MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Mechba:31 + 53 < 35 ?!

2008. április 10. - georgejr

Mechba ismét rávilágított egy dologra. Megmutatta a vasutas matekot (bocsi vasutasok ez csak egy kifejezés). Hatékonyságból már sajnos így is elég csehül állnak szegény MÁV-ék, de ez.....


Mai posztomban a készülő KRESZ-módosítást igyekeztem volna darabokra szedni, így el is látogattam a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapjára. Böktem egy jóízűt a friss hírekMC Optimum. menüpontra, ahol is nem a KRESZ-tervezetet találtam meg, hanem egy kissé más jellegű témát:

A dolog lényege, hogy egy tehervonat kb. 5,5 óra alatt elér Miskolcról Budapesten át Szobra. A vizuálisabbaknak egy kis térképen is bejelöltem:

Gondoltam dicshimnuszokat fogok zengeni a zseniális eljutási időről, de... figyelmesebben szemlélve e tájat azért megakad az ember szeme egy kis piros vonalkán. Jééé, mintha Aszód és Vác között is lenne vasútvonal. Nahát, biztos valami rissz-rossz vicinális, ahol talán még lovak húzzák a vonatokat; tuti nem mehet arra tehervonat.

Persze nem hagyjuk félbe így a dolgokat, végére kell járni. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. honlapjáról letöltöttem a Hálózati Üzletszabályzatot, amely ezt a kis vékony pirosat villamosított, 80 km/h sebességű pályának írja le. Nahát, így érdekes a történet.

Szóval a vonatnak nem kellene átvergődnie Budapesten, az elővárosi forgalmon, hanem Aszódról Vácot 84 km helyett 35 km megtételével elérhetné. Ráadásul Rákosrendezőn a mozdonyt át kell tenni a vonat másik végére, ami gondolom MÁV-éknál legalább 30-40 perces produkció...

Na, hogy is van ez? Pedig Azt hittem a Cargo egy ilyen tökös üzleti cég... csalódtam. Nem csak a személyszállítás vergődik, úgy látom.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr93419406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mechba · http://mechba.blog.hu 2008.04.10. 11:05:17

Időközben észrevételem elküldtem a Cargo kommunikációs vezetőjének, aki egy kis türelmet kért a válaszadásra... megvárom.

Gea 2008.04.10. 14:27:30

Na ez aranyos...

Baszki! Ezt ki álmodhatta meg...

Legközelebb a Déliből Kelenföldre meg majd úgy mennek, hogy ledaruzzák a dízelmozdonyt + a vagonokat, talicskán leviszik az árut (kissé körülményes lesz mozgólépcsőn...), kimennek az Őrsre, ott átszállítják a szerelvényt a Hév pályára (természetesen teljes útzár mellett), elmennek Gödöllőre, majd vissza Pöstre...

Edömér 2008.04.10. 14:37:54

Én is elolvastam ezt a hírt. A dolog lényege nem az, hogy a tehervonat minél hanarabb Győrbe érjen, hanem hogy a gyorsan romló árunak rövid határidős szállításra alternatívát adjon a közutakhoz képest. Gondolom ezért kell Pestet érinteni útközben.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.04.10. 16:12:17

Esetleg érintenie _kell_ Rákosrendezőt? Hmm? Netán ott tolatást kell elvégezni? Kocsikat levenni? Újakat besorozni? Hmm? Ezt azért nem kellene szerintem forszírozni. Oka van annak, hogy bemegy Pestre a tehervonat.

mechba · http://mechba.blog.hu 2008.04.10. 17:18:20

Milyen alternatívát ad a közúthoz képest? A kamion bármely útvonaltervező szerint 4 óra alatt megteszi a távot, annak meg, hogy egy teljes vonatnyi áru lenne egyszerre sürgős; nos, kicsi az esélye.

mechba · http://mechba.blog.hu 2008.04.10. 17:30:54

Ha kocsikat kell hozzáadni vagy levenni belőle, akkor az nem Miskolc - Sturovo vonat, hanem egyszerűen csak véletlenül éppen Budapesten csatlakozó két vonat, nem?

Ha én árut adok fel Miskolcról Párkányba, akkor baromira nem örülök neki, hogy elviszi a vonat Bp-re és onnan megy csak kifelé; én meg fizetem lelkesen a fuvardíjat körbe, ugye?

