MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Vasút, ahogy a koreaiak csinálják...

2008. január 17. - georgejr
Via http://dailyshark.blog.hu/


Az elmúlt három hónapban sokat dolgoztam Dél-Koreában.
Rendszeresen utaztam a főváros és a tőle többszáz km-re lévő Daejon közt, reggel mentem, este jöttem.
Elsőre autóval próbálkoztunk, de visszafelé olyan dugó alakult ki a szöuli bevezető szakaszon, hogy összesen 4 és fél óráig tartott a hazaút.
Ettől kezdve inkább a KTX-et választottam, ami a francia TGV szuperexpressz helyi megfelelője.
A KTX 280 körüli utazósebességgel száguld (igen, télen is, hóban és fagyban is, jelenleg minden nap reggel és este fagypont alatt van a hőmérséklet, pár napja pedig havazott) , de időnként láttam valamivel 300 felett is döngetni (a kocsikban lévő nagyképernyős LCD tévéken folyamatosan kiírják a bal felső sarokban az aktuális sebességet).
Általában 5 percen belül volt a pontossága, tiszta, kényelmes és kultúrált utazási lehetőséget nyújt, akár mindennapi használatra is, 50 perc alatt ér Szöulból Daejonba.
A legutóbbi visszautamon viszont a nyílt pályán megállt és hosszú időn át várakozott. Bemondták, hogy valami gond akadt a jelzőrendszerrel, ezért az álldogálás. Az utasok már 10 perc után is ingerülten panaszkodtak az arra járó vasutasnak, aki nagy hajlongásokkal szabadkozott.
Végül - bár igencsak adták neki a kakaót, végig 300 körül ment, ahol csak lehetett - 21 perces késéssel érkeztünk Szöulba, ami itt eléggé szokatlan, de hát ami elromolhat, az el is romlik (
áldott legyen Murphy neve!).
Ami viszont teljesen hihetetlen és elképesztő volt: megérkezéskor az összes kijáratnál, lépcsőnél, liftnél a Korail (koreai vasúttársaság) alkalmazottai álltak, és mindenkinek, aki ebből a vonatból szállt ki, egy vouchert adtak.
A voucher és a vonatjegy birtokában bárki egy éves határidőn belül bármikor érvényesítheti a kompenzációs igényét bármelyik Korail pénztárnál, és a menetjegy egy részét visszafizetik neki.
Teccik érteni?

A koreai vasút automatikusan, kérés és vita nélkül elismerte 21 perces késést a saját hibájaként, minden külön igény nélkül felajánlotta a kompenzációt saját jószántából és előkészítette, hogy az emberek azonnal megkapják a szükséges dokumentumot ahhoz, hogy aztán várakozás és sorbanállás nélkül juthassanak hozzá a kárpótláshoz, amikor éppen nekik megfelelő az időpont.

És ez az ország a koreai háború után a legszegényebb fejlődő országok közé tartozott...

Mi meg szép folyamatosan rohadunk lefelé... Panaszkodás, sumákolás, másra mutogatás,  cinkos mutyizás, megosztó politikai acsarkodás, összeesküvés-elméletek gyártása és a saját mindennapi ügyeskedéseink megideologizálása helyett inkább tanulnunk kéne tőlük valamit... felelősségvállalást, munkamorált, összefogást, szervezést.
Horribile dictu még azt is, hogy ha időnként képes sok ember a saját rövidtávú egyéni érdeke ellenében cselekedni azért, hogy hosszabb távon később a többségenek - feltehetően vele együtt - jobb legyen, akkor még lenne esélyünk... de ez nálunk nem fog menni, Magyarisztán egyre inkább reménytelenül a balkán perifériájává küzdi le magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr100300581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NGabor 2008.01.17. 11:17:07

A éppen eladás alatt álló MÁV nyomdának nincs akkora kapacitása, amivel annyi vouchert tudnának nyomtatni, amennyi utas késik. Meg fel kellene venni 20 embert minden pályaudvarra állandó jelleggel 16 órás műszakra osztogatni a kuponokat.

Roppenytublogger 2008.01.17. 12:26:25

Igazad van NGabor. De ahoz, hogy ilyet lássunk nemkell Korea-ig mennünk Ott van ÖBB, DB, SNCF, NS. Elképesztő, hogy menniyre mocskosak, korszerűtlenek a vonataink. Menniyre lesz*rják őket...

