Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Új MÁV Blog

 Ide küldheted a leveled: ujmavblog@gmail.com - Főszerkesztő: Vittore

A cikkeinket teljes terjedelemben itt olvashatod: Új MÁV Blog honlap

                

 

Hirdetés

Legújabb bejegyzések

Aktív bejegyzések:

  • newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): @vanek ur: Most ez de-nem-de-men vitára degradálódott. Én szemmel láthatóan napi 4 órát vonatozok... (2014.01.09. 16:46) Első osztály
  • leo4634: Retenetes jót nevettem az igaz, hogy nem vulgáris, de ha kihagyta volna a ronda szavakat leirásoka... (2013.11.02. 00:06) A világ legjobb panaszlevele
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: iho.hu/hir/probavonat-a-2-esen-130705 (2013.07.06. 10:38) Solymár-Óbuda túra a 2-es vonal mentén
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szomorú. (2013.05.18. 00:39) Szemeretelep, fejlődés és pusztulás egyszerre
  • álfirkász: @kicsilia: anyád is védekezhetett volna, mondjuk azzal, hogy kihagyja azt a menetet, amikor téged ... (2013.05.17. 10:57) Idegesítő magyaros szokások
  • Adani: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Beol-ról tudtam IHO-ról nem, köszi, ezek szer... (2013.04.15. 19:16) Vasútépítés Békés megyében, halálra ítélt vasúti őrházak
  • kasszás: Mint előttem már oly sokan leírták, nem lett volna kirívóan nagy teljesítmény, ha az utas tájékozó... (2013.04.12. 17:11) Utas, vagy tudós
  • Terézágyú: @Adani: Hát, a bérletigazolványra te írtad rá a nevedet és a címedet... ha ráírtad. Ha az igazit ... (2013.04.09. 12:41) Elvett diákigazolvány
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: @kőember: Petőfin a kanyar kicsit szűknek tűnik, de nem lehetetlen. A vasútnál a Petőfiről a Sa... (2013.04.03. 17:21) Vonatpótló autóbusz
  • V63-017: @royslade: Hogy menne már a Railjet 250-el, amikor a kocsik is meg a mozdony is 230-ra van levizsg... (2013.04.03. 12:35) Vasútépítés rozsdás sínekkel

Utas, vagy tudós

2013.03.30. 13:37 Vittore.

Sziasztok!

Azzal kezdeném, hogy több, mint egy évtizedes a kapcsolatom a vonatozással, és sajnálatos módon már szinte mindenen átmentem. Viharban éjszaka hosszú órákat álltunk a semmi közepén, mert a dízelmozdonyt ugyan nem akadályozta a felsővezeték-szakadás, ámbár a kidőlt fák annál inkább. Késtem le IC-t a csatlakozó vonat miatt, nyúlt be kalauz akaratom ellenére a blúzom alá, büntettek meg sok ezer Forintra, mert a visszaúton elfelejtettem magammal vinni a Start-kártyámat és még sokáig sorolhatná.

Ami miatt most írok, az a felháborodás. Rendszeresen szoktam utazni a Keleti pályaudvarról IC-vel Pécs irányába úgy, hogy  Pécs előtt átszállok másik vonatra. Az egyszerűség kedvéért mondjuk, hogy Pécsre utazom.

Ma 18:10 körül jegyet vettem péntekre, illetve a visszaútra is. Bár szó szerint már nem tudom felidézni, de teljesen biztosan emlékszem arra, hogy mondtam a pénztárosnak, hogy a keletiből kérem a jegyet Pécsig. A pénztáros kiadta a menetjegyet, és közölte annak az árát. Kérdeztem tőle, hogy ennyi, rendben van-e ez így, hiszen kevesebbet kellett volna fizetnem, mint máskor. Közölte igen. Megkérdeztem tőle, mint aki nincs tisztában vele, hogy pótjegy nem kell-e? ( Az egyszerűség kedvéért a pót- és helyjegyet pótjegyként fogom a továbbiakban is rövidíteni) Erre mondta, hogy de igen kell.

A bejegyzés átköltözött az Új MÁV Blog archívumába.


A bejegyzés trackback címe:

http://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr575184145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Adani 2013.03.30. 14:02:00

A pénztáros dolga pusztán annyi, hogy, amit kérnek tőle jegyet azt kiadja. Ha az utas nem mondja melyik vonattal megy honnan a francból tudná, hogy ő pótjegyessel akar menni? Amúgy 2013-at írunk, ne okozzon ez már gondot, hogy tájékozódjon az utas, az Elvirán látszik melyik vonat pótjegyes, a mindentudó nagy kék táblán (ismertebb nevén eredményjelzőn) is ott van, de a nyomtatott menetrendben is ott van nagy lóbaszó betűkkel az IC felirat meg az R betű.

Esetleg szólhat, hogy lehet, hogy kell IC jegy, vagy rákérdezhet, hogy megnézted-e hogy kell-e és ha nem megnézi neked. Vagy ha mondod, hogy melyik vonatra kéred akkor szólhat ,hogy ugye tudod, hogy erre kell IC jegy is?

