MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ma és 160 éve

2008. január 08. - georgejr
Egy kis történeti összehasonlítgatás, csakúgy demagóg módon:)

Kedves M. Á. V. blog!

„Éljen a demagógia" felkiáltással meg szeretném osztani veletek a MÁV neandervölgyi alulfejlettségének legszebben hangzó bizonyítékát.


Naponta járok be Pázmáneum (= majdnem Piliscsaba) állomásról a Nyugatiba az esztergomi elővárosi vonalon. Az út hossza kb. 29 kilométer az Elvira és a Google Earth tanúsága szerint. A menetidő elvileg 49 perc, lásd szintén Elvira. Gyakorlatilag 60-70 perc, e tekintetben kénytelenek vagytok a szavamat elhinni, vagy megkérdezni az ezer ingázó pázmányos egyetemista bármelyikét.

1846 július 15-én az első hazai vonat Budapest-(mai)Nyugati és Vác között 33,6 kilométert tett meg, több állomáson is megállva útközben. Az út 59 percébe került.

(Demagógia üzemmód ON): vagyis százhatvan éve a Magyar Középponti Vasúttársaság gyorsabban szállította Cockerrill gyártmányú belga gőzmozdonyaival vontatott amerikai kocsijain az utasait, mint ma a Magyar Államvasutak a maga szép új Siemens-vonatain.

(Demagógia üzemmód OFF) Persze tudom, hogy százhatvan éve könnyebb volt megszervezni annak a négy árva vonatpárnak a közlekedését, mint ma a soktucatnyi párt egy elöregedett pályán, mellyel találkozik a váci és még ki tudja, melyik vonal is – bár az ember azt hinné, a logisztika azért csak fejlődött valamennyit másfél évszázad alatt. Azt is tudom, hogy ha ezen a vonalon vagy valamelyik csatlakozón akár egyetlen vonat is késik, az már magával rántja a szembejövő vonat menetidejét is, az a következőét, és így tovább az aznapi utolsó járatig vagy a világ végéig. Sőt, még azt is tudom, hogy ilyen állapotú síneken a legmodernebb Siemens sem tudja behozni a késést, gyorsuljon akárhogy. De legyenek bármilyen nyomósak is a mentségek, azért csak tény marad: a MÁV egy mai, forgalmas elővárosi vonalán több időbe telik megtenni harminc kilométer távolságot, mint a reformkorban. Széchenyi nem forog a sírjában, hanem röhög rajtunk.

Bónusz gyöngyszem. Októberben és novemberben számoltam, hányszor tartotta a vonat a menetrendet. Tippeltek, a kb. nyolcvan utamból hányszor értem a Nyugatiba vagy a Pázmányra kevesebb, mint öt perc késéssel? Négyszer.

És még egy bónusz gyöngyszem: a vonatok közül több is akad, amelyik nem áll meg a Pázmáneumon. Ostoba szervezés, mert ez az állomás adja messze a legtöbb utast az egész vonalon, de kedvenc állami mamutunk számára mégis logikus: a MÁV ugyanis nyáron mérte fel a vonal kihasználtságát, amikor egy lélek sincs kint az egyetemen. Az egyetem és a hallgatói önkormányzat tiltakozását nem vették figyelembe. (A korrektség kedvéért hozzá kell tennem, hogy ezt a sztorit csak hallomásból ismerem, tehát akár pletyka is lehet – a meg nem álló vonatokkal persze személyesen szívok.)

Üdv: (anonim)

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr56288550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trolipotlo 2008.01.08. 17:12:40

Nem értem a problémát: 160 évvel ezelőtt a sínek újak voltak. Mára fejlődött annyit a technika, hogy az elavult vonalon majdnem tudják tartani ezt a sebességet.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.08. 17:13:03

A 2-es vonal egy érdekes eset, mert pár év alatt egy kis vicinálisból tömegeket mozgató elővárosi vonallá avandzsált anélkül, hogy a szükséges fejlesztések megtörténtek volna rajta.

A mostani menetrend (2007-től) is egy halom kompromisszum eredménye. Minden korábbinál több vonat van, ez csúcsban óránként kettőt jelent.
A menetrend alapja az órás ütem. Ez viszont elég feszített, ezért az ütemen felüli sűrítő csak úgy fér be, ha az vár az "ellenvonatra" - ehhez viszont néhány állomáson haladnia kell, különben dominóként vernék el egymást a vonatok.
(Sajnos a "terven felüli" lassújelek és a mávos munkamorál miatt így is vannak késések, de legalább úgy-ahogy működik a dolog.)
Azt felmérések döntötték el, hogy mikor melyik állomás legyen kihagyva. Sajnos valaki mindenképpen szív, de az volt a cél, hogy minél kevesebben.

