MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Elővárosi közlekedés az 1-es vasútvonalon

2007. június 11. - georgejr
Ashi Valkoinen küldte be. Leszögeznénk, hogy politikai állásfoglalást ne várjon tőlünk senki. Ez egy véleményblog.

"Mint olvasgattam a blogon, sokan járnak be egyetemre vonattal, van, aki csak a hét elején, van, aki mindennap igénybe veszi az Államvasutak
szolgáltatását. Jómagam Tatabányáról járok fel szorgalmi időszakban minden egyes nap a fővárosba, de még nem volt olyan hét,
amikor ne lett volna néhány kellemetlen élményben részem. Vannak késő vonatok, igen, ez előfordul, akár a MÁV hibáján kívűl is (!), lehetnek olyan műszaki hiba,
amely nem a MÁV felelőssége, igen van. (Ezekről majd a cikk végén.) Vasútbarátként néha utána nézek menetendeknek, vasútról szóló cikkeknek, legyen a
kár szó egy új Taurus üzembeállításáról vagy egy balesetről. Hangsúlyozom, magával a vasúttal, mint létezővel, semmi gondom. Csak éppen akiknek a felügyeletére lett bízva, azok zavarnak igazán.



Tatabányán két vonal csatlakozik egymáshoz, az 1-es számú fővasútvonal, amely Wien-Hegyeshalom-Győrt köti össze a magyar fővárossal, és egy kisebb mellékvonal, jelenleg Oroszlány és Tatabánya között. Azért jelenleg, mert ugye volt egy vonal Veszprémvarsányon át Pápára is, de ezen a vonalon "átmenetileg szüneteltetik a személyszállítást". Az én vonatom reggel 6:27-kor indul elvileg Budapest Déli pályaudvarra, és Győrből érkezik. Elvileg 6:23-kor beérkezik a csatlakozás Oroszlány felől, ráadásul mindig egy peron mellé jön be a két vonat. Persze az oroszlányi vonat sosem érkezik meg időben, ha mégis megteszi, akkor a győri késik valamiért. Egy év (két félév) után megértem, hogy a győri vonat (ami továbbmegy a délibe, ugye) már 6:23kor beérkezett, és 4 perce volt várakozni. Valószínűleg a vasút ki akart tenni magáért, mert a vonatot pontosan el is indították. Gondoltam, mifene, kinézek a kijelzőre, tényleg 6:27, indul a vonat. Akkor látom, hogy az oroszlányi meg épp akkor áll meg, amikor minket elindítottak. Máskor meg 10-15 percet vár a vonat a csatlakozásra. Lát ebben értelmet valaki? Őszintén, ha már késik három percet a győri, hát nem sajnálom a másik hármat, hogy megvárjuk azokat, akiknek csak ez az átszállás megy.



Az átlagos tortúrának ezzel nincs vége. Ugyanis, Tatabányán még le tud ülni az ember, de ahogy közeledünk a fővároshoz, egyre többen szállnak fel. Egy idő után a télen-nyáron fűtött (najó, télen néha fűtött) Bhv-n a fűtés és az álldogáló, egymáshoz préselődő utasok miatt akaratlanul is elfogy az oxigén. Ilyenkor az egyetlen túlélési stratégia az, ha az ember az előterekre menekül. Ahol dohányosok fogadják, s ami jobb, a kaller velük együtt dohányzik. Ha mégsincsenek dohányosok, akkor a vonat menetzaja öli az ember idegeit. A monoton zúgás, az acél (vagy inkább korhadó vas) keltette zörej leginkább egy rockkoncerthez hasonlítható. Ami ugye elvileg káros a hallásra, huzamosabb időn keresztül. A helyzet az utastérben is csak egy fokkal jobb.


Igen. borzalmas az a régi vonat, és még borzalmasabb, hogy a legelitebb leggyorsabb csúcsvonalon még mindig ezek járnak. Látja az ember, ha az OBB vagy a DB EC-i halkan elsuhannak a város sínein, és ilyenkor azon filozofálgat, vajon a vonatokkal utazó kevés külhoni mit gondol erről az országról. Sok jót biztos nem.



Ezzel még nincs vége, noha a Talent villamos motorvonatok bevezetésével a Bhv-s korszak ezen a vonalon tán mindörökre lezárul. (Megj .: a reggeli vonat még mindig a régi...) Az új vonat... nos, nagyon szép, csendes, kellemes, klimatizált. De néhány helyen jól elcseszték. Az üléseit gondolkodás nélkül lecserélném a Bhv-k ülésére, akármilyen retkesek is. Négy hónapja jelent meg az első Talent, de a hangosbemondót, a kijelzőt még mindig nem sikerült beállítaniuk. Amelyiken be is állították, ott rosszul működik.
Ha meg is szólal a női hang, akkor olyan hangos, hogy ehhez már csak a Bhv zajterhelését lehet mérni. Az külön vicc, hogy Biatorbágy nevű állomás helyett Tiatorbágyot ír ki a kijelző (öt megállóval arrébb) és a hangosbemondó is ezt mondja. Négy hónap alatt nem bírtak megküzdeni a fejlett német szofverrel? Vagy mi van? Vadiúj vonat és ennyit nem tudnak beállítani? (Mindenesetre meg kell jegyeznem, hogy a vonat tényleg jó és csupa modern elegancia, hazafelé már csak ilyennel járok, ha nem gyorsvonatra szálllok fel.)