Egyébként meg a legegyszerűbb dolog neten venni a jegyet Elvira néninél, akkor biztos oda kapod, ahová kéred, kiválasztod a vonatot és ha kell rá pótjegy azt is látod, és másra sem foghatod

Fekete bárány 2013.03.30. 14:09:39

1; Melyik állomásra lehet eljutni kizárólag pótjegyes vonattal?
2; A pénztárosnak olyan jegyet kell adni, amit az utas kér.
3, Honnan tudja az utas, hogy kell rá pót/helyjegy? Első: megnézi neten. Ha nincs net? Megnézi a pályaudvaron a menetrendet. Ja, azt nem tudja értelmezni. Akkor beáll a pénztárhoz/információhoz és kérdez.

Lehet, hogy a Startos Zsuzsa, meg a pénztáros hülye volt, de a leírtak szerint az utas is...

SzerződésSertés 2013.03.30. 14:40:08

Igen, mindenki készüljön fel egy gyorstalpaló tanfolyamon a vasút szabályzatából, mielőtt jegyet vesz! A kutyafáját! Hová vezetne, ha mindenki csak odamenne a pénztárhoz, kérne egy jegyet A-ból B-be, mint mondjuk bármelyik másik országban, és a kasszás figyelmeztetné az utast, hogy kiegészítő szarságokat is kötelező venni..? A kasszás nem erre van, hanem... mire is?

Lenina Huxley 2013.03.30. 16:32:27

"nyúlt be kalauz akaratom ellenére a blúzom alá"

Ezt a történtet szívesen meghallgatnám.

kennyking 2013.03.30. 16:37:21

@SzerződésSertés: Nem figyelmeztetnek más országban sem.Árgus szemekkel figyelem a kitett menetrendeket külföldön, mert ott sem minden egyértelmű.Legalább is nekem.Viszont Németországban nem büntetnek helyjegy hiánya miatt.Legalább is kétszer futottam bele ilyen helyzetbe és mindkétszer csak a pótjegy árát kellett kicsengetni a kallernál.

portugéza 2013.03.30. 16:53:00

@kennyking: asszem én is ezt láttam Németországban, nem büntetést kell ilyenkor fizetni, hanem a normál pót/helyjegy árát kifizetni. Azt nem tudom, hogy ott v. más országban lehet-e teljes jegyet venni a vonaton (mint a buszon), a blog olvasói talán tudnak rá példát.

Szlovéniában nekem nagyon tetszett, hogy a kalauznál bankkártyával is lehetett fizetni... azt sajnos nem értettem, hogy az utas a teljes jegyet vette-e meg, vagy csak a pót/helyjegyet. Az előbbinek sem lenne technikai akadálya szerintem, bár a kalauz munkáját nyilván erősen meglassítaná, ha minden utassal x percet kéne molyolnia. :)

És ha már molyolás, igen, halljunk már részleteket arról a blúz alá nyúlós történetről! :)

Bombaló 2013.03.30. 16:55:35

Könnyű szidni a MÁV-ot a drágább napokért, de nem árt tudni, hogy az árszabályozás a minisztérium hatásköre nem a vasútvállalaté.
Az utasnak tudnia kell, hogy kell-e pótjegy. Ugyanis mint a fentebb elhangzott kérdés is mondja, van olyan állomás ahonnan csak pótjegyköteles vonat indul?
Sőt ha pótjegyet kér, akkor kérdést is fog kapni, hogy végig kéri-e! Mert, hogy az utas ugye átszállhat Kelenföldön egy Déliből jövő személyvonatra...