Ashi Valkoinen 2008.01.17. 12:26:28

Jó, ez mind szép és jó. Akkor pár kérdés:

1.) Koreában, ha gáz van, akkor egyből lecserélik a vétkes munkatársakat, ellentétben a mi gyakorlatunkkal?

2.) Hozzáértő emberek dolgoznak?

3.) Ahol nem KTX robog a főváros felé, hanem egy utolsó vidéki ksivárosban is osztják ezt a kupont?

4.) A KTX típusú vonat egy személyvonat, volt, vagy inkább IC, ICE kategória? Lehet, hogy elővárosi vonatra ott se kap az ember ilyen kupont...

Következtetés: Megint egyetlen kiragadott momentum, hogy az kurvajó. Többi tényekről szó sem, tapasztalat híján, vagy csak mert így még jobban csorog a nyál.

Példának mondom: Sokan az osztrák vasúttal jönnek, hogy bezzeg ott, tessék megnézni, milyen vonat jár mondjuk a Gastein-völgytől északra fekvő keresztvölgyben. Nincs ott emelkedő, semmi extra, mégis kábé egy BZ kategóriájú vonat jár ott. JA, csak mindenki Taurust meg ICE-t lát. Hát a szelektív látás megy.

PS.: A gyakorlatot Mo.-n legalább IC-k esetében bevezethetnék...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.17. 13:49:06

Utaztam normál személyvonattal is, az olyan színvonalu, mint nálunk az IC.
De annak a késését is kiírják, már 2 perc esetén is.
Azt nem tudom, azon van-e kompenzáció, valószínűleg nincs, és a késések is nagyobbak lehetnek, mint a KTX-nél. Viszont tiszta és nem büdös, mint a hazaiak.
A KTX egy nagy sebességű IC szerű vonat, de úgy viszonyul minőségben a mi IC-inkhez, mint a mi IC-ink a mezitlábas legvacakabb személyvonatokhoz.
Kisvárosokban nem áll meg, ezért ott nem osztanak kupont, de a vidék nagyvárosokban igen.
Sőt, ahogy utólag beírtam a blogomba, ha bankkártyával fizettél, automatikusan vissza is utalják, még kérni se kell, tehát tökmindegy, kisváros vagy Szöul.

Amúgy ne védd már annyira a mundért, dolgoztam másfél évet MÁVnál, tudom, mi megy ott.

rákenrolldetektív 2008.01.17. 15:13:36

1.) Nálunk lecserélték a vétkes munkatársakat? Vagy csak párat, akik már amugyis kifelé voltak a pixisből?

2.) Na mert a MÁV-nál hozzáértő emberek dolgoznak...(ezen amugy nagyon jót kacagtam...)

3.) Nákunk mindenhol büdös, koszos vonatok járnak, nem csak a falvak között?

4.) Nálunk semmire nem kapsz kompenzációt, ha nem tetszik el lehet menni, vagy meg lehet csendben dögölni...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.17. 15:27:54

Ashi Valkoinen:

Egyetlen kiragadott momentum. Igen. Az utashoz való hozzáállás.

Gebasz mindenhol lehet.
De ha már gebasz van, az alkalmazott tájékoztat, elnézést kér, a vasút kárpótol. Mindezt önként.

Nem a nagy kuss, meg a kiröhögés...

petya.bacsi 2008.01.17. 17:00:21

Eh... ide SOHA nem fog eljutni a MÁV, talán 2222 körül...

Rákenrolldetektívval egyet értek: nézzétek meg kit rúgtak ki a január 2-án történtek miatt... egy ügyeletest. Ez kb. olyan, mintha orvosi műhiba miatt meghalna egy beteg a kórházban, és a nővért vagy a portást vonnák felelősségre az orvos vétke miatt...
Röviden: egy olyan embert rúgtak ki, aki valakinek az utasítását követte. Gondolom aki az utasítást adta, az még a cégnél van.

Amíg ilyen egyszerű dolgok megtörténnek, addig ne is álmodjunk koreai vasútról, 95%-ban pontos és tiszta vonatról, bocsánatkérésről meg kártérítésről.

Lehet, hogy repíteni kéne a teljes MÁV vezetést, és megkérni korai SZAKEMBEREKET, hogy rázzák gatyába a céget.

nagypeti 2008.01.17. 19:02:26

azért érdemes lenne összehasonlítani a koreoik legjobb vonatát a mieinkel és a legrosszabat is.. érdekelne..

