MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Közel két évszázad fejlődése...

2008. április 25. - georgejr
András egy érdekes anomáliára hívta fel a figyelmem. Azt eddig is tudtuk, hogy az évek múlásával bizony egyre több vonalon tapasztalható lassúság, de az már kissé érdekes adat, hogy kb 160 év elteltével a menetidő a másfélszeresére nőtt, pedig már nem kell Józsi Bá'-nak a szenet lapátolnia, meg hidralika mittomén, hanem csodaszép villanyparipák döngetnek a síneken....

Egy "akkor és most", avagy mennyit fejlődött a technika 182 év alatt. Üdv.: András


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr79441323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr Borivoje Surdilovics 2008.04.25. 09:56:48

A felvetés jó, a példa nem.
Szóval a lényeg: Nyugatiból Vácra a 70-es és a 71-es megy a 1846-os kiemelés a 70-es vonalra értendő.Azt mos 44 perc alatt teljesíti a MÁV az 59 perc helyett. Már amikor minden összejön.

dontals 2008.04.25. 10:24:23

Miért, mi a gond a példával?

Az első vonal a mai 70-es. Ez akkor 59 perc volt, innen sikerült lecsökkenteni 44-re 182 év alatt. Ez valljuk be: nem nagy teljesítmény.

Bár nem tudom, hogy 59-es menetidőnél hány helyen állt meg a gőzmozdony, a mostani vonal állapota járművestül, állomásostúl, pályaállapotostúl legtömörebben összefoglalva egy katasztrófa.

Akárhányszor szóba kerül ez a vonal, mindig felteszem a kérdést: mikor fog áldozni valamit a MÁV Magyarország első vasútvonalára, ami jelenleg Budapest egyik legfontosabb elővárosi vonala?

Arilian 2008.04.25. 11:00:26

az 1:29es másfele jár.

emelett gyakran sikerül 1 órás menetidőt produkálni.

a 8.01es gyorsitott az utóbbi 15 próbálkozásombó minidg késett 10 percet minumim de inkább 15 20at. (30 perces menetidőnél!)

nemtudom 150 éve milyen volt de az sajnos biztos, hogy 10 éve jobb volt a vonat közlekedés, az utolsó 3 ban pedig kriminális lett pontosság szempontjából.

stero · http://newyorkrangers.blog.hu/ 2008.04.25. 11:04:31

1992 miskolc - budapest 1 óra 40 perc
2008 miskolc - budapest 1 óra 55 perc

miről beszélünk????

dontals 2008.04.25. 11:06:02

Na igen, az az ember érzése, hogy az utóbbi 2-3 évben mintha szándékosan akarták volna visszafejleszteni :(

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.04.25. 11:15:54

Szerintem a 70-essel Újpesttől Vácig nincs semmi gond. Az állomások lepusztultak, de a vonatok mennek rendesen. Na de mire oda eljutnak! Tötyörgés a Nyugati váltóin, majd Rákosrendezőtől Rákospalota-Újpestig. És olyannal már jó ideje nem találkoztam, hogy utóbbi bejáratán kifele menet ne kellett volna pár percet (néha akár tizet is) várakozni. Ez az állomás a nagy időlassító zóna, egyszerre csak egy vonat mozoghat vagy cserélhet utast, közben mindenki más áll a bejárati jelzőknél (vagy tudomisén hol, mindenesetre látótávolságban). Ezzel kellene valamit csinálni, és nem azt értem ezalatt, hogy elmagyarázni, hogy azért nem mozoghat egyszerre több vonat, mert a peronokhoz csak az átmenő vágányokon át lehet odasétálni. A XXI. században egy ilyen forgalmú állomáson ezt meg kellene oldani. De nem oldják, cserébe viszont mondjuk a nyilván hasonlóan fontos Tiszatenyő állomáson hosszú rámpás aluljárós hauptbánhóf:
hampage.hu/kozlekedes/vasut2/img_2485.jpg
épült, mert az nemzetközi korridor vagy milyen vonalként (120-as) el tudták adni EU-támogatáshoz. Magától meg senki nem akarja megcsinálni...

