MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

És a pótdíj visszafizettetik...

2007. augusztus 22. - georgejr
Igen. Igaz a hír! Tegnap Daneelo-nak visszafizették a pénzt!

Kedves Megint Állunk Vazze!

Egy kis pozitívum is a sok ocsárlás közé, amikkel én is egyetértek, viszont nagyon sok múlik az emberi tényezőn is, amint ezt szeretném veletek megosztani. A tengapi nap folyamán (aug. 21) használtam a MÁV kegyes szolgáltatását a Sopron-Budapest vonalon. A Kékfrankos ICre szólt a jegyem, ami 19:10-kor indult Sopronból, és a menetrend szerint 21:48-ra érkezett volna meg Budapestre (ez most nem sikerült, de majd még később lesz róla szó).


A Sopron-Budapest útvonalon kétszer kezelik a jegyet, egyszer a GySEV kalauzai, másodszor a MÁV kalauzai, és ez a kis történet az ő emberségükről szól. A GySEV kalauza kezelte először a jegyemet, amire 33%-os kedvezmény volt, mivel Magyar Turizmus kártyámat használtam. Lusta voltam leszedni a felrakott csomagomból a kedvezményre jogosító papírt, miutéán elindult a vonat, előtte meg elfelejtettem. Jött az kalauz, átadtam a jegyeket, és már nagyban készülödtem, hogy leszedjem, mikor átadtam a jegyet, de a kalauz csak egyszerűen megkérdezte, hogy mire kaptam a kedvezményt. Megmondtam neki, hogy a Magyar Turizmus kártyára, és további jó estét kívánva már robogott is tovább.
Utána a MÁV kalauz is ellenőrizte a jegyeket, és ő is mindent rendben talált, majd rendben elköszöntünk (én reméltem, hogy ez lesz az első és utolsó találkozásunk).

Sajnos nem így történt, mivel Győr után a vonat hirtelen leállt a pályán, és 30 percen keresztül maradt egy helyben. Itt egy kis üröm kerül az örömömbe, mivel semmi tájékoztatást nem kaptunk az állás okáról, de gondolom nem akarták túlságosan elhasználni az IC-ken megtalálható elektronikai rendszert. Szóval 21:20 körül ismét elengedtük a ménest, és elindult a mozdony is. Már elég nagy volt a késés, és akkor hirtelen mellettem egy gyorsvonatot meghazudtoló sebességgel elhúz a kalauz, és tájékoztat minket, hogy visszakaphatjuk a helyjegy árát. Nem tudom, hogy erre a MÁVtól kapott felhatalmazást, vagy csak tájékoztatta az utasokat, de szerintem elég nagy figyelmesség volt. Persze ugyanerre a fent említett elektronikus információs rendszert is használni lehetett volna a bájos női hanggal, és a 3-szorra már idegesítő zenei aláfestéssel.

A legutolsó meglepetés akkor ért, amikor leértem a pénztárhoz, minden vita nélkül visszaadták a helyjegy árát.

Üdvözlettel,

Daneelo

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr44145913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kontraszt 2007.08.22. 11:46:53

Belső informátortól tudom, hogy szerencséd volt, hogy csak 30 percet kellett ülnöd az IC-n pluszba, mivel az említett időszakban valamelyik távvezérelt központba csapó villám miatt történt leállás 2 órán át tartott, mire sikerült a hiba okát megtalálni, és helyreállítani.

Amúgy nem aránytalan az, hogy 15 perc és 4 óra késés esetén is csak az IC pótdíj árát kapja vissza az ember ?

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.22. 12:19:24

Kontraszt: nem egészen. A dolognak van egy logikája. Hosszú ideig én sem értettem.

A menetjegy - bármely vonatra jó - és a pótjegy - adott vonatra jó - megvásárlása két külön ügylet, "szerződés".

A normál vonatok esetében nem garantálják a pontosságot, mivel a vonat a csatlakozásokra vár, és tudják, hogy sok megállóban, utashibából is jön a késés. Ugye nem lehet az indulási idő után ajtóból lógva 5 percig csókolózó utasra ráverni a késés költségeit, pláne nem lehetne, ha jegyár is visszajárna valamilyen mértékben a többi utasnak. Próbáld meg behajtani. Főleg akkor, ha emiatt vár a csatlakozás, amiatt annak a csatlakozása, az késve érkezik a nyugatiba, emiatt minden nyugatiba érkező vonattal szopás van...

Hamar el lehet csókolózni egy lakás árát. Jegyvisszatérítés nélkül is. Ergo a normál jegy kapcsán, tekintve, hogy nem is adott vonatra szól, nem lehet pontosságot garantálni.

