MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

ÖBB akciózik

2007. augusztus 06. - georgejr

Sokszor kapunk leveleket, hogy drága a jegy, miegymás, de végre jött egy tényleg jó javaslat!

Holnaptól szavazhattok erre.


Kedves Szerkesztő!

 

A minap utazási irodában a mellékelt brossurát nyomták a kezembe. Áttanulmányoztam, röviden összefoglalva az osztrák vasút alábbi akciójáról van szó.

Kapok INGYEN (!) és bérmentve a kupon érvényesítésével 50%-os kedvezményre jogosító utazást - AUSZTRIÁBAN! Ha pedig állandó, egész évben és korlátlan 50%-os jegyvásárlásra jogosító kártyát szeretnék, mindösszesen az ottani minimálbér kb. tizedét kell kifizetnem Eszembe jutott a MÁV Start/Stop most ki tudja milyen Zrt. vagy Bt. Folyton azon sírnak, hogy veszteséget termelnek, kevés az utas - bár a vagonok zsúfolásig teltek. Az eszükbe sem jutott, hogy az ÖBB-től minimális költségen le lehetne másolni az ötletet? A MÁV persze nyilván nagyon elégedett, nem is olyan régen az origo.hu oldalon büszkén jelezte egyik vezetőjük, apróbb hiányosságokon kívül az égadta világon semmi gondjuk nincs, nem is érti, mit háborognak az utasok. (Ha egyszer netán lapátra teszik és elvész az összvonalas, 1. osztályra szóló éves bérlete, amely családja valamennyi tagjának természetesen szintén ingyen jár, talán eszébe jutnak e sorok, hogyan is lehetett volna minimális befektetéssel pluszbevételeket csinálni.)

 

Most tépelődöm. Egyszerűen nem fér a fejembe, hogy az osztrák vasútnak ez hol éri meg - mert nyilván megéri (!) , a MÁV-nak meg miért nem? Ráadásul még csak nem is időszakos, vagy szerencse elemmel társított akciót hirdetett az ÖBB. Nincs benne ún. apróbetűs rész, tele olyan kivételekkel, amelyektől egy rendes magyar reklám hemzseg és végeredményképpen amit nyer az ember a réven, azt elveszti a vámon. Nem. Egyszerű, tiszta közérthető a kedvezmény. Sőt! Megérte kiadni magyar nyelven is

Arról lehet szó, hogy a MÁV nem is akar kedvezményeket adni, hiszen jelenleg is csak az utasok 18%-a vesz teljesárú jegyet, gondolják, elég ez. Persze látom sötét jövőnket, kijön egy ehhez hasonló kártya itt is, csak épp nem 100,- euro lesz az ára, hanem 500,- a jövedelemkülönbségek figyelembevétele nélkül. Így meg a kutyának sem kell majd, és jön megint a sajnálkozás, hogy hát ők megpróbálták El kell ismerni, valamit tudnak ezek a sógorék ott, tőlünk nem is olyan messze, itt a szomszédunkban. Ha valakinek netán hasonlónak tűnnek az árak, igen jól látják, nem tévedés, már majdnem ugyanennyibe kerül nálunk is a vonatozás - igaz akció nélkül és â01Eaprócskaâ01D színvonal-különbséggel, kevéssel vagyunk lemaradva, de hát ez van, talán 100-200 év múlva majd megmozdul itt is valami.

 

Német/svájci barátaimmal képtelen nagyok megértetni, hogy kis hazánkban ilyen és ehhez hasonló kedvezmények miért nincsenek. (A Hungary Card sem éri meg igazán - a kísérőnek legalábbis tuti ráfizetés. Számukra értelmezhetetlen a BKSZ vagy BEB bérlet is - jó lenne eldönteni mi a neve! - , mivel kint úgy működik a rendszer, hogy nem kell plusz felárat fizetni a vasút használatáért.)

 

Még valami: mi az oka annak, hogy egy Bp.-Üllő távolságra eladott 30 km-es bérlet, kizárólag egy, azaz EGY vonalon érvényes? Ez kint, tőlünk nyugaton úgy működik, hogy a 30 km a kiindulási állomástól bármerre leutazható! Ennek tudatában kéretik megítélni a bérletjegy árát Csak a miheztartás végett, Svájcban a Basel-Eptingen távolság 32 km, a teljesárú havibérlet mellyel taxi és hajó kivételével mindenre fel lehet szállni az egész kantonban, átszámítva     10 385,- FORINT, azaz tízezer-háromszáznyolcvanöt. Nem tévedés, a www.tnw.ch oldalon leellenőrizhető. Ennyire drága Svájc vagy olcsó. Mondanom sem kell, ilyen árak mellett mindenkinek van bérlete, a közlekedési cégeknek pedig bevételük van.