Vołz 2008.04.10. 18:47:46

Nem feltétlenül kocsirendezésre kell pestre mennie, mivel azt pl Aszódon is megtehették volna. Én magam ennek a vonalnak egy településén lakom és ezen a vonalon csak hajnali 3-kor járnak tehervonatok, azon kívül csak nagyon ritkán (évente kétszer:D) pedig jó állapotú vonal. Másik érdekesség hogy a hajnali 3-kor közlekedő tehervonatokat dízelmozdony húzza annak ellenére hogy végig villamosítva van a pálya és az egész környék is (kivéve Balassagyarmat felé, de arra nem jár teher). Arra még van lehetőség hogy hozzásoroztak kocsikat, de az is ritka dolog.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.04.10. 20:02:44

Ó anyám.

Ne a pályasebességet, hanem a tengelynyomást nézd. Hiába lehet rövidíteni, ha a vonal nem bír el egy nagyobb, hosszabb, nehezebb tehervonatot. Kevésbé megpakolt, rövidebb vonatok üzemeltetése pedig nem üzlet.
Ezen felül persze h bejön Bp-re a vonat, elvégre Miskolcról nem csak Szobon keresztül a nagyvilágba, - a vonat ugyanis kilépő teher, ergo megy szerteszét Európába - hanem a fővárosba is fel lehet adni árut.

dontals 2008.04.10. 20:25:53

Ibigoo, én ugyan nem sokat értek a vasút műszaki dolgaihoz, de amelyik sínpár elbírja a személykocsikat, annak a tehervagonakat is bírnia kell(ene).
Bár nemrég ezen a blogon olvastam egy bejegyzést képekkel illusztrálva egy vonalszakaszról, ahol kézzel szedték ki a csavart a sínből. Az nem ez a vonal volt véletlenül? Mert akkor érthető, hogy miért nem erre járnak.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.04.10. 20:34:01

Dontals: egy személykocsi 35-40 tonna, egy megpakolt tehervagon 80 is lehet.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.04.10. 20:39:13

Van abban valami, amit Ibigoo mond....

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.04.10. 20:45:04

mechba · mechba.blog.hu 2008.04.10. 17:18:20
Milyen alternatívát ad a közúthoz képest? A kamion bármely útvonaltervező szerint 4 óra alatt megteszi a távot, annak meg, hogy egy teljes vonatnyi áru lenne egyszerre sürgős; nos, kicsi az esélye.

Izé.
Szerintem a villanymozdony kicsivel gazdaságosabb is, meg kevésbé szennyezi a környezetet. De még ha dízellel is megy akkor is csak egy helyen okádja a füstöt. És ezzel nem egy, vagy tíz kamionnyi árut visz el, hanem mondjuk 50-100 kamionnyit.

20-05 666 2008.04.10. 20:55:48

Itt a Jolly Joker: Közlekedésföldrajz c. tankönyv szerint a Vác-Aszód vonalat a szocializmusban villamosították, hogy a tehervonatok tudjanak Bp. kerülésével közlekedni.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.04.10. 21:00:52

ööö... megint én.

A jelzett vonalszakasz egyvágányú (legalábbis a kétvágányú vonalak térképén nincs kétvágányúként jelölve). Időnként egy-egy tehervonattal megzavarni a menetrendjét (ha a tetjébe' még hosszú is,) szerintem nem szerencsés.

Akik letöltötték, és az útvonalkijelölést nem értik (miért is nem a rövidebb felé megy?): ajánlom a 3.3.1.1.5 sz. és 3.6.3.1.3 sz. mellékleteket (ez utóbbiban a fekete vastag vonalakat).

mildi 2008.04.11. 17:02:32

no, ez baromi hülye post
gyuri, mi lenne, ha a blog a személyfuvarozással foglalkozna?
az áruirányítás nem olyan dolog, amibe a jólelkű, de teljesen hozzá nem értő utas bele tudna érdemben szólni...arra meg hogy a vasutasok elszakmázzanak egymás között, meg vannak a megfelelő fórumok

mechba · http://mechba.blog.hu 2008.04.12. 08:15:14

Ibigoo: a Hálózati Üzletszabályzat 3.3.2.2.1 melléklete szerint az engedélyezett tengelyterhelés ezen a vonalon 21 tonna... csakúgy, mint Miskolc - Budapest között. Akkor?

Valószínűnek tartom, ha csak pár kocsi van, akkor nem éri meg külön vonatként közlekedtetni Miskolc - Szob között, hanem felküldik Bp-re és onnan megy északnak. Az ajánlat azonban nem erről szól: heti háromszor közlekedő Miskolc - Szob vonat...