Ennyit a MÁV hülyeségeiről és balfogásairól. Nem nagy dolgok ezek, nem 120 perces késések és bunkózások, csupán olyan bakik, amik miatt sokan megutálják a vasutat, mert mindennap szembesülnek vele és roppant irritálóak.



Legyen pár gondolat arról, hogy miért ne a MÁVot szidjuk.



Elsőként a bérletárak. Diákbérletem 2700 Ft volt Tatabányától Budapest-Kelenföldig. Májustól 11700 Ft. Ez nem a MÁV pancsersége. Ez a közlekedésügyi miniszteré és azé a bandáé, aki most ezen próbálja visszaszerezni az elcsalt, eltűnt forintmilliárdokat.



Másodikként a késésekről. Van úgy, hogy későn kel fel a mozdonyvezető, nem takarítanak ki egy váltót, ilyenek. Ez mind mind a MÁV és alkalmazottjainak hibája. De vannak más dolgok is. Tegyük fel, hogy Bécsbe késve é be egy InterCity. Náluk is előfordulhat. Így a Magyarországra induló IC (EC) is késve indul, ezzel picit felborítva az itthoni menetrendet. Az EC-t ugyanis el kell engedni, ahol lehet, az nem állhat meg. Ha pedig öt megállóhely és nem állomás esik útba, akkor az első állomáson megáll a vonatunk és vár 5-10-15 percet, amíg elengedi az EC-t. Hopp, negyedóra. Vonatunk a keletibe igyekszik, de mivel késik, megint elcsúszott a menetrendtől, lehet, hogy 5-10 percet kell várnia, amíg lesz hely egyáltalán. S a MÁV hibáján kívűl akár félóra késést is össze lehet szedni. S innentől késik a visszaforduló vonat, a csatlakozások meg minden. Ilyen is megtörténhet.



Végül mászaki hibák... ha megáll a vonat nyílt pályán és se előre, se hátra nem megy, akkor lehet, hogy vagy az adott áramszolgáltatónál van gáz vagy valami barom párezer forint haszonért fél kilóméter hosszan leszedte a felsővezetéket. Mert ilyen is megtörténik, sajnos.



Végezetül... vannak, amit nagyon elk*rnak, ezekről irtam én is, ti is, de van olyan, amiről nem a szegény MÁV tehet. Utóbbi elhanyagolható, de ne felejtsük el. Maga az utas, az ember is oskat tehetne a vasútért, ha nem szennyezi, grefitizi, hugyozza össze. De tényleg.



Ashi Valkoinen"

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr596962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ashi Valkoinen · http://ashi.web.elte.hu/ 2007.06.11. 21:55:47

Nem is kívánok politikai állásfoglalást a véleményblogtól, a jegyáremeléssel kapcsolatos dolgok az én véleményemet tükrözik teljes mértékben.

georgejr · http://mav.blog.hu 2007.06.12. 09:39:34

:) ezért is tettem ki. Mindenki véleménye számít!

vamosg · http://www.zubby.hu 2007.06.12. 15:44:52

Szokták mondani hogy a fejétől büzlik a hal.. na igen vannak lán reakciók amik ha szervezeten kivül (MÁV) bekövetkeznek akkor az kihat a szervezetre is (késik )

De az összes többi hiba okait inkább a MÁV vezetői, fönökei közt keresném.

Nincs jobb példa egy ismerősőmet nem vették fel az egyetmere és a szomszéd bakter mellé elment váltó kezelőnek MÁV dolgozóként igaz minimál bérrel .... és egy éven keresztül ultiztak.... mivel csak egy vágány volt a megálló helyen nem volt váltó amit kezeljen... ezt 67.500Ft/ hó ért ami az államnak járulékokkal együtt ~100.000Ft/hó költségen sikerült kifizetni egy váltó hiányában egy váltókezelőt aki ennyi pénzért igaz 3 műszakban de kártyázott :) !!!

szerintem ez mindent elmond!

Tökfej · http://antimav.blog.hu 2007.06.13. 14:32:48

A politikát azért lehet kihagyni a jelenlegi állapotok értelmezéséből, mert a vasút a rendszerváltás óta egyértelműen csak romlik és egyik kormány alatt sem javult számottevő mértékben.

A tömegközlekedésé (főleg a vasúté) a jövő, mert olcsóbb, biztonságosabb és környezetbarátabb megoldás. Viszont a GKM-nél éppen azon mesterkednek, hogy megduplázzák az autók számát az amúgyis rossz állapotú utainkon. Ez olyan Magyarország-szagú nem?

Ashi Valkoinen · http://ashi.web.elte.hu/ 2007.06.13. 19:08:13

Tökfej,

igen, amit utólag irtál, az az igazán jellemző magyar példa. Én magam abban a szerencsés avagy szerencsétlen állapotban vagyok, hogy nem csak nincs lehetőségem autóval utazni, de utálok is autóba ülni. Na már most tényleg a tömegközlekedésé kell, hogy legyen a jövő, de így nem lesz az...

másrészt csak olyan szinten vittem be az aktuális politikai helyzetet, hogy jó, romlani folyamatosan romlik (Nem, ahol GySEV van, ott nem, hogy lehet e?), de ilyen mértéke tarifaemelés csak most volt. Ennek a megszorításnak az okait pedig a miniszterelnök úr egy híressé vált beszédében el is mondta.

zolij 2007.06.20. 14:08:16

nincs semmi baj a Talent üléseivel...