjai 1

2008. szeptember 10. - georgejr

A következőkben DRuNKeN MaSTeR mávos élményeit olvashatjátok:

Új város, új élet, új munka. És mindezzel együtt egy új utazási mód is. Eddig Veszprémből és Dunaújvárosból is busszal jártam haza, a vonatot és a gyönyörűséges MÁV szolgáltatásait csak ritkán vettem igénybe. Most hogy Budapesten vagyok mondhatni, hogy rá vagyok kényszerülve, hogy vonattal utazzak haza, ugyanis sokkal gyorsabb mint a busz és nem Paksról kell megoldanom a Györkönybe hazautat, hanem csak Nagydorogról. Oda meg szívesen (?) átjönnek értem az ősök.

Na mindegy, nem ez a lényeg, hanem az, hogy a MÁV-al utazok már 4 hete. És nem tetszik. Mert hiába kérek a déliben a pénztárostól NEM-dohányzó helyjegyet az IC-re, nem tud adni. Miért nem? Nem tudni. Pontosabban van egy tippem, de azt később. Tehát büdös dohányszagban kell utaznom egészen Sárbogárdig. Szerencsére (???),  onnan IP-vel kell továbbmennem, azon pedig nincsen dohányzó részleg.

A “szerencsére” szó után azért raktam 3 kérdőjelet, mert egyben ez a 2. probléma. Ehhez egy kis előzmény: első héten még minden tök simán ment (leszámítva azt, hogy dohányosok közt ültem), volt helyem az IC-n is, az IP-n is. Örültem is, hogy milyen jól lehet hazajutni Budapestről. Ez a véleményem a rá következő héten gyorsan megváltozott. Szintén pénztár, kérem a jegyet. Megint nem tud adni nem-dohányzót. Mindegy, lenyeltem. A poén Sárbogárdon jött, ahol az 54-es jelzésű InterPici kocsira kellett volna felszállnom. Szép és jó, de nincs 54-es! A Sárbogárdi vonat a következő képpen épül fel: Elől az 51-es és 52-es IP vagonok, és ezekhez hozzákötve két darab régi, széteső piros zötyögős sz*r. Kérdezem a vonat mellett álldogáló jegyekezelő hölgyet, hogy: “Hát az 54-es meg hol van?”. Erre ő rámutat az egyik zötyögősre. Mosolyogtam egy erőltetettet és felszálltam. Na, itt jött a következő meglepi: az még oké, hogy nincsen benne légkondi, de hogy még függöny se legyen az már kicsit sok volt. Főleg úgy, hogy a délutáni lemenő nap végig sütötte az arcomat. És persze volt vagy 40 fok… (Mielőtt valaki megkérdezi, hogy miért nem úgy ültem, hogy ne süsse: azért mert nem volt volt máshol hely.)

Eltelt egy hét újra jövök Budapestről hazafele. Most is kérem a szokásos “dohányos” jegyemet. Már csak a vonaton vettem észre, hogy Sárbogárdról megint az 54-es kocsival kell mennem. De ekkor még optimista voltam, mondván, hogy a múltkori csak malőr volt, most lesz 54-es kocsi. Hát nem volt. Odamentem a jegyszedőhöz hogy elpanaszoljam a problémámat (ami nem csak engem érintett, hanem legalább 5 másik embert is mindkét alkalommal). Erre ő fogja a helyjegyem (ami 2 papíron volt: egy az IC-re, egy az IP-re) és mutatja nekem, hogy én nem is fizettem ám az IP-re helyet, mert ki van csillagozva az ár. Erre hirtelen nem tudtam mit mondani, mert ha kinyitottam volna a számat nem biztos hogy nyomdafestéket tűrő szavak hagyják el. Kérdem én: első héten miért ment minden olyan “jól”??? Akkor is ugyanúgy 520 jómagyar forintot fizettem a helyjegyért mint a rá következő két hétben és mégis volt helyem az IP-n. Ugyanis legelső alkalommal az 51-esbe kaptam helyet…

Egyenlőre ennyit  a Budapest-Nagydorog útvonalról. A következő bejegyzésben a visszairányt mesélem, mert ott is van szép sztori.

http://619media.blog.extra.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr69657442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dontals 2008.09.10. 19:44:46

Nem értem, miért nem tudnak nem dohányzó helyet adni...

