MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ütemes menetrend - 1-2! 1-2!

2007. június 19. - georgejr
Ape elmélkedik:
 
Hello!
 
Kicsit más szemszögből, de vasút..
Tököm kivan már az egésszel..
 
Hónapokkal ezelőtt az ütemes menetrend bevezetése után volt egy cikk az indexen, hogy milyen jó is az ütemes...
 
Én ezzel nem nagyon értettem egyet és írtam egy válaszlevelet, amire azóta sem kaptam választ :)
Íme pár részlet a levelemből:
 
"Olvastam az utasbarát menetrendről szóló cikkét, és ezzel kapcsolatban
lenne néhány észrevételem.
http://index.hu/velemeny/jegyzet/devecz/
 
Elsőként például írja, hogy az ütemes ... lényege az, hogy nagyobb hatásfokkal üzemelnek a vonatok, jobban kihsználják az eszközöket, stb...
Ez így logikus, csak a probléma ott van, hogy nincs megfelelő méretű mozdony és személykocsi állománya a vasútnak.
Nem egyszer utaztam (nem csak most, évekkel ezelőtt is) úgy, hogy állni kellett a vonaton, mert általában péntek és vasárnap esténként nem tudtak elég kocsit rakni a vonatra. Volt hogy fel sem fért
mindenki!
Egy jóbarátom mozdonyvezető, szoktam vele járni néha és volt már, hogy elromlott a gép este (V43, Szili) mire a délibe értünk. Éjszaka 3 órájuk volt a szerelőknek, hogy valamit kihozzanak belőle, mert nem tudtak pótgépet szerezni. Minden mozdony be volt osztva..
Hajnalban indultunk volna a személyvonattal vissza...
Kis túránk alkalmával megjártuk az egyik fűtőházat (nem mondom melyiket) ahol próbálták összelapátolni a gépünket. Siralmas volt a látvány.
Még egyszerűbb alkatrészekből is szinte alig volt.. a szerszámok elhasználtak és régiek voltak...
Mondjuk nem is kellet sok célszerszám, amolyan Simson motorkerékpár szerelés érzésem volt, ugyanis azt is meg lehet javítani egy csavarhúzóval és 2 villáskulcsal!
Második nekifutásra ismét a teljesítmény és hatékonyság növelésébe kötnék bele.
Úgy látszik ez a gyakorlatban megint fordítva sült el.
Eddig majdnem kettő órát utaztam vonattal, mikor egy bizonyos helyre mentem.
Most az utazási idő kettő óra tíz percre növekedett.
A vonatom se több, se kevesebb helyen nem áll meg, mint eddig.
Szerencsére a két állomás sem került messzebb egymástól a térben, csak időben...
Egyszerűen a menetrend lett olyan tökéletlen, hogy 90 km-es utazásom menetideje két óra fölé kúszott.
Kicsit jobban utánna nézve rájöttem, hogy a legtöbb állomáson menetrend szerint többet kell állnunk azért, hogy majd az ütemes menetrendhez pont passzoljunk.
Nos én ezt nem nevezném hatékonyság növelésnek, hogy a szerelvény az állomásokon viccből csak úgy álldogál.
90 km több mint két óra alatt, ez még 50 km/h átlagsebesség sincs, pedig nemzetközi fővonalról beszélünk! Igen, igen: Budapest- Kelebia 
Összefoglalás képpen csak annyit, hogy jó dolog az ütemes menetrend!
Nem is ezzel van problémám és nem az ön írásával. A gubanc ott kezdődik, hogy ilyen állapotban lévő vasútnál nem lehet csak egyvalamivel növelni az utazás színvonalát (ha egyáltalán beszélhetünk
színvonalról), főleg akkor nem, ha ezek a dolgok egymástól függnek.
hatékonyság<->járműpark, pályák állapota, stb.."
Nagyjából ennyi :)
Üdv és sok sikert az oldalhoz!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr25102073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hallja menjeninnen 2007.06.20. 09:59:33

Ugyanez a Cegléd-Bp vonalon, a menetrend szerint 59 perc menetidejű vonat _mindig_ 1ó10p alatt ér be Kőbánya-Kispestre. Vecsésnél szoktunk állni ált. 6 percet, de néha Irsa és Monor is résztvesz a mókában.

Adani 2007.06.20. 12:12:29

Ugyanez Kecskemét és Vegléd között. Átlag 5-10 percet összeszed, mert egyvágányos a pálya és sokszor a Katonatelepnél ( ahol nem is állna meg) vagy Nagyőrösnél be kell várnia az ellenvonatot. Miért is nem lehet egy nagy forgalmú fővonalat ( óránként indulnak mindkét irányból vonatok, duplavágányossá tenni? ). Ceglédnél meg építik át az állomást ezért már előtte lelasst a vonat és alig 10-el dövög be az állomásra.