vanek ur 2013.03.30. 16:57:34

Az igazság, mint mindig, valahol félúton van. Először is, ha igénybe vesz valaki egy szolgáltatást, akkor előtte illik tájékozódni a feltételekről. Nem kell betanulni az üzletszabályzatot, de ma, az internet korában nem lehetetlenség megfelelő összefoglalókat találni.
Ugyanakkor a pénztárosban lehetne annyi szolgáltatói szemlélet, hogy ha tudja, hogy valahova megy IC is meg nem IC is, akkor megkérdezi az utast - már ha nem mondja - hogy akar-e az IC-vel menni. (Lásd még: adhatom nagyobbal krumplival a menüt?; ketchup, majonéz?; vagy postán az ajánlott levél mellé sorsjegy).
"MÁV-Start Zsuzsannától megtudtam, hogy ugyan a péntek és a vasárnap az emelt díjas napok, de a társaság az ünnepnapok környékét is kinevezte csúcsidőnek, " Zsuzsanna nem pontosan tudta, nem a péntek és a vasárnap az emelt díjas nap, illetve nem automatikusan. Az ünnepnap környéke (a hét első munkanapja előtti utolsó ünnepnap például) csúcsidő, hiszen mindenki ekkor akar hazautazni - például most, Húsvétkor a hétfő,- de cserébe ilyenkor a péntek vagy a vasárnap nem csúcsidő - például most a Húsvétvasárnap nem az, hiába vasárnap.
Elvirán erről elég szembeötlő és érthető tájékoztatás van: "Csúcsidei utazásnak számít, ha ön olyan napon utazik 12:00-24:00 között, amikor a pénteki vagy a vasárnapi közlekedési rend van érvényben." Még érthetőbben: a hét utolsó munkanapja délután csúcsidő, és a hét első munkanapja előtti nap délután is csúcsidő. A többi nem.
Nézzük a többi kérdést:
1. A budapesti nagy pályaudvarok ebből a szempontból speciális esetnek számítanak, ugyanis ha valaki a Keletiben veszi meg a jegyét pl. Győrbe, attól még felszállhat vele egy Déliből induló vonatra - főleg, ha mint a posztoló, elővételben veszi. Ettől függetlenül, ahogy írtam fentebb, megkérdezheti az utast, hogy nem akar-e IC-vel utazni.
2. Egyetértek. Ajánlhatja az emelt szintű szolgáltatást, de ha az utas nem mondja, hogy IC-vel akar utazni, a pénztáros nem fogja magától kitalálni, a gondolatolvasás még nem felvételi követelmény...
3. Célszerű ha tudja, de valóban nem kötelező tudnia.
4. Az utas felelőssége nem a pótjegy kérése. Az utas felelőssége az, hogy minden olyan információt megadjon, ami a jegy kiadásához szükséges. A pénztáros felelőssége pedig, hogy ha nem elég az információ, akkor rákérdezzen az utasnál.
5. Ahogy korábban is írtam: ha van IC és az utas nem mondta, ajánlja fel a pénztáros. Ha 10-ből csak 1-szer bejön, már az is tiszta haszon. (Ennek megszoktatásához ugyanolyan szigorú ellenőrzés kell, a megfelelő következményekkel, mint a McDonald's-ban - nem véletlenül próbálnak meg mindig még valamit rád tukmálni.)
6-9. Ahogy írtam: illik tájékozódni, bár tudni nem kell. Viszont ha nem tudja, meg kell kérdezni a pénztárost, vagy még jobb konkrétan megmondani, melyik vonattal akar utazni.
10. Ahogy írtam: Budapest speciális eset, ráadásul előre vette meg a jegyet. Egyébként ma Magyarországon bárhonnan bárhova el lehet jutni nem feláras vonatokkal is, tehát az, hogy csak menetjegyet kap valaki, de pótjegyet nem - ha nem jelzi, hogy ilyen vonattal akar utazni - az rendben van.
11. A mai árak mellett egyáltalán nem elképzelhetetlen, - sőt, nem egyszer láttam is ilyet, - hogy valaki a hosszabb, kényelmetlenebb, de olcsóbb megoldást válassza.
12. Azt gondolom, hogy az még mindig a jobbik eset, ha a pénztáros alapértelmezetten - ha az utas másképp nem kéri - mindig az olcsóbb jegyet adja ki. Egy kivételt tudok: a Nyugatiból Kecskemétre alapértelmezetten mindig a hosszabb úton (Cegléden át) adják ki a jegyet.
13: Megint oda lyukadunk ki, hogy az a legjobb, ha az ember minél pontosabban elmondja jegyvásárláskor, hogyan akar utazni (nem feltétlenül azt, hogy kér-e pótjegyet). A pénztárosnak pedig - ha az adott utazásnál van rá lehetőség - kellene ajánlania a drágább terméket.
Ez az utolsó pont összefoglalásnak és zárásnak is jó.

Karipapa01 2013.03.30. 17:09:20

- Kérek egy jegyet!
- Hova?
- Arra a vonatra.
- Hová utazik?
- El...

Különben pedig tett-e az utas panaszt, feljelentést szexuális zaklatás miatt az eseményeket követően? Esetleg valami a máv területén végrehajtott kis mutyi magánügyletről lehet szó mintegy valamilyen pénzügyi tranzakció ellentételezése kapcsán, amit utólag szépen lehet szinezni? Vagy netán a vacsorára mértéktelenül elfogyasztott csülkös bableves következtében rögzült az esemény a memóriában? Esetleg ezzel a képzeletbeli eseménnyel jobban alátámasztható a panasz? Ki tudja :-) Mindenesetre jól mutat.

kennyking 2013.03.30. 17:09:33

@portugéza: Tulajdonképpen a történetben engem is ez a rész fogott meg.Persze, ha nem csaj a posztoló, akkor már olyan izé...annyira nem érdekes.

Mylady 2013.03.30. 17:41:29

Ez most komoly? Hétvégén drágább a jegy? Hú, de rég utaztam vonattal (legalábbis országon belül).

NemNick 2013.03.30. 17:46:06

Érdekes volt olvasni a hozzászólásokat. Tényleg nem lehet, hogy a MÁV szolgáltasson és elébe menjen a problémáknak, ahelyett, hogy keletkezésükre még rá is játszik? Tényleg?

Amíg nem az általános iskolai tananyag része valami, addig azt számonkérni minimum nettó hülyeség, mert nem elvárható de legalábbis feltételezhető tudás.

Nyilván, okos ember tájékozódik - de már ez is egy jellemzően k.-európai önvédelmi reflex, mert mért is ne lehetne megbízni a szolgáltatóban/hatóságban/akárkiben aki értünk van? (Hát azért, amiről a fenti poszt szól...)

@Bombaló: és az árszabályozást ki is terjeszti fel, ki kezdeményezi? Csak nem a MÁV maga tesz javaslatot? :)))

M_R 2013.03.30. 17:48:28

Kb. 10 éve vonatoztam egy hanyatló skandináv országban - sima mezei belföldi gyorsvonat. Első alkalommal én is még elutazás előtt itthon neten vettem jegyet/helyjegyet. A kalauz - aki természetesen az anyanyelvén kívül beszél angolul és németül (sima gyorsvonaton) - közölte, hogy legközelebb nem kell előre helyjegyet venni, azt ő is kiadja ha kell - de amúgy ha nincs tele a vonat oda ülhetek ahová akarok (hacsak nem jönne valaki akinek éppen oda szól a jegye). Az már csak apróság hogy a 2+2-es ülések közötti asztalon 2 db 230V-os csatlakozó notebook/telefon töltéséhez, a 2. osztályon is - ahol szőnyegpadló van olyan tisztasággal, hogy a helyiek zokniban mászkálnak. Egyszer betévedtem az 1. osztályra: a sarokban minibár: termoszokban tea, kávé, tej, cukor, meg sütemények...