Viszont az evidens, hogy a mávnál az IC-ken kívül nem érdemes semmilyen színvonalat elvárni; pl. légkondi vagy ilyenek, ezeket sürgősen elfelejteni.

Sajnos az IC kocsik sem ütik meg mindig a színvonalat, (pl. valamelyiken csak légbefúvás van, légkondi nincs), ezért az IC-től sem érdemes túl sokat elvárni. Miután a máv rájött, hogy plusz pénzt is szedhet történetesen azért a szolgáltatásért, amit a menetjeggyel kifizetsz, az IC csak nevében IC, valójában sikerült sima gyorsvonattá degradálni.
Így ha a menetjegyen felül fizetsz, akkor biztosítják a helyedet, egy fokkal jobb színvonalú kocsiban utazhatsz, viszont külföldön az elővárosi kocsik magasabb színvonalat képvislnek, mint a hazai IC-k.

Ezen nem érdemes idegeskedni, ez a helyzet, a máv egy nagy ****.

Adani 2008.09.10. 19:58:58

Sőt sokszor itthon is magasabb színvonal a sima személy. Békéscsaba és Vésztő között jár IP szerelvény sima személyvonatként, sima Bzmot vonat függönyökkel és klímával. Szegedre innen jár sima személy meg gyorsként az Uzsgyi, ahol szintén van klíma. Bp-Esztergom távon meg a Siemens jó kis motorvonatai (Tampon). Sőt elővárosi közlekedésben ott vannak a Talentek ( Okoska) meg a Flirtek ( Delfin). Fórumokba írják ,h egyesek még mindig megbámulják a Talentet meg a Flirtet, és még mindig kérdezik, h kell-e rá külön pótjegy. Ahogy a személyként közlekedő IP vonatnál is ez van.

Elmeboy (törölt) · http://elmeboy.blog.hu 2008.09.10. 23:36:54

Drága Drunken!
Mivel majd minden héten megjárom a Bp. - Szekszárd vonalat az IC - IP kombóval, kicsit felvilágosítalak úgy általánosságban is a vonatozás rejtelmeiről.
Imádom amikor a sok vaskalapos konzumidióta felszáll a helyjegyes szerelvényre és megrögzötten keresi a jegyen írt ülését. (Ez akkor vicces főleg mikor alig van utas; de láttam már nem egyszer Pesten felszállókat akik még Pusztaszabolcsnál is kóvályogtak a helyüket keresvén..)
Szóval felszállsz fővárosunk Déli-, vagy kelenföldi pályaudvarán, és - mivel legközelebb úgyis csak Sárbogárdon áll meg a vastalicska ahol meg át kell szállnod -, leülsz valahová a nemdohányzó szakaszokon ahol neked szimpatikus, és persze van szabad ülés (mindig van egy-kettő).
A kalauzok magasról tojnak rá hol csücsülsz.
A Sárbogárd-Baja közti IP elé az elmúlt hetekben nem véletlen csatolták a régi BZ-ket - de nem utasszállítás végett. (Mivel 1, azaz egy IP-szerelvény ingázik oda-vissza az említett szakaszon, gondolom valami vontatási hibája lehetett.)
Már bocs, de szamár voltál hogy a két régi BZ egyikére szálltál fel - az IP kocsikon lett volna helyed, melyekre egyébként ha már az IC-re megvolt a helyjegy, ingyenes ugyanez, persze külön nullás papíron kiadják.
Amúgy jóideig Nagydorogon meg sem állt a pici, bár jóval ezelőtt Tolna-mözsön sem..
További jó vonatozást!