A 71-es, na az tényleg egy csőd, a vonatokon az ablakon csorognak ki az utasok, az összegrafitizett motorvonatok meg harminccal csobognak...

Naneee 2008.04.25. 11:27:20

Sajnos!!! én is járok a szobi vonalon. És én sem értem, mi az oka annak, hogy Újpestig normálisan eljut a vonat, de Újpesttől a Nyugatiig akár egy nyugdíjas csiga vánszorog. Főleg mióta valamelyik főokos hozzányúlt a menetrendhez és 10 perccel későbbre tette a zónázó vonatok indulását.

Loksi81 2008.04.25. 11:33:23

Én a Bp. Déli - Székesfehérvár vonalon szoktam gyakrabban utazni, úgy 2000 óta. Akkor még egy sebesvonat (akkor még volt olyan)kb. 55 perc alatt tette meg ezt a 67 km-es távot.
Ma az IC-nek több kell mint 1 óra. Egy gyorsvonat olyan 70 perc alatt ér Fehérvárra, a személy kb. 100 perc alatt!! Anakronisztikus egy Stadler Flirt motorvonattal 20 km/h óra sebességgel döcögni Agárd és Dinnyés között, de máshol is van bőven lassújel.
De ezért nem a vasút a hibás, hanem az elmúlt 20-30 év összes kormánya - pártállástól és rendszertől függetlenül.

Gera 2008.04.25. 12:03:05

A Debrecen-Budapest IC is csak mostanában kezdi (felülről) közelíteni a 15 évvel ezelőtti menetidőt.

is 2008.04.25. 12:11:07

az eredeti szinte biztos, hogy nem állt meg sehol ezen első út alkalmaváal, hiszen direkt csúcskísérlet volt.

ha a mai sem állna meg, és csúcskísérletet akarnának, akkor 25 perc se lenne. ezt a kettőt lehet összehasonlítani.

ami a posztban van összehasonlítás, az körte az almával, és szimpla hangulatkeltés. nem az ilyen példák erősítik azt az egyébként helyes szándékot, hogy konstruktívan bíráljuk a vasutat.

kujoon 2008.04.25. 12:26:45

Kissé offolok , Szeged-Makó viszonylaton a bzmot motorkocsik a 30 km-t 50 perc alatt tették meg.Mindig poénkodtunk, hogy bakker, ezt bicajjal is abszolválja az ember... jó, ez több mint 10 éve volt, de valszeg nem fejlesztették ott se halálra a vasutat

1116001 2008.04.25. 12:34:20

Ezekre a menetidős példákra, pont ez a vonal nem jó:) Mert a zónázó elvileg 25 perc alatt megteszi a BP-Vác távot. Az 1ó29perces pedig vácrátót fele megy.
Rákospalota és vác között a max sebesség 120km/h, amit igazáól végig ehet tartani, nem nagyon van lassújel. Nyugati-Rákospalota között elég rossz a pálya. De a felújítás után is kb max 5 percet lehetne nyerni.
Ha az emlékezetem nem csal a 10perces eltolás a nemzetközi vonatok miatt is volt, a másik indokra most nem emlékszem.
Amúgy pedig valóban elég kínos és elszomorító, hogy a távolsági vonatok menetideje megnőtt a 20-30 évvel ezelöttihez képest.

PTibor (törölt) 2008.04.25. 13:06:13

Ilyen téma már volt, tehát ez már egy lerágtt csont. Viszont ahogy már írtátok, a Nyugati-Vác útvonalat 44 perc alatt teszi meg a vonat, ami még annak ellenére is gyorsabb, hogy a: a nyugati-újpest távlságn több elágazás, piroslámpa fordulhat elő; b: több helyen áll meg a vonat.