Magyarisztánban kb. az első 10 percben lezabálnák/zsebbe tömnék az összes ehetőt és 15 perc múlva már a termoszok is eltűnnének...

shushu2 2013.03.30. 18:15:54

Nem értem mit kell itt pót meg helyjegy...
Kérek 1-2-x jegyet(ha van kedvezményem bemondom) 1-2-x osztályra A-ból B-be x napon, pénztáros :összeg X,
én: odaadom az X összeget
és kész, minek ebbe az interakcióba még bármi más

szlevi 2013.03.30. 18:16:20

én is elég régóta utazok vonattal pécs és bp között. A jegyvásárlás kb így megy:
- Jó napot! A péntek x óra yy perces pécsi IC-re szeretnék kérni egy diákjegyet.
ha a keletiből kérem akkor a keletiből adja, ha kelenföldön akkor kelenföldről adja, ha az egyetemi pénztárnál kérem szintén a keletiből adja. Ennyi év után már réééégen kifinomult volna az utas jegyvásárlási szokása, hogy esélyt se adjon a félreértésekre. A pénztárakban meg olyan emberek dolgoznak, amilyenek... ez van, nem hiszem, hogy újdonság lenne bárkinek is.

uraaam 2013.03.30. 18:20:25

Azért én megkérdezném, hogy a posztoló Pécsre kért-e jegyet, vagy a tizenhat-húszas Tenkes/Tettye/Misina/akármi IC-re? Merazé' nagyon nem mindegy.
A pénztárosnak nem kötelessége tudni, hogy melyik vonattal megy.
Ha az ember IC-vel megy, sokat segít, ha odaböfögi annak nevét is, és akkor - láss csodát - pótjegyet is kap kérdés nélkül. Én nem hiszem, hogy ez annyira megerőltető lenne a kedves poszternek.

Bombaló 2013.03.30. 18:39:21

@shushu2:
Azért van pót és helyjegy, mert azt mindenki köteles megfizetni "teljes" áron. Mit gondolsz, miért lett néhány távolsági autóbusz feláras? Mit gondolsz, miért találta ki a minisztérium, hogy a gyorsvonatokra(!) is pótjegy kell majd? Ha ez most meglepett, akkor jelzem ez már a finomított változat. Az első nagy ötlet az volt, hogy minden O betűs azaz országos vonatra kellett volna. Jó mi?
Mivel az állam nagyon nem akar pont annyi pénzt adni, mint amennyi járna a törvény alapján (szocpol kedvezmények díja), ezért Veled utassal fizettet, ha úgy tetszik különadót...

Szaszy G 2013.03.30. 18:59:58

Jónapot kívánok, a 17:30-as pécsi IC-re szeretnék jegyet venni (Benne van a mondatban, hogy hová, és melyik vonattal akar menni.) Azt sem tudhatja a jegypénztáros, hogy mikor akar utazni? Adhatna akár jegyet jövő karácsonyra is.
Még egy idióta, aki azt hiszi, hogy spanyolviaszt szart, és mindenki gondolatolvasó, hogy a csökevényes agyából kiszopkodják az infót :D :D :D

szappanparadicsom 2013.03.30. 19:25:14

@Szaszy G: Legfeljebb 2 hónapra előre lehet IC pótjegyet venni jelenleg.

dr. saint555 2013.03.30. 19:37:25

@Fenimore: Én speciel simán felrúgtam volna a kedves kalauzt, ha a ruhám alatt matat, indoktól függetlenül. Még ma is raccsolna, az tuti.

Uninvited 2013.03.30. 19:53:30

várjuk már meg amíg a postoló esetleg kifejti a blúzos sztorit :)

Szaszy G 2013.03.30. 20:04:30

@szappanparadicsom: Jó, de remélem érthető volt a példám :-) ;-)

Orszag 2013.03.30. 20:35:55

A kedves utas esetleg a Holdról tetszett idefáradni? Bővebben már úgyse fejtem ki, megtették előttem.

Dr_utcai_arcos 2013.03.30. 20:49:01

@Adani: A Sparban/Intersparban is van annyi vevő szerintem mint egy jegypénztárban, mégis belefér, hogy megkérdezze, smartkártya van e? Pedig ők se kapnak százalékot. A pénztárosnak ezt a borzalmas plusz mondatot kellene elmondania (mérd stopperrel miközben kimondod!) :Pótjegyet kér? (mennyi, 1.2 másodperc?)ÉÉÉS lehet a "hülye" utas elgondolkodik, LEHET kéne pótjegy?