lurkó 2008.09.11. 13:25:41

Látom vannak rutinos emberek is az utasok között :-) 2db IP-s Bz az 2X36=72 ülőhely tehát az a 25-30 utas simán elfér csak legyen helyjegy és csüccs le. Nem ismerem a bajai kolégákat de nem hiszem hogy bárki is szólna érte hogy nem arra a helye ült ahova szól a jegye. Én nem szoktam. Mondjuk én a 41-esen szoktam picizni. Ott is van néhány érdekesség. Főleg a Kaposváron felszálók hasonlóak. A 821-esen 3 IP-n 12 utas keresi a helyét meg az önkéntesen együtt ülő családot szedjem szét mert neki oda szól a jegye, pedig szegények minden alkalommal kérik hogy együtt szeretnének utazni még egyszer sem adták ki úgy a helyjegyet. Nem tudom milyen okból mert Gyékényesről eljövünk ketten mozdonyvezető és én. Ők Csurgón szálnak föl. Mondom nekik maradjanak mert van hely. Kaposvárig nincs is gond hely van bőven. Aztán jönnek az öltönyös mogorva arcu utasok és reklamálnak a helyükért. Nem jövök rá hogy miért jó ez bárkinek is. 20 helyre is leülhetne de neki csak az az egy felel meg.

Elmeboy (törölt) · http://elmeboy.blog.hu 2008.09.11. 14:24:14

Lurkó, aki korpa közé keveredik.. ;)
Amúgy két hete pont egy kollégád értetlenkedett a délutáni Pestre jövő Sophianae-n - szerintem megint csak butaságból.
Berobog a szerelvény Sárbogárdra, eléggé jobbra megállva az állomásépülettől.
Valami oknál fogva az IC-hez volt kapcsolva három, horvátból jövő kocsi - s mivel mindenkinek ezek voltak közelebb, fel is kapaszkodtunk rájuk.
A többség előrecaplatott, én azonban találtam az idegen kocsin egy dohányos fülkét - és mivel bár ott légkondi nem volt (bár az IC-n sem mindig működik), de az ülések baromira kényelmes, szinte kanapék voltak -, hát lecsüccsentem, és rá is pippantottam ahogy azt kell.
(Megjegyzem a kocsik aznap jöhettek külföldről, ugyanis találtam egy aznapra szóló onnani jegyet is..)
Érkezik a kalauz, jegyeket lekezel, majd előre akart küldeni a hivatalos dohányzóba. Mutatom neki hogy a hamutartó már eleve tele - de őt nem érdekelte.
Mondtam jó, akkor Pestig nem gyújtok rá - ott is hagyott. Persze aztán füstöltem vidáman egészen a Keletiig..

Adani 2008.09.11. 16:58:04

Egyébként szent igaz, h ha vna elég hely akkor én is oda ülök ahol kényelmesebb, nincs ezzel sose gond, ha vkinek oda szól a jegye átülök máshová, ennyi. Volt mikor nem volt már IC jegy a vonatra, és felszálltam rá, nem ültem le, álltam a peronon. Később mondta a kaller, h üljek le nyugodtan van hely, ha meg jön vki, akinek oda szól üljek odébb.

lurkó 2008.09.11. 17:43:52

Na ja! A pécsi jegyvizsgálók... van köztük néhány igen jó fej, de néhány olyan is aki(mert van IC-jük) úgy el van szállva magától hogy másik"egyszerü" jegyvizsgálónak mint én még vissza(!) köszönni sem képes. Oltári nagy bunkóság! Tőlük nem csodálkozok semmin. Még azon sem lepődnék meg ha fizikailag bántalmaznák az utasokat. :-(

lurkó 2008.09.11. 17:51:22

Tipp : A dohányzó kocsi pedig szinte mindig 40%-os telitettségel közlekedik. Egy próbát megér. :-)

getter 2008.09.12. 09:32:39

Függöny a régi bz-n??Igen kb 20 éve még volt, azonban a kedves utasok elhordták nem tudom mi célból...A horvát kocsi tényleg nagyon kényelmes kanapészerű:D

lurkó 2008.09.13. 11:26:30

30 db-ot felújitanak néhány már fut is. Szép üléskárpit fügöny új festés fóliázott ablakok stb... De a jó magyar utazási kultúra mellet kiváncsi leszek medig lesznek ilyen álapotban.

