Kössünk végre okos békét!
A MÁV álláspontja
A VDSZSZ Szolidaritás követeléseinek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, mindezek miatt nem tudja teljesíteni a MÁV ZRt. a VDSZSZ Szolidaritás követeléseit.
A sztrájk tehát kilátástalan, viszont veszélyezteti az utasoknak a magyar vasútba vetett bizalmát, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a most kialakulóban lévő MÁV csoport számára.
Kössünk végre okos békét! Abba kell hagyni a mindenki számára visszahozhatatlan károkat okozó sztrájkot, és az erőfitogtatást a teljesítményre kellene fordítani!
Itt az ideje, hogy valamennyi vasutas figyelme az utasok felé forduljon!
Mire szolgál a CARGO eladásából befolyó pénz?
A CARGO értékesítéséből befolyó pénzt a MÁV hitelek törlesztésére és műszaki, technológiai fejlesztésre fordítja, amely a munkavállalók munkavégzési feltételeit és az utazó közönség utazási feltételeinek javítását szolgálja.
Gaskó egy állítólagos sörözői beszélgetésen elhangzott ígéretre hivatkozva tart igényt részesedésre a CARGO bevételből.
A VDSZSZ követelésének egyetlen indoka egy 2005 áprilisában egy, az akkori miniszterrel, Kóka Jánossal folytatott állítólagos éttermi találkozó, amelyen szerintük azt ígérte a Gazdasági és Közlekedési Miniszter, hogy a CARGO részvényeiből a MÁV-os munkavállalók is vásárolhatnak.
Csakhogy Kóka János soha nem vett részt külön találkozón Gaskó Istvánnal sem étteremben, sem sörözőben, sőt az irodájában sem. Csak olyan hivatalos megbeszéléseken tárgyaltak egymással, ahol a többi szakszervezet képviselői és a MÁV management is jelen voltak. A privatizációs bevétel szétosztogatására soha nem tett, nem is tehetett ígéretet Kóka János! Gaskó István megtéveszti a munkavállalókat, amikor a teljesen jogtalan igények alátámasztására képzeletbeli találkozókra hivatkozik.
Mi az igazság?
A valóság az, hogy 2005. december 30-án a MÁV Zrt. és a reprezentatív szakszervezetek (VSZ, VDSZSZ Szolidaritás, MOSZ, PVDSZ, MTSZSZ) között aláírásra került az Árufuvarozási Üzletág kiszervezéséről szóló megállapodás, amelyet a következő szöveggel fogadott el mindenki:
A MÁV ZRt a MÁV Cargo ZRt. létrehozása és az érintett munkavállalóknak az új társaságban történő foglalkoztatatásával kapcsolatban az alábbi kötelezettségeket vállalja:
â01Ea MÁV ZRt. a MÁV Cargo ZRt.-nél - a tulajdonos előzetes nyilatkozata, illetve a tulajdonos ilyen irányú döntése alapján â013 biztosítja a munkavállalók tulajdonrész-szerzését.â01D
A CARGO értékesítését a MÁV Zrt. a lehető legszigorúbb szabályok alapján, a Privatizációs Törvény szerint végezte, annak minden rendelkezését betartva. A törvény szerint a döntést megelőzően a reprezentatív szakszervezeteknek, így a VDSZSZ Szolidaritásnak is módjában állt véleményének kialakítására. A szakszervezetekkel való konzultációra 2007 májusában került sor és valamennyi reprezentatív szakszervezet részt vett benne. Ezt követően hagyta jóvá a MÁV Zrt. Igazgatósága és Felügyelő Bizottsága a CARGO értékesítési folyamatát. Ebben a véleményezési folyamatban egyetlen egyszer sem kérte, jelezte a VDSZSZ, hogy a CARGO-s munkavállalóknak járó 5%-on kívül, bármely MÁV dolgozónak jusson bármi is a privatizációs bevételből. Erről jegyzőkönyvek és aláírt dokumentumok tanúskodnak.
