MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Összehasonlítás

2008. május 21. - georgejr
Hej a svédeknél nem csak szőke bögyös cicák, de kultúrált vonatok is vannak. Követendő példa lehetne a MÁV részére. Reméljük egyszer az életben utolérjük őket...

Kedves Megint Állunk Vazze

Volt szerencsém a közelmúltban egy nap eltéréssel utazni svéd és magyar vasúton. Szeretném megosztani a tapasztalataimat. Szerintem tanulságos.
A svéd vasúton 1700 km-t utaztam.
Mindezt 525 SEK értékben (aktuális árfolyamon nagyjából 14000 HUF) Ez magában foglalta a helybiztosítást, a jegyet interneten vettem 6 órával a vonat indulása előtt. Papír nélküli jegyről van szó, a neten megadtam a nevem amit a kalauznak érvényes igazolvánnyal kellett igazolnom (ID card, útlevél, ...), hasonlóan a netes repjegyvásárlásokhoz. Azzal a különbséggel hogy jelképes kezelési költség fejében vissza is lehet mondani a jegyet a neten, az összeget visszautalják.

Játszottam egy ilyet is.
Kiszámolva 8.23 HUF/km volt az ára az utazásnak. Normál egyterű vagonos szállításról van szó. Hátradönthető ülésekkel, ülésenkéntl konnektorral, pohártartóval, a szembefordított üléseknél felhajtható élű asztallal (a könnyebb felállás érdekében), nem szembefordított üléseknél az előző ülés háttámlájából lehajtható asztallal - mint repülőkön, csak tágasabb - , a vagon két végében és középén kialakított többszintes csomagtárolókkal. Ez nekem jól jött mivel két nagy csomaggal utaztam a kézipoggyász mellett. Továbbá mozgássérülteket fogadó wc-vel aminek repülős stílusú vákumos öblítése volt. Nem szabadba ürítős, hanem zárt rendszerű (olyan mint a Siemens motorvonatoknál). Ami a sarkkörön túli indulást figyelembe véve érthető. A fűtés/légkondícionálás példa értékű (nekem sok is lett, kicsit megfáztam).
Nem beszélve a tisztaságról és a kabin felszerelésének nem leharcolt, jó minőségű kialakításáról. A kuka félig önkiszolgáló, minden asztalnál kb. 20 db letéphető zacsi amit mindenki magával visz leszálláskor a kabin végében lévő szemétgyűjtőhöz. Kultúrált. Valószínű ezt másolná a magyar IC-k vagon végében lévő kukás módszere, azzal a leheletnyi eltéréssel, hogy a lényeg kimaradt. (Tisztára mint a Tanúban: kicsit kicsi, kicsit savanyú, de a miénk. Lemásoljuk csak azért hogy elmondhassuk hogy van, csak épp elveszlik a lényege, röviden: szar, rosszabb mintha nem lenne. Máig nem tudtam megszokni ezt az IC-s hülyeséget) A vagonos helyeken túl egyébként mivel hosszú vonatútról van szó, van lehetőség fekvőhelyes (6 fő), privát kabinos (2-3 fő), privát kabinos zuhanyzós fülkéket is venni, persze drágábban.