Ashi Valkoinen 2008.01.17. 19:59:46

Nagypeti: Lásd feljebb, a cikk szerzőjének hozzászólását.

Rákenrolldetektív: Éppen ezért kérdeztem, mert a MÁVnál nem. Ja, meg vannak jó vonataink is (már), még ha kevés is- Valamicskével jobb menetrendünk is lett. De el lehet menni Koreába, csak tessék. Nálunk meg nem hozzáértők a vezetésben sem, mit csodálkozunk? Csak éppenséggel senki nem akar változtatni, a legtöbb utas is beéri hőbörgésel vagy nyugatra (netán keletre) nyálveréssel.

tomi79 2008.01.17. 22:58:01

Ashi Valkoinen: "Csak éppenséggel senki nem akar változtatni, a legtöbb utas is beéri hőbörgésel vagy nyugatra (netán keletre) nyálveréssel."
Na jó, akkor mondd meg, mit tehetnek az utasok? Az ügyfélszolgálatra biztosan sokan írnak, hogy koszos a vonat, meg késik, válaszul ők meg megírják, hogy végtelenül sajnálják, és minden marad a régiben.
És milyen jó vonatokról tudsz Magyarországon? Mert én kevés jó vonatról sem tudok. Oké, az IC elmegy, de azért nála jobb vonatok is léteznek, jobb helyeken...

Nudli80 2008.01.17. 23:19:35

Tomi79 a számból vetted ki a szót!!
Tényleg! Mit tegyünk? Toporzékoljunk a vonat előtt, hogy "én ilyen vacakra fel nem szállok; késtünk, megfagytam stb.", a válasz az lenne h "nem kényszerített senki hogy vonatozz". Ez ugye alapból kilőve, várom a további lehetőségeinket.....

petya.bacsi 2008.01.18. 01:36:51

Lehet panaszt tenni, kapsz egy sablonlevelet a "válasz-gyűjteményből" összevágva (a CTRL,C,V billentyűk vannak elkopva az ügyfélszolgálaton). Most ugyan termékmenedzserek járkálnak és pásztázzák a vonatokat, de ettől sem kell csodát remélni.
Az utas (=főszponzor!) a MÁV-nál egy másodlagos, problémás kérdés, akinek semmi sem jó. Nem tetszik, hogy koszos a vonat, hogy büdös lesz a ruhája, hogy késik stb.

Ashi Valkoinen 2008.01.18. 19:57:56

A VEKE-hez hasonló fellépés. Kontroll, nem csak házon belül. Szervezetten.

Tomi79: Talent, Desiro, Flirt motorvonatok, az új (hasnzált német) gyorsvonati kocsik (piros és kék egyaránt).

Miért nem látod?

Mert mind nyugatra jár. Ez meg már a MÁV üzletpolitikája, hogy ennyire aránytalan a vonateloszlás.

Amíg ezek a vezetők ülnek ott fenn, nem is lesz változás.

Nudli80 2008.01.18. 22:47:29

Köszönöm petya.bacsi, elég közelről ismerem a panaszosok "válaszeljárását". Kicsit kreatívabb dolgot kéne kitalálni.

Ohh...Ashi Valkoinen, én reggelente még egy retkes hernyóért is összetenném a kezem. Kell a fenének Desiro :D Komolyan, marhára nem érdekel a többi, állandó probléma így télen(késés,informálás,stb) csak ne kéne minden reggel 60 percet vacogni azon az ősrégi hideg nemtommilyenfajta kézi-ajtónyitású vonaton, pedig menetrend váltás előtt 3/4 évvel már alig fordultak elő olyanok reggelente a 70esen Pest felé....azt most megint itt vannak.:( Rémálmaim vannak, hogy így életnagyságban is visszajöttek kísérteni!!! Tényleg, mi a becses neve annak a drága vonatnak? Úgy érzem mostmár illene tudnom.

Ashi Valkoinen 2008.01.19. 22:06:32

Jó, előbb a vonatokra volt panasz, a tájékoztatás meg a korrekt hozzáállás más dolog...

Amúgy ha kék retkes greffes hernyóra gondolsz, Bhv...