Állami vagyon és privatizációs bevétel
Az állami vagyonról szóló törvény, a privatizációról szóló törvény és számos egyéb jogszabály, többek között a Btk. is lehetetlenné teszi, hogy az állami vagyon különböző részeire, - így a privatizációból származó bevételre-, tetszés szerint nyújtsunk be, mi magyar állampolgárok igényt. Ha ez így helyes lenne, akkor bárki, bármikor, bármit hazavihetne az állami vagyonból, ha az érdekei ezt így diktálják. A VDSZSZ-t ezek a gyerekes, indokolatlan, jogszerűtlen követelések nem csak a MÁV csoporttal, a többi szakszervezettel, hanem valamennyi adófizető magyar állampolgárral szembe állítják.
A MÁV álláspontja egyértelmű: az állam vagyonát nem lehet széthordani!
A MÁV nem osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem! Mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem. (Igaz ezt még nem is követelték)
Privatizációs nyereségből a hazai privatizáció elmúlt húsz éves története során eladó cég munkavállalói soha nem részesedtek. A VDSZSZ Szolidaritás által említett energiaipari példa esetén, a privatizáció során 6 év alatt elbocsátásra került közel 17000 munkavállaló kapott újrakezdési támogatást, korengedményes nyugdíjat. Az aktív munkavállalók nem kaptak többletjuttatást.
Példátlan VDSZSZ követelések. 16,9%? Milyen alapon?
A VDSZSZ mostani követelését tavaly novemberben a 2008 évi bértárgyalások során fogalmazta meg először, akkor még 2,5 havi bér kifizetése volt, amely az elmúlt napokban 250 ezer forint egyszeri természetbeni juttatássá alakították át.
Nagyon fontos megjegyeznünk, hogy a MÁV ZRt. négy reprezentatív szakszervezettel (VSZ, MOSZ, PVDSZ, MTSZSZ) aláírta a 2008. évi bérmegállapodást amelyben a keresetek 6,9 %-kal nőnek a VBKJ mértéke pedig közel 20%-kal.
A bérfejlesztés január hónapban végrehajtásra került február 10-ig valamennyi munkatársunk megkapja az emelt fizetését.
A VDSZSZ Szolidaritás csak a MÁV-START Zrt. és a MÁV-GÉPÉSZET munkavállalói részére követeli a 10% többlet bérfejlesztést a kiszervezés miatt, amely követelésnek tehát a nincs semmiféle alapja, és, amely így összességében 16,9%-os bérfejlesztést jelentene.
Ekkora összeg a magyar foglalkoztatottak körében példátlan követelés, és ellentétes a Liga által is aláírt OÉT bérajánlással.
A kiszervezett társaságokra ugyanaz a Kollektív Szerződés érvényes, mint a MÁV-nál.
A kiszervezés időpontjában a munkáltató és VSZ, MOSZ, PVDSZ, MTSZSZ olyan megállapodást írt alá, amely szerint a kocsivizsgálói, jegyvizsgálói és jegypénztárosi munkakörökben foglalkoztatottakra 2009. december 31.-ig foglalkoztatási garanciát vállalt, tehát a MÁV Start Zrt. munkavállalói ezzel jobb körülmények közé kerültek, mint a MÁV-osok.
A plusz 10%-os extra bérfejlesztésre megállapodás nincs, mivel ez kockáztatná munkavállalóink hosszú távú foglalkoztatási biztonságát és â013minthogy a MÁV ZRt. és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. munkavállalói nem kapnák,- felborítaná az egyes vasutas szakmák között évtizedek alatt kialakult jövedelmi egyensúlyt. Minden sztrájkolni szándékozó kollégának tisztában kell lennie mindezzel, és az ezzel járó felelősséggel.
Budapest, 2008. február 3.
MÁV Zrt. Kommunikáció
Forrás: http://www.mav.hu/hirek/hir.php?mid=147a5fb623dc54