Dr_utcai_arcos 2013.03.30. 20:53:51

@NemNick: Nyugi, volt már olyan barom is, aki számon kérte valakitől, hogy a felsőoktatása sz..t se ér, mert nem naprakész a TB és nyugdíjszabályokból...

vanek ur 2013.03.30. 20:58:01

@Dr_utcai_arcos: Azért a folyamat egy kicsit hosszabb. Először is a kérdés nem jó, senki sem kér pótjegyet, azt sajnos muszáj venni. A jó kérdés az, hogy IC vonattal akar-e utazni. Ha a válasz "nem", akkor tényleg nem sok idő. De ha a válasz "igen", akkor jön a következő kérdés, hogy melyikkel. Ha az utas tudja, akkor megint csak gyorsan végeztünk. Ha nem tudja, akkor jön az, hogy elkezdik nézni a menetrendben (jobb esetben a pénztáros tudja fejből), az utas elgondolkodik, vacillál, találgatja mikor tud elindulni, vagy mikorra is kell érkeznie. Legalább úgy lelassul a kiszolgálás, mint amikor tollal elkezdi megírni a számlát.
A szolgáltatói magatartás egyébként az lenne, hogy a pénztáros ajánlja az utasnak a drágább szolgáltatást.

HaNa 2013.03.30. 21:00:05

@Dr_utcai_arcos: Ma Sparban vásároltam és nem kérdezték, hogy van-e smart-kártyám. Most írjak én is ilyen bejegyzést?
Komolyan, most képesek vagyunk ezen kiakadni? Erre is be lehet írni, hogy milyen szar az ország...bezzeg a román vasútnál milyen kedves minden jegyautomata!

vanek ur 2013.03.30. 21:04:05

@NemNick: "és az árszabályozást ki is terjeszti fel, ki kezdeményezi? Csak nem a MÁV maga tesz javaslatot?"
Nem feltétlenül, sőt, inkább fordítva van. A legújabb ötlet például nemhogy nem a MÁVtól jött, de még tiltakoztak is ellene: iho.hu/hir/aprilistol-gyorsvonati-potjegy-130313
(De megnyugtatlak, hiába tiltakoznak, ha a politika akar valamit, az bármekkora szakmai melléfogás, meg fog valósulni előbb vagy utóbb.)

HaNa 2013.03.30. 21:10:52

@M_R: A magyar ár hányszorosát is fizetted abban a "hanyatló Skandináv országban" a jobb szolgáltatásért?

ritmikus csimpifon 2013.03.30. 21:33:37

A MÁV feláras csúcsban? A nyugdíjasoknak mért nem feláras csúcsban a BKV?

hatja 2013.03.30. 21:51:03

@HaNa: a magyar bérek hányszorosát keresik abban a "hanyatló Skandináv országban"?

Adani 2013.03.30. 21:51:44

@vanek ur:

Na ja ráadásul Pécsre el lehet jutni (de ha már itt tartunk mindenhová az országban mindenhonnan) felár nélküli vonatokkal is, ugye végül is gyorsvonati pótjegy nincs (még) ill. győzött a józan ész egyelőre és csak pár helyen, IC menetidejű vonatoknál (most fejből nem tudom pontosan hol, valahol Miskolc felé úgy emlékszem), így ha nem kér valaki IC jegyet csak jegyet a pénztáros joggal feltételezi szerintem, hogy nem IC-vel akar menni. Azért ne a vasút legyen már a hibás, hogy feltételezi, hogy az utasai több IQ-val rendelkeznek mint mondjuk egy közönséges papucsállatka és mielőtt utazni akarnak megnézik mikor megy vonat és milyen jegy kell rá, 2013-ban ez már nem nagy kihívás. Csak kb. négy helyen lehet érdeklődni, internet és Elvira néni, ha nincs nete van nyomtatott menetrend is, van telefonos Máv Direkt is, van a csarnokban ház nagyságú kék eredményjelző, ott információs pult.

christophe 2013.03.30. 23:33:26

@HaNa: na ja,ha a romàn,vagy az albàn vasuttàrsasàg az etalon....

uraaam 2013.03.30. 23:53:18

@vanek ur: azért ne kezdjünk már el a pénztár előtt barkochbázni, vagy kérdezz-feleleket játszani, arra ott a legyen ön is milliomos
Ha ilyen nagy tapasztalatokkal rendelkező utasról van szó, tudja már elmondani, hogy épp ícével méltóztatik bevonulni Pécsre.

A posztoló fordítva ül a lovon. Majd mikor csak napi egy vonat lesz Pécsre, akkor egyértelmű lesz, mivel akar menni, addig hadd ne a pénztárosnak kelljen belőle kiimádkoznia.

Fekete bárány 2013.03.31. 00:14:01

Nyáron utaztam az egyik balatoni vasútállomásról. Az előttem lévő család (gyerekek, anya, apa) váltotta a jegyet, vagyis az apuka. Amikor a pénztáros a két kisgyerek láttán megkérdezte, hogy hány évesek a gyerekek (családi kedvezmény miatt), akkor azt válaszolta neki a bunkója, hogy "ne pofázzon, jegyet adjon!"
A pénztáros segíteni akart, mégis így válaszoltak neki.

Persze lehet mondani, hogy "az én munkahelyemről már rég kirúgtak volna, ha ilyen lennék", de egyéb szolgáltatást nyújtó intézményekben (pl.: bank) találkoztam sík bamba emberekkel, akik csak hebegtek-habogtak.
Hülye mindenhol van...

Én is tudnék mesélni az utazási élményeimről, arról is, hogy ahogy én viselkedtem a pénztárossal/kalauzzal, az esetek jelentős részében korrektek voltak.