Naneee 2008.04.25. 13:10:06

Csak egy gond van, az, hogy Pest területén a vonatok folyamatosan 10-15 km/h-ra lassulnak, megállnak, várakoznak, a felújított részen is (Újpest és Rendező között)!(???)

pater76 2008.04.25. 13:26:05

kujoon: 30km-t 50 perc alatt biciklivel? Minden nap? Oda vissza? Jó combizmaid lehetnek...

felucca 2008.04.25. 13:39:26

Ez most nagyon félrement!

1846-ban Dunakeszin át ment az első vonat Vácra, oda is ért 59 perc alatt. Az egy óra 20 perces menetidő Veresegyházon át értendő, tehát sikerült az almát a körtével összehasonlítani!

Továbbá:

Vác és a Nyugati között az első vonat megállt Palotán és Dunakeszin, így abszolválta ezt a menetidőt. Jelenleg tizenegy megálló van a két végállomás között, nemhiába ez a MÁV legkihasználtabb vonala. Aki modern Petőfi Sándorként ma a leggyorsabban Vácra akar jutni, az felszáll az óránként induló zónázóra és 25 perc alatt Vácon van, azaz több, mint kétszer olyan gyorsan, mint 1846-ban.

Szóval nem ártana előbb gondolkodni, csak azután hülye posztokat irogatni.

^Clown (törölt) · http://logout.hu/blog/clown_2/index.html 2008.04.25. 14:37:51

Bp.-Balatonlelle távolság az utóbbi időben jelentősen módosulhatott, kiindulva a mai és az akkori menetidőkből...

Albu 2008.04.25. 15:04:13

Nagyon „ügyes kis cikk”. Budapest–Vác 150 éve 59 perc? Ma 25 perc. (Lásd a cikkhez csatolt képet!)

A vasút igenis fejlődött, nem is keveset. Persze a MÁV vonatain ez sokszor nem látszik.

Példa. Kolozsvárra körülbelül hét óra az út. Schengen rövidíthetne majd rajta bő fél órát, de az is elég lenne, ha menetközben néznék meg, hogy kék-e az útlevelem. De – bár ez is nonszensz – nem ez a fő gond.

A közvetlen vonat megáll Szolnoktól Nagyváradig rengeteg, a „távolsági forgalom szempontjából jelentős” helyen: Fegyvernek-Örményest (és kettő megszüntetett megállóhelyet) kivéve mindenütt. Nagyvárad után nem áll meg Kolozsvárig, az 150 km – a CFR legalább azon a részen nem kezeli „távolsági zónázó sebesként” a vonatot.
Csak kettő vonatpár hosszú évek óta van Kolozsvárra, ezek 2007 decemberéig 2 óra követéssel jártak egymás után: oda: 13.15, 15.15, vissza: 3.22, 5.14-kor indultak. Azaz kettő, majd huszonkettő óra múlva indult a következő vonat: lehet választani. Menettartam: 7,25–7,5 óra.

Kíváncsi voltam, hogy az az utas, aki nem akar éjszaka kimenni a vonatához, az hogyan jut el Budapestre vonattal? Szerencsére véletlenül, több éve találtam egy sebest Kolozsvárról Nagyváradra, 14.14-kor indult, és kb. fél órás átszállással elérte Váradon a püspökladányi személyt, amihez további fél óra után volt IC, kicsit később pedig gyors Budapestre. Azóta csak ezzel jártam: elég délután elindulnom, és estére érek Bp.-re. A menettartam nem, vagy csak negyed órával rosszabb.

2007 végén újabb menetrendváltás. A gépezet megkeveri a paklit, és leosztja az idei lapokat.