Edömér 2008.04.12. 12:23:57

Mechba
Az én értelmezésem szerint ezek a vonatok olyan elven indulnának, mint pl. a kör IC-k. Nem feltétlenül a két végállomás közötti leggyorsabb út a cél. (Akkor a kör IC-k el se indulnának, ugye). Hanem a köztes állomások érintésével terítik az országban a romlandó árut.
A logisztikában csak az egyik a fontos dolgok közül az idő. Legalább ennyire számít az ár is, meg vannak egyéb dolgok is, amiket figyelembe vesznek . Ilyen a környezetvédelem is pl., amit Chipetke említett. Ilyen módon nyújthat alternatívát a közúti forgalommal szemben.

1116001 2008.04.12. 15:23:33

Ha nincs elegendő mennyiségű elegy mely egy irányba megy, nem éri meg külön vonatként közlekedtetni. Sookal költséghatékonyabb, ha más vonatba besorozva közlekedtetik le.


Egyébként, anno valóban azért villamosították a vonalat, hogy kikerülhető legyen pest. De ha jól tudom a mostani állapota nem nagyon felel meg a tehervonatok továbbítására.

mechba · http://mechba.blog.hu 2008.04.13. 08:56:24

De miért? Miért? Miért?
Miért...
- én szívjak, mint fuvaroztató?
- én szívjak, mint pesti lakos a sínek mellett?
- én szívjak, mint magyarországot csak tranzit-útvonalként használó román fuvarkufár?
- ez az ajánlat, ha nem is ez az ajánlat?...

rp_bubu 2008.04.13. 20:16:13

A megfejtés:

Olyan lejtviszonyok vannak a vonalon, ami miatt a tehervonatok nem közlekedhetnének teljes terheléssel. Jól jellemzi, hogy amíg volt rendszeres teherforgalom (e célból épült a vonal), kitológép volt Vácrátóton.
Ez szerintem annyira megdrágítja a dolgot, hogy ezért kerülik el. Ráadásul nem biztos, hogy tudnának is e célból biztosítani oda egy gépet mozdonyvezetőt, ami csak arra vár, hogy napi egy-két tehervonat arra vetődjön.

kinaisas 2008.04.15. 09:51:24

Ímhol a magyarázat.
1. Az Aszód-Vác vonalon az emelkedő nagy, 12 ezrelék, míg az Aszód-Rákos vonalon csak 8. Ez egy V43-as tip. mozdony esetében 400 tonna, míg egy V63-as tip. mozdony esetében 600 tonna különbséget jelent. Vagyis a V43-as terhelhetősége az Aszód-Vác vonalon 950 t., míg a V63-é 1400 t. Ha a vonat ennél nehezebb, akkor már Rákos felé közlekedik, mivel a máv krónikus géphiányban szenved, és nem tud biztosítani még egy mozdonyt arra, hogy Vác irányban besegítsen. Már csak azért sem, mert a vonatok sokszor Rákos felé is túlterhelve közlekednek.
2. A vonatnak, ha irányvonat, nem kell bemennie Rákosrendezőre, és irányt váltania. A körvasúton (az M3 alatt) el tud kanyarodni Rákospalota-Újpestnek, majd megy tovább Vácra. Ha meg vegyes elegy van a vonatban, fel kell mennie Pestre, hogy ott szétszortírozhassák rendeltetési hely szerint.
3. Az Aszód-Vác vonalon azért dízel viszi az elegyet, mert egyúttal beállítja a kocsikat az iparvágányokra, felsővezeték nélküli vágányokra.
4. Tudtommal Aszód-Vác vonal egyvágányú, állomástávolságú közlekedésre berendezett vonal. Ez igen csak meg tudja növelni a menetidőt.


Egyébként csak kíváncsiságból kérdezem: mit szólnátok olyan személyvonatokhoz amelyek pl. Kelenföldről indulva Ferencváros, Kőbánya-felső, Rákosszentmihály, Pestújhely, Rákosrendező, Zugló, Kőbánya-alsó, Kőbánya kispest, és vissza útvonalon bejárná Budapestet, utaznátok vele?

Monika 2008.04.16. 12:23:55

B...a meg! Ezért tart ott a MÁV, ahol tart. :D:D

ChGeri 2008.04.16. 12:50:19

Na, mennyi szakértő, főleg a posztoló. Majd én is belepofázok a patchwork-témába, hogy aztat a ruhát ki lehet hozni varrás nélkül is. Eszem-f.szom megáll... :/