 

Addig is itt van az ÖBB akciója, gondolom ennyi reklámot megérdemelnek, ha másért nem, legalább a szolgáltatás színvonaláért és az ötletért cserébe. Mi meg majd irigykedünk innen a Lajta túloldaláról, csorgatjuk a nyálunkat ilyen és ehhez hasonló akciók után és â01Esajnáljukâ01D a MÁV-ot, amikor megint veszteségekről, gazdaságtalan működésről, bevétel-csökkenésről tájékoztat. (Halkan és zárójelben: itt a lehetőség, jó reggelt, talán még nem késő meg lehetne próbálni növelni a bevételeket - akár ilyen módon is!)

Lehetne erről itt egy szavazást tartani? :)

 

Üdv!
Az Utas

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr17133325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kontraszt 2007.08.06. 12:44:44

Már mióóóóta van bahncard a db-nél ... legalább 10 éve ...
egyszer talán eljut hozzánk is
bahncard 25-50-100

hattyú 2007.08.06. 12:59:38

sok csoda derülne ki, ha az emberek Magyarországon kívül is vonatozgatnának...és még mennyi témakörben a vonatosdin kívül... A MÁV valószínűleg nem kizárólag a jegyárak miatt veszteséges, hanem mert egy mesterségesen életbentartott, vízfejű szörny, amire szükség van, mert ez jó nekünk! hajjaj, de mennyire jó! (ez utóbbi dolgot mindig elhitetik velünk és mindig sikerrel!)

:) persze nemisígyvan a MÁV jó és szegényeknek olyan nehéz :(

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2007.08.06. 18:44:53

A Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSz) járatait veheted igénybe a Budapesti Egyesített Bérlettel (BEB). Tehát a bérlet megnevezésére a BEB a helyes.

krtek24 2007.08.06. 20:34:32

Nem igazán értem, hogy a Hungary Card miért nem éri meg, illetve ki az a kísérő, akinek ráfizetés lenne.

hobbyvasutas 2007.08.07. 14:46:19

A kommentem lehet hogy egy kicsit reklámszagú, de elsősorban a hazai viszonyokra való figyelemfelkeltés a célom.

A fentieken kívül egyéb kedvezmények is elérhetőek. Pl.: Einfach Raus Ticket 28€ kb 7000 Ft, ezzel 2-5 fős csoport egész nap korlátlan számban utazhat az összes helyi vonaton (regionalzug, regionalexpressz, a bécs környéki gyorsvasutak, élményvonatok). Optimális esetben 1400Ft/fő.

A Vorteilscard nagy előnye, hogy mindenki számára elérhetővé teszi a kedvezményes utazást. (Ha jól tudom környezetvédelmi kártyát jelent az elnevezése.) Van felnőtt, tanuló, nyugdíjas, családi, és speciális változata, ez utóbbi mozgáskorlátozottakra, gyengénlátókra vonatkozik. A kedvezmények igénybevételéhez a kártyát mindenkinek meg kell vennie 20-100€ összegben. Tehát nem alanyi jogon jár a kedvezmény, hanem a kártya függvénye. Már a jegy vásárlásához szükséges a vorteilscard, így gondolom ez alapján kapja meg a vasút az államtól a kieső bevételét.

Egyéb kedvezmények: Szentgotthárdon felszállok a vonatra, és a kalauznál felár nélkül megvásárolt jegy (bár nem olcsó) tartalmazza a Grazi tömegközlekedést is az adott napra. A jegyet természetesen a vállára akasztott gépből adta ki, amiről elvileg bármely vonatra adhat jegyet.

Van még az Österreich card - bár ennek az ára elég húzós kb 420.000 Ft, viszont ezzel egy teljes évig ingyen lehet utazni az összes ÖBB járaton (kb 1.200 Ft/nap). Persze ennek is léteznek egyéb változatai.


Ha még eszembe jut más is azt is megírom.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2007.08.07. 22:41:11

Már nem azért, de hol van a szavazás? Csak azért, mert már eltelt egy nap, és nem találom erre - a jobb oldalon - a szavazási lehetőséget.

globetrotter2214 2007.08.08. 12:14:38

Voltam ma a MÀV Keleti pu.-i pénztárában. Ott még egy halom van a prosiból - érdemes bespájzolni néhányat elvég dec.-31-ig érvényes.. Sajnos még ezt sem hirdeti meg a MÀV, pedig neki is bevételt hozna. Az árak tényleg szimpatikusak-a legtávolabbi cél - Bregenz a Bodeni tónál- 9000 alatt van, de többi is fantasztikus: Tarvisio Olaszo 27.-€, Mariazell 16,70€ Salzburg 25.-€. (Hegyeshalomtól) Nem akarok reklámot csinálni de hát ilyen minöségü vonatokkal ilyen áron mikor fogunk itthon is utazni ?? 26 év alatt szerintem tényleg megéri a kártya ha csak egy párszor utazik az ember Ausztriába (19,90-be kerül és egy évig érvényes -mellékesen tartalmazza az EURO 26 klubtagságit amely meg Mo-n is ervényes, valamint a RAILPLUS kedvezményt 25 % az EU többi országaiba).

