MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Hagyjátok egymást élni

2015. augusztus 15. - Vittore.

peace.png

Tegnapi bejegyzésünk nagy port kavart, egy beküldőnk mesélte el történetét. Késve ért a vonathoz, felszállt jegy nélkül, majd a kalauz adott neki jegyet. Később jött egy céges ellenőr, és meg akarta büntetni az utast, mert a vonaton vett jegyet, mikor az állomáson is lehetősége lett volna rá. Ráadásul valószínűleg a jegyet vonaton kiadó jegyvizsgálót is meg akarta hurcolni, mivel a beszámoló szerint az ellenőr vad telefonálgatásba kezdett.

Egyik hozzászólónk szólta ezt hozzá:

Komolyan ekkora szabálykövető erkölcsrendészet van otthon? Higyjük már el szerencsétlen poszternek, hogy sprintelt a vonatért. A kaller adott neki jegyet, mindenki boldog.

Nehogy már az utas tegyen szívességet! Ha a MÁV azt akarja, hogy ne a kallertől vegyünk, akkor legyen mondjuk 300 forinttal drágább a kallernál. De lehessen venni. Ha meg nem jön a kaller, akkor ne az utas legyen már a geci, talán a MÁV oldja meg, hogy igenis jöjjön. Méghozzá mosolyogva, nem pálinkaszagúan, nem "utálom ezt a melót" arckifejezéssel. Ugye, az utasból élnek, elvileg.

Higyjétek el, sokkal boldogabb lesz az ország, ha hagyjátok egymást élni!

Azért emeltük ki ezt a hozzászólást, mert a hozzászólónak teljesen igaza van. A MÁV még 2015-ben is úgy viselkedik, mintha az államszocializmusban élnénk, s ő lenne a hatóság. Észre kellene venni, hogy hiába monopólium, azért ügyfélbarátként kellene viselkedni.

A fent említett példa is jól mutatja ezt. A vonaton nem lehet jegyet venni, mert CSAK. Természetesen veszélyes, ha a jegyvizsgáló sok pénzzel utazik, meg ha mindenki a vonaton venné a jegyet, akkor sokkal lassabban haladnának a dolgok, de a hozzászóló is említette a megoldást. Legyen egy bizonyos százalékkal drágább a vonaton vásárolt jegy, és adják ki bárhol, bárkinek. Ekkor majd az utas figyelni fog, hogy időben érjen ki az állomásra, vagy magasabb jegyárat fizet. Vagy ha úgy dönt, hogy neki megéri a magasabb ár, akkor kényelmesen, a vonaton veheti meg a jegyet.

Ha a MÁV-Start magánvállalat lenne, biztosan bevezette volna már ezt a megoldást, hiszen ilyenkor ugyanannyi kilométerre magasabb jegyárat kapna az utastól, tehát nőne a bevétele. Állami cégként láthatóan nem fontos, hogy nőjenek a bevételek...

***

Egy további alternatív megoldás a fenti esetre:lehessen jegyet venni minden vonaton, ehhez csak védett automatákat kellene minden vonaton elhelyezni. Ha az állomásokon működnek a modern jegykiadó automaták, a vonatokon is működnének.

A bejegyzés trackback címe:

http://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr257708156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mól 2015.08.15. 19:48:36

Nem értem a felháborodást. Hiszen jelenleg is ez a rendszer működik! A vonaton a jegyvizsgáló igenis kiad jegyet, csak drágábban. Vagy az a probléma, hogy a pótdíj összege fix és nem százalékos?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2015.08.15. 22:51:49

Pont ezaz, hogy az állomáson se igazán működnek az automaták. Ma is otthagytam az automatát, mert véletlenül se azt a gombot nyomta meg, amihez értem, hanem azt, ahol az egérkurzor volt. Azért ez is übergáz, hogy érintőképernyőn egérkurzort kell terelgetni. Ha a BKK-nak ment, akkor a MÁV is rakhatna fel olyan oprendszert, ami támogatja az érintőképernyőt. Vagy tegyen rá trackballt/touchpadot.

vanek ur 2015.08.17. 16:24:08

"Legyen egy bizonyos százalékkal drágább a vonaton vásárolt jegy, és adják ki bárhol, bárkinek. "
Teljesen logikus, és vannak országok, ahol így működik. Viszont ennek van feltétele: pl. hogy bárhol is szálljak fel a vonatra, legyen lehetőségem előre megvenni a jegyet. Pénztárban, automatából. Mondhatnám az internetet is, de a netes vásárlás errefelé még terjedt el annyira (nemcsak vonatjegyről beszélve, általában is), hogy elvárható lenne annak a használata.

