MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Elővárosi közlekedés az 1-es vasútfővonalon, 2007 végefelé.

2007. október 03. - georgejr
Ashi régen postolt, de most egy jó csokorra valót összegyűjtött:)


Szia György!
Régen írtam már posztot, de egyrészt nem is történt semmi kirívó, másrészt pedig inkább gyűjtöttem több esetet, hogy aztán most leírogassam őket. Kezdem a negatív dolgokkal, aztán a pozitívakkal, hogy a dolog végén egy olvasó se érezze, hogy a vasút, vagy méginkább a MÁV egy menthetetlenül szar valami. Légyszíves küldd el a MÁVnak is, kíváncsi vagyok, mit gondolnak az észrevételeimről, nem felháborodottan írok nekik, hanem teljesen racionálisan, ahogy látom (próbálom látni) a dolgokat.


Negatívumok:

1. Reggeli vonatközlekedés: Szokás szerint a reggeli vonat (6:27-kor indul Tatabányáról Budapest Déli pályaudvarra) nem Oroszlányból, hanem Győrből érkezik, de van csatlakozás Oroszlányból is, 6:23-kor ér Tatabányára elviekben. Az utasok átszállnak, aztán indul a menet. Elviekben 4 perces átszállás, feszes menetrend, hatékony vonatbeosztás. Megjegyzendő, Oroszlány felé egyvágányú a pálya, Oroszlányba 6:32-kor indul vonat, ami már a Déliből jön. Tények: 6:23-kor érkező oroszlányi személy még sosem ért be 6:27 előtt. Sosem, pedig 2006 december 10 óta elég sokszor mentem már fel Kelenföldre, hiszen ott tanulok, mindennap feljárok. A győri személy általában 5-10 percet késik, előbbit sosem mondják be. De jópárszor előfordult, hogy a győri beért már 6:23-ra, de a csatlakozásra még negyedórát vártunk. Nem értem, miért nem képes SOSEM beérni pontosan egy 21 perces szakaszon az oroszlányi vonat. Egyszerűen felfoghatatlan. Ráadásul a győri vonat nem talent, meleg, büdös, koszos, és már Bicskén alig férnek fel rá, mert általában három-négy kocsival közlekedtetik. Nyáron fűtik is. Télen ritkábban. Nincsenek durva késések, 120 percek, de mindennap a 10 is bosszantó. Megjegyzem, az öt perces késést Kelenföldig még behozza a vonat, de az öt perc felettieket nem, mert akkor el kell engednie a Tatabányán 6:45kor áthaladó gyorsvonatot, feltéve, ha az nem késik. Hogy miért nem járok azzal? Mert még többen vannak rajta, érkezése pedig zsákbamacska. A személy legalább "csak" 20 percet késik maximum. Azonban a 6:32-es vonat, ami Oroszlányba tartana, nem mehet ki addig, amíg Oroszlányból nem jön meg a másik, az egyvágányú pálya miatt. Ha a győri késik, akkor sem mehet el, mert a Győr felől érkezőknek biztosítanak átszállást Oroszlány felé. Oroszlányba már 10 perc késéssel megy az a vonat is, ott pedig nagyon kevés idő van a fordulásra. Így már a következő órában is késva jön Oroszlány felől, így a következő sem tud bemenni Oroszlány felé, csak késéssel, és a reggeli késések és a szűk oroszlányi fordulóidő miatt ezután délig biztos, hogy késések vannak (5-10 perc) Budapest Déli felé.

2. Lassújelek feltűnése: Szár megállóhely Tatabánya felőli bejáratánál egy 6-os lassújel tűnt fel mindkét vágányon, gondolom, nincs pénz felújítani a gyalogos aluljárót, hogy mégse omoljon össze, a vonatok azért a 10 méterért lelassítanak 140-ről 60-ra. A személyvonatról nem feltűnő, mert az úgyis megáll . Herceghalom és Biatorbágy állomások között kettő tűnt fel, ha jól emlékszem, egy kilences és egy tízes. Ideszublimálódtak. Szeptember elején még nem voltak. Most már vannak. (Saját következtetések: A metró4 hatékonyságát úgy számolják ki, hogy 30 évre előrevetítik, egy perc alatt mennyi pénzt keres egy átlagos magyar, ezt a forintmennyiséget megszorozzák az utasok számával és a metró4 által megspórolt percek számával. Ha ez a pénz több, mint a metró4 építési és 30 éves fenntartási költsége, ez hatékonynak mondható. A négyes metró amúgy ilyen extrapolálás alapján nem hatékony, de ez más téma. Ugyanilyen elven kiszámolhatjuk, hogy egy "a" lassulású/gyorsulású vonat mennyi percet veszít el egy tíz méterre ható 6-os lassújellel, ha amúgy 140-nel mehetne. Ezt megszorozzuk a napi áthaladó utasok számával, az átlagkeresettel. Kíváncsi vagyok, hány nap után jönne ki az aluljáró felújításának költsége.)