HaNa 2013.03.31. 00:43:28

@christophe: Ha Svájci vagy norvég etalont akarsz, az drágább menetjeggyel is párosul, ha olcsóbbat, ott az indiai modell. Imádnátok, ha minden szuper lenne és ingyen volna, csakhogy azt Mennyországnak, nem M.o-nak hívják.
@hatja: Többszörösét...de ez hogy jön ide? Arra céloztam, hogy skandiknál a drága jegyből telik nekik drágább berendezésre is.

christophe 2013.03.31. 00:53:18

@HaNa: Mai pèlda Brusszelbe mentunk 9,5euro oda-vissza osszesen 120km,dràga?

nyisziati 2013.03.31. 04:20:14

@M_R: "Magyarisztánban kb. az első 10 percben lezabálnák/zsebbe tömnék az összes ehetőt és 15 perc múlva már a termoszok is eltűnnének... "

Fú ez durva volt... Meg kicsit le is lombozott. Persze igaz, de azért mégis. :(

NemNick 2013.03.31. 06:21:33

@vanek ur: Jó a cikk, köszönöm.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2013.03.31. 08:30:03

lehet, hogy teljesen félreértem a posztot, de most az az érzésem, hogy ez a sztori kicsiben valóban jól mutatja, mi a baj ezzel az országgal. egyfelől, nem értem a felháborodását a szerzőnek amiatt, hogy neki tájékozottnak kellene lennie. szeretne kapni egy szolgáltatást, egy bizonyost és hogy azt kapja, ahhoz bizonyos mennyiségű információt kell szolgáltatnia. ez az ő érdeke, tehát nem abszurd dolog elvárni, hogy ne legyen saját maga ellensége és készüljön alaposan. ha aluldefiniálja az igényeit, nyilván a kapott szolgáltatás pontossága is csökkenni fog. ezért nem jó példa a műtét. a seb bevarrása egyértelműen része a szolgáltatásnak, az meg, hogy kitalálják, hogy a szóbajöhető vonatok közül ő kifejezetten helyjegykötelessel akar-e utazni, az nem. de ez csak a történet egyik oldala. a másik a mávé. nem értem, hogy miért nem képesek korrekt szolgáltatást nyújtani. elképesztő, hogy a kalauzok valójában azért adnak csak durva felárral pótjegyet, mert ha napi rutinban adnának jegyeket, akkor a feltevés az, hogy folyamatosan lopnának. holott mivel minden utassal így is, úgy is találkoznak, teljesen logikus lenne, ha minden további nélkül adnának sima áron jegyet. az is szomorú, hogy a jegypénztárban nem magátólértetődő, hogy ha nem mondja meg világosan a vevő, mit szeretne, nem kínálnak fel neki mindenféle opciókat. lehet ugyan a pénzre hivatkozni ezzel kapcsolatban, de ami valójában hiányzik, az az, hogy ne tekintsen mindenki mindenkit ellenségnek, olyannak, aki kifejezetten azért van, hogy neki nehezebb legyen az élete. ha ez másként lenne, simán beleférne, hogy a pénztáros segítsen megtalálni a legjobb megoldást. ettől végül mindenkinek jobb lenne: a ügyfél is boldogabb volna, mert könnyebb lett a dolga, a pénztáros is, mert valaki örült annak, amit csinált. a történet mindkét oldalán ugyanaz ugyanis a hiba: fel sem merül, hogy hosszú távon mindenkinek a kooperálás jobb, nem az ellenségeskedés.

Lenina Huxley 2013.03.31. 10:58:04

@dr. saint555: simán. Ezért érdekelnének a körülmények.

balambher 2013.03.31. 11:15:40

Magyarországon a lakosság többségének minden ellenkező híreszteléssel szemben nincs internet hozzáférése. Ne Budapestből és a megyei jogú városokból induljunk ki, hanem a 70 éves nénikékből, akiknek az is gond, hogy megtalálja a szomszéd utcát. Tehát az nem lehet hivatkozási alap, hogy valami fent van a neten. Legyen megfelelő utastájékoztatás legalább a nagy pályaudvarokon, de ha ott nincs, akkor viszont igenis a pénztáros dolga.
Az rendben van, hogyha valaki igénybe akarja venni a MÁV szolgáltatását, tájékozódjon előtte, de akkor adják meg a tájékozódás lehetőségét. Nem tartom magamat butának és informálatlannak, és az igaz, hogy nagyon ritkán utazok vonattal, de az nekem is új volt, hogy van "hétvégi" pótjegyár, meg hétköznapi. Honnan a túróból kéne ezt tudni mindenkinek. Félévente el kéne olvasni a teljes üzletszabályzatot? Merthogy azt nem teszik közzé, hogy változott. Szóval a pénztárosnak arra azért fel kéne hívnia a figyelmet, hogyha az útvonal és/vagy az utazás ideje miatt a jegyvásárlás nem olyan egyszerű. Amúgy meg a rendszer hülye, mert van olyan, hogy nem lehet megmondani előre, melyik vonattal jön vissza az ember, és pl. Szolnok-Bp. viszonylatban még az is különbözhet, hogy melyik pályaudvarra jön be a vonat. Még szerencse, hogy ez árban nem jelent különbséget.