Igaz, ugyanezen érvek mentén (mármint hozzá lehet jutni a jegyhez utazás előtt akár a tundra közepén is) Svédországban 60000 Ft-nak megfelelő büntetés, ha jegy nélkül szállsz fel. Ugyanis ők azon vannak, hogy a jegyvizsgáló ne adjon el jegyeket, mert amíg 1 jegyet elad, 15 másikat tudna leellenőrizni. Az pedig komoly kényszerítő erő a jegyvásárlásra, ha a lebukás szinte garantált.

" Állami cégként láthatóan nem fontos, hogy nőjenek a bevételek..." Állami cégként a MÁVnak vajmi kevés ráhatása van a jegyárakra. Sőt: szinte semmi. Minden az éppen illetékes minisztériumban dől el (lásd még: gyorsvonati pótjegy). Hiába lenne üzletileg jó az, hogy a vonaton 20%-kal drágább a jegy, ha ez politikailag nem jön ki jól, nem fogják meglépni...

@Peti817172M: Nekem nem rémlik, hogy normál esetben egérkurzor is megjelenne az automatán, de majd este hazafelé megnézem. Egyébként az érintőképernyők rendszeresen elkalibrálódnak (a BKK-nál is), kérdés, hogy milyen gyorsan állítják be újra, és azt mennyire pontosan végzik.

"Ha a BKK-nak ment, akkor a MÁV is rakhatna fel olyan oprendszert, ami támogatja az érintőképernyőt. " A MÁV-os automatákon az újraindításnál látszik, hogy Windows7 van (az érintőképernyőt már az XP is támogatta). Szerintem a BKK-s automatákon is az fut.

Beer Monster 2015.08.20. 20:26:34

" biztosan bevezette volna már ezt a megoldást"

Valószínűleg valamikor már a 19. században bevezette. Ugyanis úgy emlékszem, kétszer is vettem már a vonaton jegyet, ergo már nem kell feltalálni a spanyolviaszt.

Beer Monster 2015.08.20. 20:31:59

@vanek ur: Windows? Jézusom, ez döbbenet.

Azért azt viszont nagyon remélem, hogy a váltót nem Windows állítja!

vanek ur 2015.08.22. 10:38:50

@Beer Monster: Nem egy atomerőműről beszélünk, ezek csak jegyautomaták. Ha jön a kék halál, nem hal le a fél ország :) De ha ennyife félsz a Windowstól, ATM-be ne dugd a kártyádat, mert azokon is Windows az oprendszer (sőt, az XP támogatás megszüntetésekor pont arról cikkeztek, hogy az ATM-ekben többnyire XP fut, és még jó darabig az is fog).
A váltót meglepően kevés helyen állítják számítógépről. Sőt, lehet, hogy több állomáson állítják mechanikus úton a váltókat, mint elektronikus vezérléssel (amibe a 60-as évekbeli jelfogós gépeket is beleértem). Számítógépes rendszereket az utóbbi 10 évben telepítettek, de azok érthető okból a gyártó által fejlesztett saját operációs rendszeren futnak.

Adani 2015.11.23. 16:25:39

Volánbusznál meg úgy általában minden helyi buszjáratnál működik is a dolog ,hogy a sofőrnél mindig vehetsz jegyet drágábban mintha előre vennél valamelyik viszonteladónál (újságos, bolt. stb. ), bármelyik városban is utaztam tömegközlekedéssel, így működött 8Budapestet és a BKV-t kivéve, de ott meg az utóbbi pár évben sokat javult a helyzet, az automaták kihelyezésével). Mivel olcsóbb előre venni ezért törekszik az ember rá ,hogy legyen nála jegy, de ha végképp sehol sem tud, nem gond vehet a sofőrnél is, ha elkapja az ellenőr akkor nem hivatkozhat arra ,hogy nem tudott venni.