Ashi Valkoinen · http://ashi.web.elte.hu/ 2007.06.20. 16:26:16


Bármilyen furcsa, de a Oroszlány-Tatabánya-Déli vonalon működik az ütemes menetrend, sőt, amikor Törökbálintnál cserélték a síneket (Törökbálint megállóhely, nincs váltó, csak Budaörsön és Biatorbágyon), akkor se késtek a személy vonatok se 10 percnél többet...
Késés csak néha van, akkor lehet, hogy tényleg okkal. Szvsz mióta itt ütemes menetrend van, jobb lett...

paniadam 2007.06.20. 20:59:21

A levél írója biztos nagyon jó memóriával rendelkezik, hogy képes volt anno az összes vonat indulását fejben tartani. Ha ilyen problémái vannak, kívánom, hogy élete hátralevő részében menetrendi táblázatokat tanulhasson.

hallja menjeninnen 2007.06.21. 02:08:05

Paniadam! Nem biztos, hogy olyan jó a memóriája, lehet, hogy csak szimplán fel volt neki írva.

Ape 2007.06.21. 11:32:44

re: paniadam 2007.06.20. 20:59:21

Én küldtem be a levelet.
Hát köszönöm a jókívánságaidat, igazán rendes vagy!
Nem jó a memóriám, sőt! Csak tudod mikor írtam ezt a levelet (nem ide) hanem még anno az adott cikk írójának megnéztem a régi menetrendet és az újat (hogy ne írjak valótlan dolgokat) és jéé láttam a különbséget. Szerintem ez nem túl bonyolult dolog.. Vagy mégis??

Egyébként vannak vonalak ahol sikeresebb az ütemes, de ott más a páyla állapota és a rendelkezésre álló járműállomány is.
A xar vonalakon nem kellene ütemest erőltetni mert még xarabb lesz/lett.

Üdv.

greggrant 2007.06.21. 18:19:35

Az ütemes menetrend alapvetően jó dolog. Kár, hogy ezt is elcseszték rendesen... Bp-Szolnok még oké, de aki csak 10-20 km-rel távolabb is lakik, az nem nyert vele. Sőt, amikor bevezették, akkor kifejezetten vesztettünk. Történt ugyanis, hogy az addigi kétóránként (mondhatni, elég ütemesen, néhány nemzetközi - ukrán, román - vonat kivételével) közlekedő vonatok, amik a debrecen-szolnok-budapest szakaszon "száguldoztak", többségükben helyettesítésre kerültek olyan szerelvényekkel, melyek csak szolnokig vagy -tól közlekedtek. Ezért aztán a menetidő az átszállás miatt természetesen megnőtt, illetve ritkábbakká váltak az amúgy sem kihasználtatlan közvetlen járatok.
Ezt szerencsére nagyjából megszüntették, legalábbis hétvégén, illetve átalakították. Ami nem azt jelenti, hogy bármivel is csökkent volna a menetidő az ezt megelőző állapotokhoz képest, és ugyanúgy meg kell mindig nézni a menetrendet amiatt, hogy megtudjuk, melyik vonat közvetlen és melyik nem az. Szóval éljen-éljen, nagyszerű ötlet kisszerűen kivitelezve.

LlamaDalai 2007.06.25. 00:07:39

Már az ütemes menetrend előtt is megkezdődött a hanyatlás. Debrecenbe 2.45 volt az út 2 éve, aztán felkúszott 3.10-re, midnen különösebb ok nélkül. Nem álltunk meg több helyen,(jó, mostanában egy ideig volt Albertirsa meg Monor), sőt, még a 'ladányi szétkapcsolós mókát is elfelejthettük. De mégis.
Mikor ezt szóvá tettem, ezt kaptam válaszul:
Én: nem értem, hogy miért volt még egy éve is gyorsabb a vonat Pestről Debrecenbe. 2.45 alatt megjártuk, bár akkor még Express néven futott. Most meg már csak Gyors, és 3.10 az optimális ideje. Szóval simán mehetnénk gyorsabban, csak nem akarunk. Hogy miért, azt nem értem.
Egyetemista Lány: Mert akkor nem tartaná be a vonat a menetrendet.
Hát igen. mi meg fogjuk be a bagólesőnket=:)

Tökfej · http://antimav.blog.hu 2007.06.25. 01:03:56

Az Budapest-Szolnok-Debrecen vonallal már évek óta csak a baj van, pedig nagyon fontos vonal.

Manyizga (törölt) 2007.06.25. 08:39:27

A Ceglédről reggel 5:46-kor induló vonatot - Szolnokról indítják - én csak "csodavonatnak" hívom. Még soha nem sikerült lemaradnom róla. Mindig késik Ceglédig 5-15 percet. Aztán még Cegléd-Kőbánya között is összeszedi a már korábban is említett + perceket...

Ugyanakkor rendszeresen előfordul, hogy Cegléden a hangosbemondó bemondta a vonat "előreláthatólag 10-15 percet késik" (még ezt se képesek eltalálni, hogy mikor ér oda a késéssel.) ÉS átengednek az állomáson Szolnokról egy ÜRES szerelvényvonatot. Az mindig pontos, és megy Albertirsára vagy Monorra. Miért nem lehet ezt megállítani ilyenkor, és felugratni rá 2 kallert, és bevonni a forgalomba Cegléden?
Elég dühítő, hogy az ember orra előtt elmegy egy üres szerelvény PONTOSAN. Amire ő vár, az meg késik...