vanek ur 2013.03.31. 11:34:06

@balambher: "de az nekem is új volt, hogy van "hétvégi" pótjegyár, meg hétköznapi. Honnan a túróból kéne ezt tudni mindenkinek. Félévente el kéne olvasni a teljes üzletszabályzatot? Merthogy azt nem teszik közzé, hogy változott."
Már hogyne tennék közzé. Törvény kötelezi őket, hogy 30 nappal a változás előtt meg legyen hirdetve. Egyébként minden állomáson van kint táblázat a díjakról, többnyire a pénztár mellett. De a vonatjegyárak változása mindig megüti a sajtó ingerküszöbét, január végén minden újság és tévé hozta, hogy március 1-től jön a hétvégén drágább vonat. (Írd be google-be, az első 10 találatból legalább 8 erről szól.) Ja, hogy a kommunikációhoz nemcsak küldő, hanem fogadó is kell? Vagyis néha olvasni is kell, nemcsak írogatni a panaszfórumokra.

vanek ur 2013.03.31. 11:40:18

@FOUREY: "elképesztő, hogy a kalauzok valójában azért adnak csak durva felárral pótjegyet, mert ha napi rutinban adnának jegyeket, akkor a feltevés az, hogy folyamatosan lopnának."
Ez elég durva csúsztatás. Azért adják pótdíjjal (+500 Ft) a pótjegyet, mert a pótjegyet (a helyjeggyel együtt) előre meg kell váltani, mert alapból nem adnak el többet, mint ahány hely van a vonaton. Ha ugyanannyiért lehetne kapni a vonaton is a jegyet, mint a pénztárban, sokan nem gondoskodnának előre a jegyről, ami utána a vonaton vezet konfliktushoz. Arról nem is beszélve, hogy a jegyeladás rontja a jegyellenőrzés hatékonyságát (ami a jegyvizsgáló fő feladata lenne), hiszen 1 ellenőrzés 10-20 másodperc, egy jegyeladás pedig 2-3 perc.

Dr_utcai_arcos 2013.03.31. 11:47:12

@vanek ur: No, akkor egy másik példa. Bemégy a bankba, és azt mondod az ügyintézőnek.
-Üdvözlöm, szeretnék önöknél egy számlát nyitni, milyen lehetőségeim vannak?
-Ne haragudjon, nekem erre tényleg nincs időm, a honlapunkon www.csicskabank.iq minden számlánkról részletes leírást talál, majd jöjjön vissza, ha pontosan el tudja mondani mit szeretne. 196-os!

Dr_utcai_arcos 2013.03.31. 11:56:00

@vanek ur: "Arról nem is beszélve, hogy a jegyeladás rontja a jegyellenőrzés hatékonyságát (ami a jegyvizsgáló fő feladata lenne), hiszen 1 ellenőrzés 10-20 másodperc, egy jegyeladás pedig 2-3 perc." OMG, ha lenne 10 kezem se tudnám megszámolni hányszor mentem úgy haza a 30 perces vonatúton, éjjel!-3 kocsis szerelvényen- hogy a kalauznak nem volt ideje végigérni a vonaton. Ja, az a 8-10 ember az már impossible mission lett volna. Hagyjuk már ezt a hatékonyság dolgot, tessék 2 (3-4) kalauzt tenni a vonatra. Még munkahelyet is teremtene. Simple.

antianti 2013.03.31. 12:18:39

@Dr_utcai_arcos:
azért ha a kérdés így hangozna el, akkor nem a ne haragudjon nincs erre időm válasz születne:

"-Üdvözlöm, szeretnék Pécsre utazni, milyen lehetőségeim vannak?"

pocokpocok 2013.03.31. 12:50:16

az amúgy röhejes-picit off-, hogy pl. a Budapest- Békéscsaba vonalon mezőtúri átszállást elérni Pestről jövet csak úgy lehet, hogy egy órát vár az ember, vagy megveszi az IC pót (és hely)jegyet.
Vannak igaz olyan IC-nek hirdetett vonatok, amiken pótdíj nélküli kocsik vannak, de erről nem pesti fejpályaudvaron tájékozódni gyakorlatilag képtelenség, más állomási pénztárosok nem tudnak tájékoztatást adni, ergo szerencsétlen "lúzer" olvassa az ELVIRÁN, hogy pótjegyes ( nem írják, hogy vannak pótjegy nélküli kocsik is), ígyhát megveszi szépen a pótjegyet, holott anélkül is utazhatott volna..

uraaam 2013.03.31. 15:20:12

@balambher: már megbocsáss, de ha a posztoló meg tudott írni egy email-t a panaszával, akkor van internet hozzáférése (nem hiszem, hogy postai úton küldte volna be a panaszát), tehát több csatornán is tudott volna információt szerezni arról, hogy milyen pótjegy-árak vannak. Azt, hogy a csúcsidőben más díjszabás van, kb. ezer helyen lehet elolvasni. Ha volt ereje/ideje ezt az eléggé vitatható panaszt bepötyögni, INDULÁS ELŐTT lett volna ideje informálódni is.

Ezen kívül minden fejpályaudvaron kint van a menetrend, az egyéb hirdetmények a díjszabásról, vágányzárakról, mindneről. Remélem, a T. Poszteter nem várja el, hogy külön tértivevényes levélben értesítse őt a MÁV minden egyes módosításról.

Ha valahova el szeretnék jutni, előbb talán informálódom, így elkerülnek a kellemetlen meglepetések, és nem írok utána feleslegesen sértett posztot.

