Forrás: sonline.hu
Meghökkentő, mégis igaz: Somogyban nyolc-tíz helyen óránként tíz kilométeres sebességgel döcögnek a vasúti szerelvények. Az Intercityk (IC) sem élveznek előnyt. Idén félmilliárd forint jut Somogyban a pályafelújításra.
- Pezsgőt bontok, ha átadják az új szakaszt – reagált a felújítás hírére szerdán egy somogyi vasutas. – Úgy tűnik, ha nehezen is, de sikerült összekaparni a pénzt. Persze csak karbantartásról van szó; Somogyban ezután sem repesztenek száz-húsz kilométeres sebességgel a szerelvények.
Egészen bizonyosan így lesz, erősítette meg egy mozdonyvezető. Azt mondta: Feketebézseny előtt megcsúszott az ágyazat. Az érvényben lévő előírások miatt húsz kilométerrel haladhat a szerelvény. Tizenöt éve még nyolcvan kilométeres tempót engedélyezett a főnökség.
– A Karád és Siófok közötti nagyjából ötven kilométeres szakaszon pedig harminc kilométerben maximálták a sebességet – mérgelődött egy másik MÁV-alkalmazott. – Szerintem a következő húsz évben sincs remény arra, hogy kicseréljék a síneket. Az utasok aligha áradoznak a három és fél órás út miatt. A vasúti kocsik ennyi idő alatt érnek a megyeszékhelyről Siófokra.
A hosszú út felkorbácsolja az indulatokat. Egy vasutastól hallottuk: az utasok nagy része alig bírja idegekkel a csigatempót. Több, általunk megkérdezett szakember szerint a dombóvári szakaszon is elkelne a felújítás. A gyorsvonat csaknem negyven perc alatt teszi meg a harmincegy kilométeres utat, a személy pedig öt perc híján egy órán belül ér célba. Az érvényben lévő korlátozás nem tesz kivételt a modernebb szerelvényekkel sem – az IC-sebességmérő órája legfeljebb negyvenes tempót mutathat.
Márciusban rajtol a pályafelújítás – ígéri a MÁV Zrt. A kaposszentjakabi megállóhelynél felújítják az útátjárót. Így az autósok könynyebben jutnak át.
– A Dombóvár-Gyékényes vonalon pályakarbantartási munkákat végeznek – számolt be Imre Lászlóné, a pécsi területi igazgatóság munkatársa. – Ennek célja a pálya állapotának szinten tartása. A műszaki paraméterekben nem lesz változás. A munkát a Mávgép végzi; ennek értéke 500 millió forint lesz.
Idén a tervek között szerepel a Dombóvár–Kaposvár vonalszakasz felújítása is. A részletek – döntés hiányában – még nem ismeretesek. Ellenben azt már tudni lehet, hogy a Kaposvár–Siófok vonalon március 25-étől 28-áig dolgoznak a karbantartók. Ezért az esti órákban Mernyéig, illetve Felsőmocsoládig vonatpótló autóbuszok közlekednek. Hasonló megpróbáltatásokra készülhetnek a Jákó–Nagybajom és Somogyszob között közlekedő járatok utasai. Március 17-étől 19-éig ők is buszoznak.