MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Eseményvezérelt kép és adatrögzítő készülékek a vasúti sorompóknál

2008. július 15. - georgejr


A MÁV vasúti hálózatán a vasúti sorompó berendezések gyakran esnek áldozatul a gépjárművek figyelmetlen vezetőinek. A lezáródó félsorompóinkat tavaly 111 esetben törték le, a helyreállítási kár 7,9 millió Ft volt, idén az első félévében már 48 esetben 2,1 millió Ft kára keletkezett a MÁV-nak. Egy vasúti átjárók biztonságával foglakozó Közlekedéstudományi Egyesület által szervezett konferencián figyeltek fel a Metalelektro Kft. által közlekedési szituációk megfigyelésére kifejlesztett eseményvezérelt kép és adatrögzítő készülékekre.


Az alaptípus speciálisan vasúti alkalmazására több hónapos közös fejlesztés után került sor a MÁV és a Metalelektro szakembereinek részvételével. A fejlesztés a prototípus elkészítésétől a sorozatban történő alkalmazásig több mint egy éves munka eredménye, sikeresnek mondható bevezetésre 2008 évben került sor.  A fejlesztés során a berendezés technikai megoldása kifinomult, az adatvédelmi problémák kezelésével kapcsolatban is sikerült megtalálni azt az eljárási rendet, mely megfelel az adatvédelmi előírásoknak, melyet az adatvédelmi biztos állásfoglalása is alátámaszt.


A MÁV az érintett rendőrkapitányságokkal az adatvédelmi szabályok előírása szerint együtt-működési megállapodást kötött. Az adatok a rendőrség birtokába kerülnek, ahol azt a speciális szoftver segítségével ki lehet értékelni. Az első ilyen készülékek üzembe állítására a Sárvári és a Szombathelyi Rendőrkapitányság területén a 8. sz. főút jánosházi, a 84 sz.út hegyfalui, a 86 sz. út répcelaki és szombathelyi vasúti átjáróiban került sor és folyamatban van a zalalövői, valamint a Lentiben lévő átjárókban is.

A berendezés az útátjárókban csak a fénysorompó piros jelzésénél rögzít képet. Amennyiben a sorompóban nincs sérülés (nem rongálódott meg a csapórúd) az elektronikusan tárolt adatok törlődnek. A sorompókészülék megrongálása esetén a rögzített képet a rendőrség a berendezésből – a MÁV szakembereinek közreműködésével – kiolvashatja.

A technikai berendezések alkalmazásától egyrészt azt várja a MÁV, hogy a keletkezett rongálási károk csökkenjenek, illetve megtérüljenek, de az is fontos, hogy a gépjárművezetők a KRESZ szabályainak betartásával közlekedjenek, a berendezések rongálása és önmaguk veszélyeztetése nélkül, növelve a közlekedés biztonságát a vasúti átjárókban.

MÁV - Kommunikációs Igazgatóság
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr57569153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2008.07.16. 22:51:34

"A berendezés az útátjárókban csak a fénysorompó piros jelzésénél rögzít képet." - és mi van, ha a fénysorompó zöld jelzésénél történik a rongálás?
Most komolyan, szerintem non-stop megfigyelés kell oda, folytonos videórögzítéssel. Két adattárolóval, szóval ha az egyik már kezd betelni, akkor már mindkettőn addig rögzít, ameddig az egyik be nem telik. Ez könnyedén kiszámítható, így mikor már a 2. adattároló működik, akkor egy lassú vonattal körbenéznek, és ha nem történt rongálás, akkor lenullázzák a megtelt adattárolót. Rongálás észrevételekor meg kiszedik, és megnézik, hogy mikor is történt. Szerencsére hamar visszakövethető, így elég max. pár óra és látható a tettes.
Kérdés: a fent említett megoldás mit sért? Bár bevallom, nálunk sajna van ez a jogi herce-hurca, hogy folyton-folyvást a személyiségi jogokkal jönnek, pedig az üzletek egy részében is ott figyel a kamera, nem is beszélve a közterületekről... .

Snake 2008.07.17. 19:02:30

Labzo · labzo.extra.hu/ 2008.07.16. 22:51:34 :
Fénysorompónak nincs zöld jelzése :D Amúgy meg jó kérdés.