Ebből tehát visszatérítés addig nem jár, és nem is adható, amíg az egész rendszer és az utasok hozzáállása nem változik. Természetesen a műszaki hiba, vasút hibájából lévő késés esetén a csatlakozások bevárása jelenti a gondot, de ezt az utas elvárja, sőt, sok esetben fontosabb, mint a jegyárak visszatérítése. (Gondold el: Utolsó vonatnál lekésni az átszállást)

A pótjegyviszont egy olyan szolgáltatásról szól, ami helyet i biztosít, adott kényelmi szolgáltatásokat is (légkondi, adott esetben büfé vagy étkezőkocsi, hogy hasznosabban teljen az idő), valamint azt is, hogy az adott vonat a csatlakozások rendszerében máshogy működik: A normál vonatok megvárják, de ez a vonat nem vár másra. Ergo, a menetrendje adott határok között betartható. Egy kiszámíthatóbb vonat.

A pótjegy vásárlást külön szerződésként kezelve: A menetjegyért adott szolgáltatást (adott távolságot megtehetsz) megkaptad, a menetjegy kapcsán vállalt feltételek megszűntek. A pótjegy által vállalt feltételek tekintetében a MÁV hibásan teljesített. Nos, cserélni (megismételt teljesítés) nem tud, mert adott vonatra szólt a szolgáltatás. Javítani ismét nem tud. Marad az árleszállítás, és a szerződéstől elállás esete. Az utóbbiban jár vissza a teljes vételár. De ugye ez a pótjegy tekintetében.

Ezek mellett ugye kártérítési követelésed lehet, de azügyben pereskedni kell.

kb. ilyen logika mentén dőlt el, mi is jár vissza.

Mirko 2007.08.22. 13:02:51

Korrekt magyarázat. Én anno dacumális 2004-ben egy egész kupac jegy és helyjegy árát kaptam vissza a lekésett csatlakozás és a megfelelően aggresszív kérésem miatt. (De erről már írtam.)

Amúgy pedig, Kontraszt: nézz ki az ablakon. Nézz rá a naptárra. A magam részéről én azt látom: Észak-Balkán, 2007. Te is? Akkor örüljünk annak, hogy legalább ez egyszer a szerződésben vállaltakat (IC pótjegy visszatérítés, ha már mást nem is feltétlenül) betartják - ez is haladás.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.22. 13:33:16

Ha a csatlakozást lekésed az ugye más ok miatt is problémás, hiszen a többi csatlakozás nem várt meg :) akkor természetesen a menetjegy ára is visszajár.

Az Észak-Balkán témára láttad mit írtam máshol, nincs miért tovább ragozni.

the real 2007.08.24. 10:57:56

Én szinte ugyanakkor jöttem, ugyanarra (Szombathely felől), nem álltunk egy helyben 30 percet (csak Tata és Tatabánya között döcögtünk) , de azért összejött annyi késés azon a vonaton is. A helyjegyet nem kaptam vissza, mert "vihar" volt: esett az eső és még villámlott is itt-ott, ami nagy ritkaság országunkban.

the real 2007.08.24. 11:24:39

Bocs, egy nappal korábban, és ugyanaz a vonat. Viszont azt nem értem, hogy ha villámlik csak úgy, nem fizetik vissza. Ha villám belecsap valami központba, visszafizetik. Hogy van ez? Mi alapján döntik el?

krtek24 2007.08.24. 18:44:24

Azért a menetjegy-pótdíj szétválasztás szerződésszerű teljesítés tekintetében eléggé sántít. A menetjegy is konkrét vonaton való utazásra jogosít, pontosabban ennek megtörténtét igazolja. Hiszen ha felszáltam a szerelvényre, a MÁV - az egyébként addig a pillanatig több vonatra is érvényes menetjegy alapján - immár az adott járaton köteles szerződésszerűen teljesíteni, így (szép jogásznyelven) a menetjegy is osztja a pótjegy sorsát.

A csókolózás, csatlakozásra várás stb. tényező a MÁV felelőssége szempontjából nem releváns. Nem az számít, hogy "konkrétan" kinek a hibája a késés, hanem hogy kinek az érdekkörében felmerült ok miatt került sor a szerződésszegésre. Ez pedig természetesen a MÁV, hacsak nem igazol erőhatalmat.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.24. 22:18:04

krtek24: A normál menetjegy a legtöbb esetben átszállásra is jogosít :) Ezért nem értek egyet azzal, hogy onnan a szerződés csak azon a vonaton teljesülhet.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a késő vonat ilyenkor ne lenne hibás teljesítés.

De azt jlenti, hogy a MÁVnak nem azzal avonattal kell feltétlenül teljesítseni a szerződést. Mondhatja azt, hogy a "kijavítás" lehetősége fennáll, hiszen átülhetsz egy utána érkező nem késő vonatra, így tud szerződésszerűen teljesíteni, ezért a szerződéstől elállás feltételei nem állnak fenn.

Az utas választott: nem várta be a menetrendszerint közlekedő vonatot, mert inkább elfogadta a késést, hiszen ezzel együtt is előbb ért oda. :) Szóval az érvelésbe ez is belefér.