Egy napon belül volt szerencsém utazni a Budapest - Nyíregyháza IC viszonylaton is. Ami 270 km és 4160 HUF volt. 15.4 HUF/km az összehasonlítás kedvéért. Majdnem kétszer olyan drága mint a svéd vonat. Hátradönthető ülés nincs. A kisebb üléstávolságokat figyelembe véve érthető. Konnektor ha szerencsések vagyunk asztalonként, de inkább sehogy. Asztal az csak szembefordított üléses székeknél jár. A csomagodat felrakod magad fölé vagy a kevés háttámlák közötti résbe betolod. Zsúfolt vonaton a folyosón marad. A wc gusztustalan, mellesleg szabadba ürítős. A takarítás hagy kívánnivalókat maga után. Ami nekem feltűnik a sztoriban az az, hogy van egy ország ami reputációban drágább mint Magyarország és mégis a vasút tekintétben olcsóbb tud lenni. Ráadásul sokkal jobb színvonalon.
A vonat pl. úgy indul, hogy ha csukott szemmel ülsz észre sem veszed csak mikor már javában mozog. A MÁV vonat úgy indult a Nyugatiban mintha egy óriás belerúgott volna hátulról, hogy indulj b+! A történet tanulsága az én olvasatomban az az, hogy a MÁV arányaiban drága. Kevésbé politikusan: Valaki itt átbasz valakit. Vagy csak nem ért hozzá. És mindezt megfizetik az utazók.
A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, a svéd jegyárak hasonlóan a repülők áraihoz változnak vásárlás idejétől és a kihasználtságtól függően, ennél az árnál általában drágább a jegy. Na meg a magyar esetben kis távolságról van szó, az mindíg kicsit gazdaságtalanabb.
A svédeknél vannak drágább járatok is. Egy Malmö - Stockholm jegy pl. egy nappal előre az X2000 járattal ca. 700 SEK, ami 600 km-rel számolva már 31 HUF/km. De ha figyelembe veszem, hogy egy a fentieknél jobban kialakított és a távot 4 és fél óra alatt leküzdő járatról van szó ahol pl. a vagon végében önkiszolgáló - svédasztalos, hehe : ) - rendszerben ingyen kapsz friss kávét, ásványvizet és gyümölcsöt - alma és banán amire emlékszem -, továbbá ha szerencsésen vásárol valaki akkor ez a jegyár még első osztályra is elég (minden székhez nagy asztal, ingyen internetelérés, nem akciós jegynél kaja is, ... igazából fölösleges az első osztály, a másod is királyi), a másod pedig lemehet akár 500 SEK közelébe (22 HUF/km), akkor egy négyórás, 600 km-es, kényelmes és kultúrált útért szerintem ez korrekt. A szolgáltatás megvan mögötte. És azt se felejtsük el, hogy ezek a kedvezmények nélküli árak. Családok, csoportok, diákok, klubtagok kedvezményeket kapnak.
Ha valakinek van kedve játszani a jegyárakkal a svéd vasút honlapja: www.sj.se Angolul is elérhető természetesen.
Igazán lelkeseknek ajánlom a német vasutak oldalait is (www.db.de) Németorszég kicsit drágább, de végül is egy 750 km-es útért (Hamburg - München) amit 5 és fél óra alatt letud a 40 HUF/km ár nem meglepő. Főleg ha figyelembe vesszük hogy a német ICE vonatok sem az a lepukkant fajta, egyáltalán nem.

Tomi

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr10480110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2008.05.21. 10:25:59

Jó a levél, ezek szerint zongorázni lehet a különbséget (ez nem lepett meg :) ). Pláne szerencsés (?), hogy rögtön egy napos késéssel csöppent bele a magyar valóságba :)))

Ha a levélíró olvassa-e a blogot - gondolom igen -, és van tapasztalata, szívesen olvasnék a sima személyvonatokról is egy összehasonlítást (tisztaság (beleértve az üléseket "szagát" is), pontosság, utastájékoztatás meg ilyen alapvető dolgok, amivel itthon már elég régóta nem tudnak megbírkózni).

Ha olvassa, akkor néhány kérdés:

- A minden napos utazásra használt személyvonatok külföldön is annyira leharcolt (összefirkált, összekent stb.) állapotban vannak, mint idehaza?

- Jár valami kártérítés késések esetén a személyvonattal utazóknak, vagy ott is kimagyarázzák a késéseket? Ismerik egyáltalán a nálunk az egyenletben állandóként szereplő fogalmat?

Ugye, az ismert egyenlet:

Utazásra fordított idő = menetidő + k

A k egy olyan állandó, aminek az értéke változó...

dontals 2008.05.21. 10:32:58

Érdekes levél, de nincs értelme a svéd és a magyar vasutat összehasonlítani. A MÁV ugyanis valamennyi összehasonlításban alul maradna európai társaságokkal szemben. Talán még a román és hasonló társaságokkal szemben is.

Hogy mennyire drága, arról annyit, hogy az utasok szerint nyilván drága ezért a minőségért, a gazdasági minisztérum szerint (akik még életükben nem ültek vonaton) pedig emelni kellene tovább az árakon, hogy kisebb legyen a veszteség.

Modernizálni kellene, bezárni az egész kócerájt és új vasutat építeni.

scsaba1 2008.05.21. 12:46:23

Azért én elképzelném a svédasztalos megoldást egy rapid IC-n nálunk.