bato 2007.08.09. 23:03:10

A közösségi közlekedés belföldi árait a GKM határozza meg.
Érdemes az osztrák és magyar vasútvállalatok teljes árait összehasonlítani.
Az, hogy milyenek a vonatok, attól függ, milyen gyorsan tudja lecserélni elavult kocsijait az üzemeltető.
Ez meg leginkább attól függ, állam bácsi mennyit tesz a zsebébe, mert ezeket a fejlesztéseket az utasoktól származó bevételből, üzleti alapon nem igazán lehet fedezni. Egy korszerű vasúti kocsi kijön úgy 300 millió forintból.
Az, hogy milyen gyorsak a vonatok, attól függ, állam bácsi mennyire favorizálja a vasútépítést. Nálunk egy fél olyan vonal van, amely az autópályához mérhető, azaz 160-as sebességre alkalmas.
A kártyára adott kedvezmény jó ötlet, de a Magyarországon nem az ilyen üzleti típusú kedvezmények, hanem a szociális alapú kedvezmények voltak eddig divatban. Egy diák sem tiltakozott korábban a 67,5% ellen, és kért osztrák típusú, pénzért vehető, kisebb kedvezményt. Lefogadom, hogy a szociális kedvezmények visszafogása után előbb-utóbb bejönnek az osztrákokéhoz hasonlók.

bato 2007.08.09. 23:30:26

Ja, és még egy dolog. Az említett Einfach Raus Ticket mögött vajon jelentős költségvetési támogatás vagy jelentős költségvetési támogatás érhető tetten?
Könyörgöm, értsük már meg, hogy Ausztria sokkal többet költ vasútra, mint Magyarország, és ezt már régóta teszi. Így nem csoda, hogy jobbak. Tessék már Szerbiában is vonatozni egy kicsit, aztán megalapozottabban lehet fikázni vagy nem fikázni a magyar vasutat.

Én vagyok 2007.08.16. 16:05:07

Miért hasonlítgatja mindenki a MÁV-ot az ÖBB-hez? Az ÖBB-nél is annyi a bliccelő, mint a MÁV-nál? A teljes árú jegy is annyiba kerül, mint a MÁV-nál? Tényleg elhiszitek, hogy a MÁV csak azért veszteséges, mert olyan getszik, hogy szétlopják a főnökök? Mennyibe kerül egy 300 km-es 50%-os jegy ott és mennyibe a 300 km-es teljes árú itt?

hobbyvasutas 2007.08.18. 20:40:50

Vita és egymás felesleges győzködése nélkül néhány példa: Egy példa a drága oszrák vasútra: a vonatjegy ausztriában kb 2szer annyi mint nálunk. Sopron Szombathely 1.050 Ft, Sopron Bécs kb 2.500 Ft. Egy jó ellenpélda. Sopron Szombathely egyhavi bérlet kb 42.000 Ft. A Sopron Bécs havi bérlet ára kb 32.000 Ft, és ez magában foglalja a bécsi tömegközlekedési bérletet is. Csak azért jó az osztrák példa a magyar mellé, mert kb hasonló méretű ország, hasonló vasúthálózattal. A kb 20 év előnyük a vasútfejlesztés szintjén szinte behozhatatlan, de a jó példáik olcsón másolhatóak lehetnének. Egyébként vasúti szempontból Magyarország és Ausztria a 70-es évek végéig szinte azonos szinten álltak. Azóta aztán sokminden történt.

Fedup Sári 2007.08.21. 10:20:22

Igen, itthon a bérletvásárlók legnagyobb része gyakorlatilag nem spórol semmit azzal, hogy bérletet vesz, hiszen a bérlet ára = 20 menettérti jegy ára, vagyis csak annak jelent spórolást, aki naponta többször utazik, vagy legalább hétvégenként is rendszeresen vonatozik.

Szóval: nem arról van szó, mint a békávébérlet esetén, ahol a havibérlet ára = 16 oda-vissza út, vagyis ott tényleg honorálják azt, hogy előre és egy összegben fizetsz. Ráadásul az "átlagos bkávés utazás" tippem szerint legalább 1,5-2,5 átszállást jelent, vagyis a havibérlet tényleg óriási spórolást biztosít a lyukasztgatáshoz képest a legtöbb felhasználónál.

A fentiek szerint az ÖBB-nél is jókora kedvezményt kapsz, ha bérletet veszel, nem úgy, mint a mávnál. De hát mit is várunk ezektől?