getter 2008.09.14. 12:40:30

Amíg egyes népcsoport képviselői nem szállnak fel rá:D

Kopi3.14 2008.09.17. 17:40:31

A helyjegyes problema nem csak eme formaban letezik, viszont erre konnyu valaszolni. A sok dohanyzo inkabb nemdohanyzoba keri a jegyet, mert a dohanyos kocsiban budos van. Meg a sima gyorsvonatokon is a dohanyzo fulkek uresek, a nemdohanyzok tele vannnak, es a folyoson vagni lehet a fustot. Mert dohanyosek kedvelt aszorakozasa, hogy a foyloson bagoznak. Akkor is, ha kinn megmozdulni nem lehet, neki a nemdohanyzo fulkebol ki kell joni dohanyozni a folyosora, nem bir ki anelkul a kibaxott bago nelkul harom orat.

Sok esetben tapasztaltam mar, hogy XI. szazadi csucstechnikankban ugyanazt a helyet tobbszor adjak el. vagy Bp-n nem adnak helyjegyet az Ister Euronightra, mert elfogyott, mikozben a vonat meg teljesen ures. Ugyanis Szonoknak is van kerete, meg talan azota mas telepuleseknek is, es Bp azokkal nem rendelkezhet. Hurra, eljen, fejlodjunk.

DRuNKeN_MaSTeR 2008.10.02. 08:38:10

Sziasztok!

Köszönöm a sok tippet és építő jellegű hozzászólást. Azóta már én is rutinosabb vagyok (az eredeti bejegyzés 2 hónapos), interneten vásárolom a jegyemet, még utazás előtt legalább egy nappal. Azóta mindig kaptam helyet a nemdohányzóba és az IP-n is az 51-esbe vagy 52-esbe szól jegyem. És tényleg a kijelölt helyre tudtam ülni.

@Elmeboy: mint a bejegyzés első két mondata is mondja: "Új város, új élet, új munka. És mindezzel együtt egy új utazási mód is." Ergo, akkor még halvány lila gőzöm sem volt a mai magyar vasútról, mert legutóbb még középiskolában utaztam vele (több mint 4 éve, a Dunaújváros-Nagydorog, később Dunaújváros-Paks vonalon - arról is tudnék mesélni). A helyemet pedig azért kerestem, mert mint logikusan gondolkodó ember (én kis naív) azt hittem, hogy ha mindenki a neki megjelölt helyet foglalja el, akkor nincsen semmi probléma. Szerintem az nem megoldás, hogy "oda ülök ahol éppen szabad", nem véletlenül lett kitalálva ez a számozós rendszer. Persze, a 4 kisgyermekes családanya nem igazán tud mást tenni, ha nem kapta egy kupacba a helyeket.

A dohányosokkal kapcsolatban: ha egyszer mindenki a nemdohányzóba veszi a jegyét, akkor a MÁV miért nem tud reagálni és mondjuk az egyik dohányos vagont lecseréli egy nemdohányosra. Vagy ez megint túl nagy kérés lenne tőlük? És: (ezzel most lehet nem sok barátot fogok szerezni magamnak) - azon dohányosokat pedig, akik a nemdohányzó kocsiban füstölnek:
1. jól meg kellene büntetni (legalább annyira, hogy elmenjen egy életre a kedvük a bagótól)
2. át kéne küldeni őket azonnal egy dohányzó kocsiba, függetlenül attól, hogy hova szól a jegyük, vagy:
3. a legközelebbi megállónál leszállítani őket, mert nem tartották be a "játékszabályokat".

Üdv,
DRuNKeN_MaSTeR


U.I.: aki hasonló "kalandjaimról" is szeretne olvasni, annak ajánlom blogomat: 619media.blog.extra.hu (a MÁVos szépségek a MÁV-STOP kategóriában vannak)