Az egyik vonatpár IC lett: odaútban 7 óra 13 perc, visszaútban 6 óra 59 perc menettartam. A másik maradt gyors: minkét irányban 6 óra 56 perc menettartam. Igen, ez utóbbi a rövidebb, a kocsik a megszokott csíkos B kocsik. Az IC színvonalasabb kocsikkal jár (beforgatott ČD-s szerelvény), és ez nem csak a típusán, hanem a tulajdonosán is múlik. Egy vonatvezető szerint a CFR már tett panaszt a MÁV-nál, hogy kritikán aluli, milyen állapotú kocsikat küld a MÁV a két állam közt járó vonatokba. A saját tapasztalatomnak ez nem mond ellen, pl. a Szófiába menő közvetlen kocsin egyszer a fülkeajtóm alsó farostlemeze hiányzott. Megjegyzem, ha a nyugatiban szállnék vonatra, még nyerek 5 percet Budapesten, ui. az onnan később induló IC-ről leszállva, Püspökladányban 33 percet várva átszállhatok a mögöttem érkező közvetlen vonatra. Ugyanis az a nagykátai oldalban jár, 40-nel hasítva a Tápió patak környékén.

A menetrend is változott, némileg előnyére: kissé egyenletesebben fedik le a napot az eljutások, de még mindig azonos napszakban indulnak, oda 13.15 és 17.15, vissza 2.22 és 5.48.

Visszafelé újabban három átszállással vagyok kénytelen jönni, és így is csak 8 óra 2 perc. Ja, és ezt sem adja ki az Elvira, még a hivatalos menetrendkönyvben sincs benne. (Pedig egy helyett kettő Nagyvárad–Püspökladány vonatpár van, csak ezt menetrendváltás után több héttel sem találtam meg az Elvirában – igaz, most már biztos benne van, ismét leellenőriztem.) A CFR-nek pedig nincs nemzetközi keresője, így ezt az eljutást idén is a CFR-menetrendkönyvből sikerült kiokoskodni. Persze a hafas.de rátalál. (Igyekszem a MÁV-os kapcsolataimmal elérni, hogy belevegyék.)

Kolozsvárról indulás 14.00-kor, Nagyváradig sebessel megyek, ott dekkolok 46 percet, veszek egy-két csíki sört ajándékba stb. Püspökladányig személy, gyors átszállás, utána személy Ceglédig, 12 perc átszállás a zónázóra, 21.02 nyugati. Tehát: egy órányi átszállással – egy órával hosszabb az eljutás menettartama. Azaz a közvetlen vonat olyan menetidőt jár, mint egy sebes-személy átszállásos eljutás!

Nem térek ki a díjszabásra: ideje lenne már próbapert indítani abban a kérdésben, hogy mire föl kerül több egy (teljesárú) menetjegy, azonos vagy rosszabb szolgáltatás igénybevétele mellett, csak azért, mert az utazás célállomása egy másik állam területére esik?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket kellene feszegetni, nem a váci menettartamot. Vagy legalább egy korabeli menetrendet nézzünk meg, hány megállóhely volt, mennyi az 59 percből a menetidő, mennyi a tartózkodás. Mellesleg pár perc menetidőcsökkentésért Németországban is milliárdokat áldoznak, nehogy azt higgye valaki, hogy fele menetidő – dupla költség.

De ha konstruktív javaslat nélkül, csak a morgás kedvéért akarsz jó példát találni, ajánlom a bécsi vonalat. Ott komoly nyomvonal-korrekciók és pályasebesség-emelés után sem javult igazán a helyzet az idők tekintetében.

dontals 2008.04.25. 16:11:07

felucca, nem ment ez nagyon félre. 59 perc van 44 perchez hasonlítva.

Mellesleg a vonalat nem csak váciak használják, Vác és Budapest közt van többek közt Göd, illetve a Vác méretű Dunakeszi. Úgyhogy jó, hogy elvileg Vácra lehet érni Pestről huszon x perc alatt megállás nélkül, de ez a valóságban mindjárt más, ha hozzáveszed, hogy a váci zónázó (sem) tudja soha tartani a menetrendet, valamint a 2 város közt lakóknak édesmindegy, hogy van-e olyan vonat, ami megállás nélkül közlekedik Vác és Budapest közt.