Más kérdés, hogy ettől még én is a teljes jegyárat követelném vissza, és nem értek egyet az ilyen szétválasztással, de a logikáját értem :)

Sokkal komolyabb kérdés az ami az én esetemben merült fel: A vonatról közölték, hogy bizonytalan ideig nem közlekedik. Ugye felsővezeték-szakadás, stb. Az ilyet nem késésnek, hanem vonatkimaradásnak hívják ugye... Igen ám, de ez útközben történt.

Ugye a MÁV a már megtett szakasz árát levonta a jegy visszaváltásánál. Ez egyfelől a szerződés hibás teljesítése miatti, PTK-n (jogszabályon) alapuló szankciós elállás normál jogkövetkezményeitől eltér.

Másfelől: Nem csak egy 2/3os törvényben meghatározottakkal kerül ellentmondásba a MÁV, hanem a dolog igazságtalan is. Könnyen lehet, hogy emiatt vissza kell menned a kiinduló állomásra. Ha valakit meg kell kérned, hogy jöjjön érted, akkor nem adják féláron az autópálya matricát.

Egy Siófok-Budapest és egy Siófok-Székesfehérvár + Székesfehérvár - Budapest út ára nem azonos, főleg, ha a második szakaszt nem vonattal teszed meg, ergo, a hátralévő szakasz megtételének értéke jó esetben is több mint amit a MÁV visszaad.

Na abban ott, még a logika is sokkal inkább sántít mint itt, és ott komolyabbak a jogi aggályok.

Ezen felül, ugye a vonatjegyre vonatkozó szerződésben eleve nincs benne a pontosság, hiszen a legtöbb vonat vár a csatlakozásra :) Tehát a pontosság kérdését csak az IC szolgáltatás kapcsán lehet felvetni. A vonatkimaradás és emiatt (vagy más miatt) való ottragadás kapcsán a hibás teljesítés, a szerződésszegés (tudatosan is) másként is felmerül a MÁV részéről, nem véletlen más az eset megítélése.

De mondom: Ilyenkor SEM korrektek, és itt semmi nem áll mellettük. Elsőként azt kéne elérni, hogy a saját logikájuk szerint legyenek korrektek, aztán a lehető legtöbb vonatot kell kötött menetrendűvé alakítani ilyen - olyan módon.

krtek24 2007.08.25. 06:58:26

Nem értünk sajnos egyet, mert amit írsz, az jogilag nem álja meg a helyét. A jegy késés szempontjából egy adott vonatra releváns, az mindegy, hogy átszállhatsz-e vele, vagy sem. A kezelt jegy így konkrét vonatra érvényes szerződés, max. ha átszállsz, akkor több konkrét vonatra - így pontosabb, bevallom :). Hiába ülsz át egy már megkezdett jeggyel egy másik - egyébként nem késő - vonatra, a szerződésszerű teljestést már bebukta a MÁV. Hacsak nem következik be az a csoda, hogy a kényszerátszállás révén (mondjuk késő személyről átültetnek IC-re, de ilyen a világon nincs) előbb érsz célba, mint az eredeti vonatoddal értél volna. A pontosság meg bizony az összes jegyben benne van, a csatlakozásra várás lényegtelen. Csatlakozásra kizárólag a MÁV érdekkörében felmerülő ok miatt kell várni (erőhatalmat leszámítva), így a csatlakozás miatti várakoztatás esetén sincs szerződésszerű teljesítés.
Egyébként milyen 2/3-os jogszabállyal kerül a MÁV ellentmondásba?

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.25. 11:52:27

PTK szavatosságra vonatkozó szabályai, ha jól tudom a PTK 2/3-os, nem?

Amúgy a normál jeyben a pontosság tudtommal nincs benne. Ezen felül, a normál jegy kapcsán: Ha átszállítanak az "kicserélés", mint megismételt teljesítés. Ha az a vonat (az új teljesítési kísérlet) úgy megy, ahogy annak (az adott vonaton) mennie kellene, akkor ezért nincs visszaváltás.

Amúgy a MÁVnál a kijavítás az ICnél is mehetne. Pl. ha fehérvárig késik, de Budapestig behozza... De a csere ott nem lehet :) Mert ugyanarra a vonatra nem tud új pótjegyet adni.

Ami normál menetjegy, ott visszaváltania nem kellene, de új jegyre, stb. szükség lenne. Csere / megismételt teljesítés, ha a javítás nem sikerült, nem vállalta. Ha a MÁV azt mondja: Kijavítja, a következő vonat nem fog késni, eldöntheted, hogy megvárod, vagy maradsz... Akkor javított.

Amikor éppen van üzletszabályzatuk, akkor amúgy a késés kapcsán szerepel benne, hogy az előfordulhat, azért nincs visszatérítés, ezzel együtt fogadod el a szerződést :)