Nudli80 2008.01.20. 14:39:39

Neem, nem szokták hernyónak emlegetni. Legalábbis ez nem az a színes "plüss"üléses hernyó.
Kívülről nagy kék (a greffek alatt), a teteje szürkés. Belül 4es ülések, fekete műbőrhuzattal és borzasztóan retkes.
Itt van kép: www2.chem.elte.hu/gigant_club/pic/hu/diesel/m47/m47bhv.jpg

Ashi Valkoinen 2008.01.20. 17:12:14

Puszedly, nézd már meg a linket, amit beírtál ide, még benne is van, hogy Bhv...

tomi79 2008.01.20. 22:44:37

"Talent, Desiro, Flirt motorvonatok, az új (hasnzált német) gyorsvonati kocsik (piros és kék egyaránt)."
Oké, bocsánat, ezekről elfeledkeztem. Ezek valóban jók és újak, de nekem abban a pillanatban, amikor írtam, "jó" vonatról a nagysebességű vonatok (ICE, TGV, Eurostar, Thalys) jutottak eszembe, nem az elővárosi vonatok. Egyébként látom is ezeket gyakran, bár nem sűrűn utazom velük.
Megjegyzem, ezek csak nekünk olyan szenzációsak, a korábbi vonatokhoz képest, bár Magyarországon tényleg nagy fejlődés ezeken utazni.
Ami az aránytalan üzletpolitikát illeti, ti. hogy nyugatra járnak, megjegyzendő, hogy azelőtt Tatabánya, Székesfehérvár, Esztergom irányába a legócskább, lerobbantabb szerelvények jártak, tehát ez a fejlesztés mindenképpen ott volt indokolt, pl. Szolnok felé már egy ideje a piros csíkos kék vonatok jártak (nem tudom a hivatalos nevüket).

magocska 2008.01.23. 12:20:01

Nem tudom, hogy az ország keleti fele most hogy áll a vonatokkal. De arra emlékszem, hogy Szolnok Békéscsaba viszonylaton is ilyen extra koszos és lerobbant bhv közekedett. Egyik nap megörültünk, mert ugyanolyan kocsi várt minket az állomáson, de fel volt újítva és csak úgy csillogott. Ja, és az ablakon is ki lehetett látni. Nem sokkal utána kaptunk piros csíkosat. Na azt meg egyenesen nem hittük el. Aztán végeszakadt a csodának. Visszarakták ugyanazokat a lerobbant kocsikat. Az álomnak vége, de legalább párszor kultúráltan utaztunk.

Ashi Valkoinen 2008.01.23. 13:21:21

tomi79

Nem lesz egyik évről másikra 280-as pálya Győrtől Szegedig. Minek rá TGV? Én kifejezetten örülök annak, ami van, mert, ahogy írtad, csak Bhv meg By volt előtte. Összeteszem a két kezem, hogy Flirt vonatokat láthatok, és már a gyorsvonattól sem undorodom. Nekem ez fejlődés.

tomi79 2008.01.23. 19:17:32

TGV Győrtől Szegedig :)))
A TGV-nek egyébként (bár talán nem az egész vonalon) külön pályája van, hogy gyorsabban tudjon menni :)
Valahogy nem fogadnék rá, hogy ilyesmi lesz nálunk záros határidőn belül :)
Egyébként ha lesz valaha nagysebességű vasút errefelé, szinte biztosan Budapestet köti össze valamelyik szomszédos fővárossal, mondjuk Béccsel, bár a románok is felvettették, hogy Bukarest és Budapest között kellene építeni: www.hetivalasz.hu/index.php?page=pages/cikk&cikk_id=16784&print
Ha mindkettő kiépül, végül is lehet Szeged-Győr TGV (esetleg budapesti átszállással ;)

Ashi Valkoinen 2008.01.23. 20:05:04

A Bukarest-BP dolgot én is olvastam, és igen, tényleg a Bécs-BP gyorsvasút a legesélyesebb. De még ez a mindennél nagyobb esély is kevesebb, mint ahány centi hótól megbénul ez az ország...

tomi79 2008.01.23. 20:12:18

Hát igen... amúgy sem lenne értelme egy Budapest-Bukarest gyorsvasútnak, ha Budapesttől a jelenlegi módon lehetne továbbutazni Nyugat felé...
Amúgy meg nem csak a hótól bénul meg az ország, hanem a hó hírétől is ;)
süti beállítások módosítása