Van egy ütemes menetrend topic az indexen:
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9116178
Ott kérdezd István Gyurit a részletekről. Van köze a menetrendhez, és korrekt kérdésre korrektül fog válaszolni.

petya.bacsi 2008.01.08. 17:29:57

A Bp-Újszász-Szolnok vonalon is állítólag gyorsabb volt régen, mint manapság (kivéve nagyon ritkán, mikor valami csoda folytán tartják a menetrendet. Meglepő, de néha előfordul, tehát nem lehetetlen a menetrend szerinti közlekedés!) pedig akkor még ember lapátolta a szenet a kazánba, hogy menjen a gőzös...

Kíváncsi vagyok, hogy erre a levélre mit válaszolna a kommunikációs tííím... biztos megcáfolná az egészet, miközben össze-vissza magyaráznának, égés után pedig kiadna egy besértődött közleményt helyesírási hibával (dezsávű).

Gonosz Bölcsész 2008.01.08. 18:34:34

"a vonatok közül több is akad, amelyik nem áll meg a Pázmáneumon. "

Én is ezen a vonalon utazok rendszeresen. Igazából nem értem a problémádat. Egomból Nyugatiba egy(!) vonat van, ami nem áll meg Pázmáneumnál, az is reggel 7 óra után egy kicsivel. Nyugatiból pedig kb. 6 vonat van délután, mely nem áll meg ennél a megállóhelynél (az óra 52kor indulok). Úgy gondolom, hogy ez a napi vonatok számát tekintve elenyésző. (ha meg vki mindenképpen az 52-es vonatokat választaná, akkor átszállással megoldható:P)

Késések vannak. Bosszantó. A vonatok száma viszont a korábbi évekhez képest több. Számításba kell venni azt, hogy egy sínpár van, így elkerülhetetlen, hogy vhol a vonat várakozzon. Ha meg késik a szembejövő, akkor borul a kocka...

Mellesleg van a Volánnak is megállója a Pázmánynál (buszok 20-40 percenként, a reggeli és délutáni csúcson kívül emberi idő alatt érnek Pestre). Lehet, hogy nem esik annyira útba az Árpád hídi végállomás, meg nem is visz be annyira a központba, de mégis úgy érzem van választási lehetősége elég annak, aki a Pázmánytól kíván Pestre utazni...

Turmion Kätilöt 2008.01.08. 18:52:55

Azon a vonalon már csak Újpesstől indulo ha Esztergom felé mennék. És visszafelé jövet is ott szállok le. Ez köszönhető annak a kerítésnek is a Nyugatiban. Másrészt ki tudja, mikor fog beérni a Nyugatiba. Újpesten szintúgy ott a metró.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.01.08. 19:56:41

Halkan szeretném megjegyezni, hogy 1846-ban a Pest - Vác vonalon jóval-jóval kevesebb állomás volt, mint most akár a 70-es, akár a bejegyzésben említett 2-es vonalon.
De ha már kötözködünk, akkor 2008 - 160 nem egyenlő 1846-tal.

Adani 2008.01.08. 21:49:19

Van olyan vonal is, ahol a 100 éves szülinapján is változatlan maradt a tempó a megnyitáshoz képest. Sőt ha jól emlékszem a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonalnál pl. alig 80 éve még gyorsabban végigment a gőzös mint ma a modern(ebb) technika.

tomi79 2008.01.08. 22:55:21

Nem is csoda, ha így van, hiszen ez mellékvonal, biztos, hogy nemigen fejlesztették az utóbbi időben, sőt a megszüntetése is felmerült, habár fontos észak-déli vonal lenne.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.10. 10:16:32

tomi!

A 2-es (Egom-Bp) egy ideje már fontos elővárosi vonal. A kiépítés és alkalmazott technológia ezzel nincs összhangban, de szerinted mikor akarták megszűntetni?

tomi79 2008.01.10. 17:02:30

Comandante! Nem a 2-esről beszéltem, hanem a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonalról, az előző kommentre reagálva. Elnézést, ha nem volt egyértelmű.

tomi79 2008.01.10. 17:05:03

A 2-es vonal egyébként sem észak-déli, inkább északnyugat-délkeleti...