Azért egy 20-25 perces vonalon nem olyan kellemes a rendszeres késés, még ha csak 10-15 percről is van szó.

dontals 2008.04.25. 16:18:02

Elővárosi forgalomban amúgy lehet tartani a menetrendet, nem szükségszerű a késés.

Vannak városok, ahol ezek a járatok a belváros alatt metróként közlekednek - percre pontosan tartják a menetrendet végig.
Persze ez normális pálya nélkül nehezen megy...
Elkülönített pálya, rendes vonalszakaszok.
Káposztásmegyeren nemhogy keresztezi egymást a vasút és a kocsiút, de még csak sorompót sem képesek kirakni!
Valahol még a fából készült rohadó síntalpakat sem cserélték le. Sajnos ez a helyzet.
Az ócska vonatokra nem is fecsérelnék szót ezúttal

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.04.26. 17:06:32

Igazából én nem a másfél órán akadtam ki. Az hosszabb útvonal, meg a seholsemmegállós 25 perc alatt is ott van, de ezt mind leíták már a többiek. Mondjuk ettől még szánalmas, hogy a vonali átlag a 71esen 32km/h, a 70esen meg 45. A seholmegnemállós zónázónak 81, ami meg azért szánalmas, mert sehol nem áll meg, és elvileg 120 környékén mehetne, de a újpestig szekér üzemmódban tolja az is.

NODE!
Kollégák, van ott egy EC ami sehol nem áll meg Vácig. És 40 perc! Az mi a rosseb? Az utasok tolják? 51 km/h átlagsebesség egy EC vonatnak, gratulálok....

Gorilla-mv 2008.04.27. 09:28:45

Az EC-k a Keletiből járnak, ahonnan Vác kb. 42 km, tehát kb. 65-ös átlagsebesség jön ki. Ehhez még azt is tudni kell, hogy a Keletitől Tákospalota-Újpestig max. 80-nal, de nagyon sok helyen (pláne az új vonatbefolyásoló berendezésnek köszönhetően) csak max. 40-nel lehet menni (kitérő irány Kőfelső-nél lemegy a körvasútra, majd Angyalföldi elág-nál elmegy Palota felé, majd ott is is kitérőben ráállunk a váci vonalra. De még így is van benne tartalék.
A vonal menetrendszerkesztőjét ismerem és megkérdeztem erről. Azt mondta, hogy a Keletiből csak 30-kor indulhat (a többi indulási idő foglalt Kőfelső felé), míg a tótok is csak fix időben tudják tovább vinni, tehát hiába lenne kint hamarabb Sturiban a vonat, csak azt érnénk el, hogy emiatt egy elővárosi ingának félre kellene állnia. De azt ígérte, hogy jövőre sikerül a szlovákoknak egy kicsit mozdukniuk, így az átlagsebesség is javul, és nem kell majd döcögni a EC-vel.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.04.27. 11:18:20

Tényleg... Bár az Elvira oda is 34et ír, mintha a Nyugatiból menne. :P

Gorilla-mv 2008.04.27. 15:41:19

Azért, mert az Elvira a díjszabás szempontjából írja a km-ket (lásd még Déliből és Keletiből is 4-4 km Kelenföld). Ezek nem valós távolságok.

Adani 2008.04.27. 23:01:31

Hát igen a modern technika ennyit tud. A Bp-Kelebia vonal érdekesm ég. Azon is gyorsabban ment végig a gőzös mint a mai modern vonatok. Az a kirimnális pálya. Teherforgalma nagy a személy sem kicsi, de tee vna lasújelekkel csak egyvágányú holott nagyon kéne mégegy oda.

Albu 2008.05.11. 22:23:56

Értékelném, ha valaki válaszolna a hozzászólásomra. Sok munka volt benne.