Látom magam előtt, ahogy honfitársaim tömik ki a zsebeiket meg a táskáikat az ingyenalmával meg az ingyenbanánnal. :)

Ehhez még nekünk fel kell nőni agyilag.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2008.05.21. 13:00:55

"A k egy olyan állandó, aminek az értéke változó..."

kosz. ezen marha jot rohogtem. :)))

Daniel W. Mcload 2008.05.21. 13:12:13

Elmondom, miért drága a magyar vasút a némethez meg a svédhez, meg akármelyik másikhoz képest.
Azért, mert a magyar vasút még mindig sokkal több embert foglalkoztat, mint ezek a nyugati cégek. pl.
2006-ban a DB-nél 130.000 ember dolgozott (Németország lakossága ca. 80.000.000) míg a MÁV-nál, 90.000 ember, az ország legnagyobb foglalkoztatója.
A szoc rendszerből itt maradt nagy szociális intézmény a vasút. Aki egyszer ott kezd dolgozni, ott is megy nyugdíjba.
Ez nem is lenne baj, ha mindez vasutas szaktudást és alázatot hordozna magával... dehát az kevés vasutasban van meg.
A vonalbezárásoknak (nagy vasútbarát vagyok, alapvetően ellenzem azokat!) is ez lett volna az egyetlen értelme: minél több embert elküldeni. Ez persze félig sem valósult meg.
És meg lehet érteni a másik szempontokat is: nem lehet egyszerre 50.000 embert az utcára tenni (akkor lenne aztán sztrájk).

Az én meglátásom szerint egyetlen egy megoldás van:
PRIVATIZÁLNI KELL. El kell adni az egész MÁV-ot mindenestül, szőröstül bőröstül egy tőkeerős (hogy szakmai vagy nem, az lényegében mindegy) befektetőnek, ő pedig, ha hasznot akar, kénytelen lesz majd megreformálni.
A liberalizáció sem rossz, de azzal sokkal lassabban jutnánk el oda, hogy a MÁV is képes legyen minőségi szolgáltatást nyújtani.
USB (Ungarische Staates Bahn) helyett mikor lesz végre MKV? (Magyar "Király" Vasút)? :)

titokvadász 2008.05.21. 13:31:42

máv
bkv
egészségügy
útépítés(benne autópálya)
volánok
államháztartás
és még sok minden
hol nem b@sznak át bennünket folyamatosan?

balint_hamvas 2008.05.21. 13:33:52

Én a hétvégén voltam Svédországban és utaztam vonattal, igaz, szándékom ellenére, de ez egy másik sztori. Csak meg tudom erősíteni a posztírót. Bár én csak kis távolságot tettem meg (Halmstad - Malmö) de csendes, gyors és tiszta volt. A halmstadi állomáson nincs is jegyárusító néni, egy terminálon lehet venni jegyet, hitelkártyával lehet fizetni, minden tiszta, gyors és szép.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.05.21. 13:35:50

a privatizálás nem jó ötlet. az új tulajdonosnak egyből az lenne az első húzása hogy elbocsát 50.000 embert.
akkor megintcsak ugyanott vagyunk.

marad állami, elbocsátani 25.000 ambert aki elkezd sztrájkolni, azt szintén ki kell rúgni. mint a versenyszférában. aki nem dolgozik ne is egyék. ne a szakszervezet ugráltassa az államot, hanem az állam a szakszervezeteket.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.05.21. 13:48:28

1. a szexista és sovén megnyilvánulás az elején elég ciki. georgejr, IQ light pasasoknak írod a blogot vagy mindenkinek?
2. életemben kétszer utaztam X2000-el Malmö és Stockholm között, mindkét alkalommal télen, mindkét alkalommal lerobbant a vonat, áramszünet lévén órákig fagyoskodtunk a sötét svéd pusztaság közepén, tájékoztatás nélkül. De utólag a teljes jegyárat visszafizették, valamint a taxit is a pályaudvarról a szállodába, mivel olyan későn érkeztünk, hogy már nem igazán jártak a buszok. Elolvasható itt:
homar.blog.hu/2006/02/14/nem_csak_a_mav
Amúgy ha nem robban le :D akkor tényleg kényelmes, halk, gyors és nagyon megéri a svéd vasút. Újabban a környezetvédelem révén polkorrekt is vonatozni, a politikusok jó példával járnak elöl és vonatra pattannak a szolgálati autó helyett.

Axton 2008.05.21. 13:49:13

hozza kell tenni hogy egy 1700km-es ut, és egy 300km-es utat árban nem célszerü összehasonlitani.. minel hosszabb távon utazol annál olcsóbb pénz/km-re levetitve.
de a vonatok állapota, nagyon alázza a magyar szinvonalat. mig itt a Combinoknal alig tudtak megoldani hogy kerekesszékkel hasznalni lehessen, skandinaviaban mar a vonatoknal sincs baj (legalabbis a legtöbb helyen).