3. Az új Talent vonatokon továbbra sem működik sem a vizuális, sem a hangos tájékoztatás. Márciusban lesz egy éve, hogy magyar síneken cirkálnak, éles bevetésben. Még ennyi idő sem volt elég? Vagy szóljunk pár IK-s embernek akármelyik egyetemen, akik beprogramozzák nekik, GPS-szel, mindennel együtt? Ez is elég hihetetlen, legalább annyira, mint ahogy az oroszlányi személy nem talált még be időbe Tatabányára, 6:23-ra.

4. Mindig találkozni bunkó, modortalan, ápolatlan kalauzokkal. Bár egyre kevesebbszer. Ez inkább átlag megfigyelés, mint kirívó eset . De nagyon örülök a javulásnak.

5. A tatabányai állomás egészében még mindig a vasútvonal szégyene... sajnos.

Pozitívumok:

1. Friss, mai élmény. A 14:28-kor Tatabányáról Délibe induló Talent motorvonat vezetője élt azzal, hogy van hangosbemondó a szerelvényen, kultúrált, nem elhadart, érthető megfogalmazásban közölte az utasokkal a fontos tudnivalókat. A Tatabányán bemondott szövegét megpróbálom emlékezetből ideírni nektek, tényleg, meglepő és kellemes csalódás volt: "A MÁV-START Zrt. és a vonat személyzete nevében köszöntöm kedves utasainkat. A vonat Budapest Déli pályaudvarig közlekedik, minden állomáson és megállóhelyen megáll. A vonaton kamerás megfigyelőrendszer működik a bűncselekmények megelőzése és utólagos kivizsgálása érdekében, a felvételeket csak a törvényben arra feljogosított szervek és személyek ismerhetik meg. Kellemes utazást kívánunk." Ezután jött kalauz, kedves ember volt, ő is jó utat kívánt, a vezető pedig minden állomás előtt bemondta, hogy melyik megálló jön, az ajtók melyik oldalról lesznek nyithatóak. Nem tudom, hogy ez munkaköri kötelesség-e, ha az, akkor ez az ember nagyon korrektül végezte el a munkáját, ha nem kötelesség, akkor minden tiszteletem az övé. De ez már tényleg európai szintű volt. Remélem, be tudják azonosítani az illetőt és talán valami jutalmat is kap, ha másért nem, hát példamutatásért.

2. Utastájékoztatás javulása: Már minden késést kiírnak, ami legalább 10 perc, több ilyen esetben próbaszerűen kérdeztem állomási személyzetet vagy kalauzt, amelyikük nem is tudott magyarázatot adni a késésre, az is kedvesen fogadta a kérdés és udvariasan válaszolt. Példát lehetne venni róluk. De tényleg.

3. A gyorsvonati kocsik tisztasága az elmúlt pár hónapban szerintem rengeteget javult. (Ao, A, Bo, B típusú kocsik, Győr-Keleti viszonylatban.) Egy kis koszt még lehet találni, de lényegesebben kultúráltabb lett, a WC is. Ehhez is csak gratulálni tudok.

Egyelőre ennyi. Remélem, mikor legközelebb írok erről a vonalról, ismét javulásról írhatok.

üdv, Ashi Valkoinen

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr39184382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2007.10.03. 09:57:03

örülük a pozitívumoknak, de én a szolnok-bp, illetve a többi vonalon nem látom.
a keletiben még mindig a máv rt. üdvözli az utasokat, arra is lusták, hogy újravegyék a szöveget, vagy megkérjék a nénit, hogy mondja be néha.
a "késett" jelzőt is mindig elhagyják, a tájékoztatással pedig foglalkozik külön post a blogban.

viszont illedelmes kalauzzal hál Istennek egyre többet találkozom.

wh_old (törölt) 2007.10.03. 11:02:50

A tatabányai állomás valami borzalmas tényleg... 30-40 éve rohad, pedig a vasúthálózatban elég nagy szerepe van.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2007.10.03. 15:11:23

Egy ideig működött az utastájékoztatás, de kissé "Szar" volt, így maradtak csak a végállomás megjelenítésénél. Nekem egyszer volt szerencsém hallani, Délitől Kelenföldig utaztam azalatt bemondta, hogy Budaörs állomás következik, meg hogy Herceghalom megállóhely következik.

Ashi Valkoinen 2007.10.03. 18:25:15

Valóban voltak kísérletek, egy korábbi posztomban (Elővárosi közlekedés az 1-es vasútvonalon, a blog indulásának második vagyx harmadik hetén) írtam erről is. De a dezinformáláshoz képest a semmilyen informálás javulás. Mínuszból nullába.