A poszter pont ezt nem tette meg. Mivel van internet hozzáférése, és ezt a blogot is megtalálta, azt feltételezem, hogy képes használni a keresőt. Ezt továbbgondolva okom van feltételezni, hogy a „máv menetrend” bepötyögése sem okozott neki nagy megerőltetést, az Elvira pedig nem agysebészeknek és atomfizikusoknak készült.

Íme a Budapest* -Pécs keresés eredménye, ahol az egyetlen kritérium az volt, hogy budapesti fejpályaudvarról induljunk:

elvira.mav-start.hu/elvira.dll/xslvzs/uf

Hány pótjegy nélküli vonat is van a listán? Tehát el lehet jutni IC mellőzésével is? Igen.

Ajánlom továbbá a menetrend alján az alábbi megjegyzést:

„Tisztelt Utasunk! A pót- és helyjegyes vonatoknál feltüntetett árak csak a mai napi vásárlás esetén érvényesek. A helyjegy, pót- és helyjegy ára függ a vásárlás napjától és az utazás idopontjától. Bovebb tájékoztatást itt talál.”

Tehát:

- a posztoló megtett mindent, hogy információt szerezzen az utazásáról? NEM

- a posztoló megtett mindent, hogy arra a vonatra kapjon jegyet, amire szeretne? NEM

- el lehet jutni Pécsre olyan vonattal is, amire nem kell pótjegyet venni? IGEN

- jogos a posztoló reklamációja? NEM

uraaam 2013.03.31. 15:25:18

@pocokpocok: hát, nem tudom, te hogy tájékozódsz a nagyvilágban, de kicsit aggódom érted. Nekem egy időben a Bp-Szeged esett útba, de soha nem okozott gondot a Nyugatiban kirakott menetrend böngészése sem. Ezen kívül mindig bemondja a hangos, hogy a pótjegyes rész a vonat végében található:)

Ezt leszámítva ezek a „vegyesvonatok” szerintem az utazóközönség arcon csapása, de úgy istenesen.

vanek ur 2013.03.31. 18:07:14

@Dr_utcai_arcos: A teljes körű kiszolgálás és a gyors kiszolgálás együtt nem mindig megy. A példád nem igazán jó, mert a bankban az emberek fel vannak arra készülve, hogy egy-egy ügyfél kiszolgálása tovább tart.
Érdekesebb lenne a példád, ha a gyorsétteremben kezdené el a vendég kérdezgetni, hogy mi van a menüben, mennyivel nagyobb a nagyobb krumpli, és úgy mennyivel drágább, a csirkehús az melle vagy combja, stb. Ott a sorban mögötte állók kevésbé tolerálnák ezt a fajta tanácstalanságot.
A vasúti pénztárban is kétoldalú a dolog: ha te vagy a pénztárnál, elvárnád, hogy kérdezzen rá az IC-re, meg hogy minél jobban kiszolgáljon, de ha te vagy a következő a sorban, valószínűleg gutaütést kapnál (főleg, ha 5 perc múlva megy a vonatod) attól, hogy milyen lassan kapja a jegyét az előtted álló.
És mielőtt írnád, a végtelenségig nem bővítheted a pénztárak (és pénztárosok) számát, mert annyival nem nő a bevétel.

vanek ur 2013.03.31. 18:17:07

@Dr_utcai_arcos: "Ja, az a 8-10 ember az már impossible mission lett volna." Ezen nincs mit menteni, egy ilyen jegyvizsgálót már rég ki kellett volna rúgni, csak sajnos semmi kézzelfogható bizonyíték nincs arra, hogy semmilyen érdemi munkát nem végzett...
"Hagyjuk már ezt a hatékonyság dolgot, tessék 2 (3-4) kalauzt tenni a vonatra. Még munkahelyet is teremtene. Simple." Egyfelől igazad van, hogy mindenki jegyét normálisan le lehessen ellenőrizni, egy 6-8 kocsis vonatra, ami tele is van, 3-4 jegyvizsgáló kellene. Ugyanakkor kérdés, hogy ezeknek a plusz bére és egyéb költségei (havi kb. 250-300 ezer Ft / fő) vajon bejönnek-e az így megjelenő jegyvásárlásokból. Szerintem a tényleg szükségesnél kevesebb embert lehetne csak felvenni pusztán gazdasági alapon (és ha azt nézzük, hogy minden második posztnál előkerül a "milyen sokba kerül a MÁV 'vesztesége' az adófizetőknek", akkor bizony elvárható, hogy egy ilyen létszámbővítés behozza a költségeit).

kasszás 2013.04.12. 17:11:56

Mint előttem már oly sokan leírták, nem lett volna kirívóan nagy teljesítmény, ha az utas tájékozódik előre, és annak megfelelően kéri a jegyét. Mint ahogy a leírtak szerint ez is történt. Mikor kérte a pótjegyet, megkapta, nemde? Nem értem, hol itt a probléma?
Ám azért azt tudni kell, hogy a MÁV-Start előírja, hogy a jegyvásárlásnál a pénztárosnak az utassal egyeztetni kell az útirányt és az igénybe veendő vonatokat. Ergo rá kellett volna kérdezzen. Hibás volt ő is, de sosem lehet tudni, miért nem kérdezett rá.
Csak én azt nem értem, amit írtam, megkapta az utas, amit szeretett volna. Tényleg megért ez egy posztot?