Hümm 2008.05.21. 13:57:14

petya.bacsi:

Nem nagyon tudok valaszolni a kerdeseidre, csak ritkan hasznaltam a vasutat a svedeknel. Amikor en utaztam nem volt keses.
Ezen a hosszu vonalon allitolag elo szokott fordulni. Talan a teli idojaras miatt.
Ez a jarat egyebkent normal vonatnak szamit szerintem, csak kicsit hosszabb. Kisebb lokalis vonalon csak egyszer mentem, az egyszerubb volt, amennyire emlekszem szinten kulturalt, nem leharcolt egyaltalan.
Amivel gyakran mentem az a Malmo - Koppenhaga Oresund vonat. Szinten nagyon kulturalt jarat. 20 percenkent jar, ezzel gyakran elofordul hogy valamilyen okbol, gyakran muszaki hiba miatt, kimarad egy jarat. Altalaban ezt mar a vonaton ulve tudod meg, bemondjak, leszallsz es atmesz a masik 20 perc mulva indulohoz.
Osszessegeben szerintem jo a tajekoztatas, meg mindig megtalaltam amit akartam. Egyszer mikor vonatpotlo busz jart a Dan oldalrol akkor volt egy kis nehezseg megtalalni honnan indul, kicsit szukszavuak es logikatlanok voltak a Danok a kitablazasban.

Ahogy Agent W is irja, jegyvasarlas az dominansan automatakbol, kartyaval (kartyaelfogadas jol elterjedt, volt egyszer masfel honap hogy nem kerult a kezembe keszpenz. Bolttol kezdve a pubokban a pultnal egy sorig mindent kartyaval tudsz venni. Ha buszra fanyalodtam akkor kellett kp.)
Ezen a hosszu jaraton gondolom mivel sok kis letszamu telepulest keresztez ezert tudsz a vonaton venni jegyet, persze ott is kartyaval. Van egy kis hordozhato terminalja a kalauznak.

Mezei Júzer 2008.05.21. 13:57:28

Egy fontos adatot nem írsz le! A gazdag svéd állam mennyivel dotálja azt a vonatjegyet! Döntő tényező!

szociologus 2008.05.21. 13:59:10

Nekem is van élményem, néhány éve többször tettem meg az SJ-vel a Stockholm-Skövde távot. A vonat x2000-es volt, kifogástalan. Persze nem értem be ennyivel, Skövdében a pályaudvaron parkoló személyvonati vagonokba is felkapaszkodtam. Nagy meglepetés nem ért: tiszta volt és kifogástalan, talán az ülések voltak kisebbek és a gardrobok maradtak el.
Az igazi katarzis az állomás volt, ahol enni lehetett a padlóról (megjegyzem a stockholmi centrálon is). Volt büfé, játszósarok a gyerekeknek játékokkal, vastag szőnyeggel...
Hazaérve a Nyugatiban furán éreztem magam...

szociologus 2008.05.21. 14:04:15

Nekem is van élményem, néhány éve többször tettem meg az SJ-vel a Stockholm-Skövde távot. A vonat x2000-es volt, kifogástalan. Persze nem értem be ennyivel, Skövdében a pályaudvaron parkoló személyvonati vagonokba is felkapaszkodtam. Nagy meglepetés nem ért: tiszta volt és kifogástalan, talán az ülések voltak kisebbek és a gardrobok maradtak el.
Az igazi katarzis az állomás volt, ahol enni lehetett a padlóról (megjegyzem a stockholmi centrálon is). Volt büfé, játszósarok a gyerekeknek játékokkal, vastag szőnyeggel...
Hazaérve a Nyugatiban furán éreztem magam...

balint_hamvas 2008.05.21. 14:12:22

Mezei Júzer:

nem vagyok vasútban annyira otthon, de nagyon súlyos állami pénzeket kap a máv...

szociologus 2008.05.21. 14:23:13

Nekem is van élményem, néhány éve többször tettem meg az SJ-vel a Stockholm-Skövde távot. A vonat x2000-es volt, kifogástalan. Persze nem értem be ennyivel, Skövdében a pályaudvaron parkoló személyvonati vagonokba is felkapaszkodtam. Nagy meglepetés nem ért: tiszta volt és kifogástalan, talán az ülések voltak kisebbek és a gardrobok maradtak el.
Az igazi katarzis az állomás volt, ahol enni lehetett a padlóról (megjegyzem a stockholmi centrálon is). Volt büfé, játszósarok a gyerekeknek játékokkal, vastag szőnyeggel...
Hazaérve a Nyugatiban furán éreztem magam...

Manyizga (törölt) 2008.05.21. 14:36:52

petya.bacsi:

a "k" változó hivatalos neve a Kawalecz-változó. Értéke minimum kettő, de képes exponenciális növekedésre.
Használata: az adott vonat hivatalosan bevallott késési idejét kell vele megszorozni, hogy megkapjuk a valóságosat.

Manyizga (törölt) 2008.05.21. 14:47:02

A hosszút távú vonatozás meg Magyarországon is lehetséges. (Időben mindenképp):

Mondjuk a Sátoraljaújhely-Nagykanizsa KÖZVETLEN (Erre vajon mekkora igény lehet?!) gyorsvonat (487 km) 8:53 menetidejét lehetne viszonyítani a Hamburg-München 750km 5:30 -as teljesítményével... :))

szociologus 2008.05.21. 14:48:52

Nekem is van élményem, néhány éve többször tettem meg az SJ-vel a Stockholm-Skövde távot. A vonat x2000-es volt, kifogástalan. Persze nem értem be ennyivel, Skövdében a pályaudvaron parkoló személyvonati vagonokba is felkapaszkodtam. Nagy meglepetés nem ért: tiszta volt és kifogástalan, talán az ülések voltak kisebbek és a gardrobok maradtak el.
Az igazi katarzis az állomás volt, ahol enni lehetett a padlóról (megjegyzem a stockholmi centrálon is). Volt büfé, játszósarok a gyerekeknek játékokkal, vastag szőnyeggel...
Hazaérve a Nyugatiban furán éreztem magam...

szociologus 2008.05.21. 14:58:35

Nekem is van élményem, néhány éve többször tettem meg az SJ-vel a Stockholm-Skövde távot. A vonat x2000-es volt, kifogástalan. Persze nem értem be ennyivel, Skövdében a pályaudvaron parkoló személyvonati vagonokba is felkapaszkodtam. Nagy meglepetés nem ért: tiszta volt és kifogástalan, talán az ülések voltak kisebbek és a gardrobok maradtak el.
Az igazi katarzis az állomás volt, ahol enni lehetett a padlóról (megjegyzem a stockholmi centrálon is). Volt büfé, játszósarok a gyerekeknek játékokkal, vastag szőnyeggel...
Hazaérve a Nyugatiban furán éreztem magam...

Greg36 2008.05.21. 15:16:17

Svédországban nem távolsági vonattal utaztam, hanem Pendeltaggal, ami kb a mi hévünk, de néhány helyen a vasút vonalán közlekedik. A fél perces késést már kiírták, másfél percnél többet nem késtem, pedig tél volt, és erősen havazott. A végállomáson azonnal megjelent egy, vagy két takarító, aki összeszedte a szemetet. A járművek kicsit kopottnak tűntek, de tiszták voltak, graffitik sehol.
Dániában a reptérből mentem Koppenhága belvárosba, a vonat nemzetközi IC, Malmöből a fővárosba, és onnan közvetlenül tovább Arhusba, a reptér és a főpályaudvar között HÉVként. Tiszta, bár kicsit zsufi volt csúcsidőben (A két reptér utasai). Minden kocsiban kávéautomata, és a poharakat sem lopták el.
Norvégiában a reptér Oslo hasonló rendszerben működik, ha a fővárosba mész, Lillehammerből jön az IC, és utána három különböző irányba közvetlenül. Tömeg volt, peronon álltunk, de a kávéautomata meg volt, és a vagonunkban a mosdóban pelenkázó asztalka is a csecsemőkkel utazóknak. (Erre nálunk még két évtizedet kell várni, érzem). Itthon csak a Szegedi vonalra lehet közvetlenül eljutni a Ferihegy 1-ről meg a Nyugatiba, ami kicsit idétlen, főleg, hogy a gépek zöme a 2-n jár...

törvényenkívüli 2008.05.21. 15:17:56

ja, a máv állami, a db és az sj magán
mást nem is tudnék hozzáfűzni, fölösleges így összehasonlítani

markoferko 2008.05.21. 15:27:18

szociológus, ha még egyszer elküldöd elpusztítlak!

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.05.21. 15:29:41

A Statens Järnvägar mióta van magánkézben? az állam tulajdona... az egy dolog, hogy részvénytársaság.

capor_ 2008.05.21. 15:57:46

Én Dániában voltam helyi járaton. (Odense-Svendborg).
A vonat kb olyan volt mint a mi Talentünk :) Háromnegyed óránként járt, a vonaton mindig ki volt írva mi következik és mikor ér oda. Nem késett.
Leginkább iskolások használták, kalauz nem kérte el egyszer sem a jegyet!!, csak osztotta az embereket hogy ne rakják fel a lábuk, adják át a helyet stb.. Vicces volt.
Ami meglepett, hogy bár belülről gyönyőrű tiszta volt a vonat, kívülről undorítóan retkes...

Walter Melone (törölt) 2008.05.21. 16:00:27

Az kimaradt, hogy a vasút mentén a legtöbb helyen villanypásztor van. Védik az állatokat is, nem csak az utazókat.

Ami engem nagyon meglepett szintén Svéd vonaton (még a 90'-es évek elején) az a fotocellás önműködő üvegajtó, amivel az utasteret osztották több részre.


Egyébként azért ez a minőség, mert a Svéd vasút konkurenciája a szintén olcsó belföldi repülés.

petya.bacsi 2008.05.21. 18:39:38

Rékuc, Te mint (ex-)fizető utas, ha a szívedre teszed a kezed, akkor tudod (meg amúgy is), hogyha a MÁV télen kétszer robbana le, többször nem, akkor nem szólna valószínűleg senki semmit sem...

De! Ugye a MÁV-nak nem kell nyakig érő hó, elég egy kis szellő, pár kis hópihe, amiben Kifalva lakói és a Grincs rosszalkodnak, napsütés, turbékoló gerlepár a vezetéken, parlagfű vagy egyéb pollen és zutty kártyavár-effektus és már villódzik is a fent említett k állandó az egyenletben: felsővezeték-szakadás, síngörbülés, váltófagyás, tehát a megismert triumvirátus: műszaki/forgalmi/technikai ok.

Hümm, Manyizga: köszi a beszámolót.

Nagymoli 2008.05.21. 22:46:38

Ilyen vasút nálunk is lehetne.. Valahogy gyanús a MÁV@BKV féle veszteséges üzem. Emberek milliói utaznak, és még jókora állami támogatás is van. Ki viszi haza a sok pénzt? hmmmm.... Nem a sofőr, nem a mozdonyvezető, de nem is a kalauz, vagy az állomásfőnök, vagy a Metró-Orkok. Fogalmam sincs, kinek van havi félmilla feletti fizuja... Meg egyéb juttatások, nyaralók, házak, szolgálati autók.... de hát ez egy ilyen ország...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.05.22. 00:10:56

petya.bacsi: igaz és valszeg csak nekem volt ilyen rossz X2000 karmám :D de ha már az X2000-ről van szó, feltenném azt a kérdést is, hogy Magyarországon miért nincs érdemi gyorsvonat? Mármint olyan, amelyik gyorsan közlekedik és nem csak azért gyors, mert nem áll meg minden fánál éde amúgy ugyanúgy 60km/h sebességgel teljesiti a távot?

capor_ 2008.05.22. 13:34:14

Rékuc: a vasúti pályák miatt.
Ha jól tudom a Budapest-Hegyeshalom vonalon tud(na) 130km/h felett is menni a vonat. De ez a max.

moncheri 2008.05.22. 15:22:51

Csak annyit, hogy jelenleg a MÁV csoportnál kb. 50000 ezer ember dolgozik. Ez nem kevés, és ráadásul nem ott vannak sokan ahol szükséges.

krtek24 2008.05.23. 05:05:27

Majd ha csak feleannyi adót fizetünk, mint a svédek, akkor lehet összehasonlítgatni, de addig (már bocsánat) finoman szólva értelmetlen.

Adani 2008.05.23. 09:36:43

Az új pályafelújításoknál lesz még 160-as pálya, csak ugye nincs még elég mozdony sem, ami tudna annyival menni. A V43-asok (Szili) 120-at vagy ha mindent maxra tekernek benne 130-at tudnak. A 10 Taurus meg tehervonatokat visz, ezen kívül pár Gigant ( V63) tud még 160-t meg asszem a Flirtek, de azok elővárosi vonatokkként járnak.

Adani 2008.05.23. 09:37:52

krtek24:

Ebben is van vmi, de már a román vonatok is jobbak, azzal pedig már lehet hasonlítani.

aneurysm 2008.05.23. 22:22:05

Svédeknél ha van jegyed de nincs ülőhely, akkor taxit hívnak és állják a cehhet. Bár ez a buszoknál van így, nemtom a vasútnál mi a helyzet :) .